henrik l
Medlem
Nu är det dryga sju år sedan jag senast åkte long haul i economy, BKK-LHR med British Airways 2011 i juli. Det var även på denna resan som jag som nybliven guld på BA fick den legendariska uppgraderingen från economy till first. Därefter har jag snittat fyra-fem long haul resor per år, framförallt till Sydostasien, utan att sitta i de bakre delarna. Men, nu var det dags igen, jag skulle på konferens till Sydney och efter lite grundliga undersökningar av prisbilden och för att att hålla mig inom en rimlig budget för resan, samt slippa ta hela resan i ett svep blev det British Airways till Hong Kong och sedan Cathay Pacific till Sydney. Economy ut och premium economy tillbaka.
Kan väl konstatera att om man nu inte är en ”road warrior” som drar in topp-statusen via flygningar i economy, så blir det lite moment 22 att skaffa topp status i ett program, för att sedan kunna flyga bekvämt i economy. D v s, det krävs en del business, eller premium economy flighter för att kvalificera sig. Nu har jag British Airways guld. Detta innebar att jag kunde välja de bästa platserna med både BA och Cathay. Dessutom misstänker jag att den lediga platsen bredvid mig på flighterna Göteborg - Hong Kong – Sydney, inte var någon tillfällighet, utan att det var någon algoritm som fixade en seatblock när det var möjligt. Har varit med om detta på andra relativt fullsatta BA-flighter mellan Göteborg och London, av någon anledning har jag ofta haft ett ledigt säte bredvid mig, även om kabinen har varit nästan fullbokad. Som framgår av bilden nedan var benutrymmet inget jag kunde klaga på.
[GALLERY=]
[/GALLERY]
Hur var resan? London till Hong Kong. Fem timmar i Galleries first var en bra uppladdning, men glömde totalt bort att boka massage, eftersom jag var fokuserad på att få BA-burgaren innan jag skulle ha ett telefonmöte. På planet var det gott om benutrymme, sätet till vänster var ledigt, jag vaknade bara en gång under natten och somnade kvick om och vaknade lagom till frukost. Troligen p g a av min vanliga uppladdning som brukar funka, sova för lite under två nätter före flighten. BA levererade sin vanliga service. Ingen ”recognition” och inför take off kom flygvärdinnan och bryskt fällde ner min skärm, utan och fråga om jag vill stoppa filmen. Hade just börjat kolla på Pulp Fiction.
Efter att ha fått en natts oregelbunden sömn på hotellet i Hong Kong, p g a tidsskillnaden var det dags att studsa upp 05.50, alltså 22.50 som tiden var som jag hade i kroppen för att ta en dagflight HKG-SYD. Kan väl bara igen konstatera att det som BA saknar i form av ”recognition” och allmän ”service mindedness”, det har Cathay. Två personer var och hälsade mig välkommen innan take off. Det var inga problem att fixa fram en Hong Kong milk tea från business och när man trycker på ”call button” tar det max ett par minuter innan någon dyker upp. I och för sig har jag insett att det kan vara en bra idé att promenera ned till galley för att få röra på sig lite om man vill ha påfyllning. På flighten HKG- SYD fick jag min lilla minisvit i economy och landade nöj och belåten Sydney.
Summa summarum, har man väl kämpat till sig ett guldkort och man kan behålla det även om man har några economy flighter i long haul, så är det inte en speciellt traumatiskt upplevelse om man bokar tid och man direkt väljer de bästa plasterna med gott om benutrymme, samt bevakar eventuell ”equipment change”.
Tillbakaresan var betydligt behagligare. Middag i Qantas First Class lounge. Tre timmar med med ett glatt gäng från forumet i Hong Kong, middag i Cathays First Class Pier, samt lite champis kl 06.00 andra advent i First Galleries.
Kan väl konstatera att om man nu inte är en ”road warrior” som drar in topp-statusen via flygningar i economy, så blir det lite moment 22 att skaffa topp status i ett program, för att sedan kunna flyga bekvämt i economy. D v s, det krävs en del business, eller premium economy flighter för att kvalificera sig. Nu har jag British Airways guld. Detta innebar att jag kunde välja de bästa platserna med både BA och Cathay. Dessutom misstänker jag att den lediga platsen bredvid mig på flighterna Göteborg - Hong Kong – Sydney, inte var någon tillfällighet, utan att det var någon algoritm som fixade en seatblock när det var möjligt. Har varit med om detta på andra relativt fullsatta BA-flighter mellan Göteborg och London, av någon anledning har jag ofta haft ett ledigt säte bredvid mig, även om kabinen har varit nästan fullbokad. Som framgår av bilden nedan var benutrymmet inget jag kunde klaga på.
[GALLERY=]
Hur var resan? London till Hong Kong. Fem timmar i Galleries first var en bra uppladdning, men glömde totalt bort att boka massage, eftersom jag var fokuserad på att få BA-burgaren innan jag skulle ha ett telefonmöte. På planet var det gott om benutrymme, sätet till vänster var ledigt, jag vaknade bara en gång under natten och somnade kvick om och vaknade lagom till frukost. Troligen p g a av min vanliga uppladdning som brukar funka, sova för lite under två nätter före flighten. BA levererade sin vanliga service. Ingen ”recognition” och inför take off kom flygvärdinnan och bryskt fällde ner min skärm, utan och fråga om jag vill stoppa filmen. Hade just börjat kolla på Pulp Fiction.
Efter att ha fått en natts oregelbunden sömn på hotellet i Hong Kong, p g a tidsskillnaden var det dags att studsa upp 05.50, alltså 22.50 som tiden var som jag hade i kroppen för att ta en dagflight HKG-SYD. Kan väl bara igen konstatera att det som BA saknar i form av ”recognition” och allmän ”service mindedness”, det har Cathay. Två personer var och hälsade mig välkommen innan take off. Det var inga problem att fixa fram en Hong Kong milk tea från business och när man trycker på ”call button” tar det max ett par minuter innan någon dyker upp. I och för sig har jag insett att det kan vara en bra idé att promenera ned till galley för att få röra på sig lite om man vill ha påfyllning. På flighten HKG- SYD fick jag min lilla minisvit i economy och landade nöj och belåten Sydney.
Summa summarum, har man väl kämpat till sig ett guldkort och man kan behålla det även om man har några economy flighter i long haul, så är det inte en speciellt traumatiskt upplevelse om man bokar tid och man direkt väljer de bästa plasterna med gott om benutrymme, samt bevakar eventuell ”equipment change”.
Tillbakaresan var betydligt behagligare. Middag i Qantas First Class lounge. Tre timmar med med ett glatt gäng från forumet i Hong Kong, middag i Cathays First Class Pier, samt lite champis kl 06.00 andra advent i First Galleries.