Senaste nytt

Förslag på att Arlanda får privata ägare

Johan F

Medlem
Läste idag en artikel på flygtorget.se att det finns ett förslag på att ARN helt eller delvis skall privatiseras. I grunden är jag positiv till privata initiativ men i det här fallet är jag tveksam 1) erfarenheterna från Arlanda Express som har 'veto' mot nya kommunala spårsatsningar (sanning med modifikation men kontentan att det är dyrt att åka med pendeln även om dyrt är ett relativt begrepp),
2) geopolitiska skäl, samt
3) jag har svårt att se en investerare intresserad när det är nyckfulla politiker som bestämmer; ena året moderater, nästa år miljöparti som vill lägga ner

 

Hachans

Medlem
Ja jösses. Det finns skrivelser där i artikeln som kommer få Stockholmarna att se rött.

Det finns väl både för och nackdelar med privatisering. Problemet med Arlandabanan är inte att den är byggd privat utan genom i en finansieringsform som inte är särskilt lyckad i Sverige. Och Arlanda Express har inget veto mot ny trafik, enligt lagen om kollektivtrafik får inte offentlig kollektivtrafik konkurrera med den privata trafiken. Det gäller både bussar och tåg till Arlanda, såväl som exempelvis Landvetter och Sturup. Ibland kommer man undan med att tex hävda att man inte konkurrerar, genom att hävda att Pendeltåget inte tar resenärer från AEX eller att bussen från Märsta som kräver byte inte konkurrerar med direktbussen.

Men, vi har ju andra flygplatser som delvis är privatägda, tex CPH och det funkar ju bra.

Sen har vi flygplatser som är privata i Sverige typ Ängelholm. Det är roligt tills de inte går med vinst och har plockat russinen ur kakan, då lämpas de tillbaka på det offentliga som ska stå för alla kostnader.

Jag vet inte riktigt om jag har en uppfattning kring detta än, men jag kan tycka att om det offentliga ska driva en flygplats ska det ses som samhällsservice, något som får kosta. Då ska allt fungera, det ska finnas personal etc. Ska man driva det som en kassako åt staten, då kan man lika gärna privatisera det känns det som.
 

Johan Hbg

Medlem
Ja jösses. Det finns skrivelser där i artikeln som kommer få Stockholmarna att se rött.

Det finns väl både för och nackdelar med privatisering. Problemet med Arlandabanan är inte att den är byggd privat utan genom i en finansieringsform som inte är särskilt lyckad i Sverige. Och Arlanda Express har inget veto mot ny trafik, enligt lagen om kollektivtrafik får inte offentlig kollektivtrafik konkurrera med den privata trafiken. Det gäller både bussar och tåg till Arlanda, såväl som exempelvis Landvetter och Sturup. Ibland kommer man undan med att tex hävda att man inte konkurrerar, genom att hävda att Pendeltåget inte tar resenärer från AEX eller att bussen från Märsta som kräver byte inte konkurrerar med direktbussen.

Men, vi har ju andra flygplatser som delvis är privatägda, tex CPH och det funkar ju bra.

Sen har vi flygplatser som är privata i Sverige typ Ängelholm. Det är roligt tills de inte går med vinst och har plockat russinen ur kakan, då lämpas de tillbaka på det offentliga som ska stå för alla kostnader.

Jag vet inte riktigt om jag har en uppfattning kring detta än, men jag kan tycka att om det offentliga ska driva en flygplats ska det ses som samhällsservice, något som får kosta. Då ska allt fungera, det ska finnas personal etc. Ska man driva det som en kassako åt staten, då kan man lika gärna privatisera det känns det som.
Ängelholm var som sagt privat tills får några år sedan då PEAB (som köpt flygplatsen för en spottstyver) kom på att de inte tjänade jättemycket och hotade med nerläggning. Då köptes den av några kringliggande kommuner, men det finurliga är att PEAB fortfarande äger marken.
Som kommuninvånare blev man där alltså dubbelt grundlurad (igen).
 

Hachans

Medlem
Ängelholm var som sagt privat tills får några år sedan då PEAB (som köpt flygplatsen för en spottstyver) kom på att de inte tjänade jättemycket och hotade med nerläggning. Då köptes den av några kringliggande kommuner, men det finurliga är att PEAB fortfarande äger marken.
Som kommuninvånare blev man där alltså dubbelt grundlurad (igen).

Precis, och det är ju inte den enda flygplatsen som är/var i den sitsen. Det är väldigt mycket prestige i flygplatser, oavsett om de behövs eller ej där de ligger.
 
Toppen