Senaste nytt

Försenat flyg (tvingad att resa hela vägen?)

Jonted

Medlem
Hej,

Jag vet inte om jag har rätt här men jag tycker det här verkar helt galet.

Åkte igår från Italien med SAS och skulle via CPH till Stockholm. Flyget från Italien blev så pass mycket försenat att jag missade anslutningen till Stockholm (med SAS) och därmed inte kunde åka vidare förrän dagen efter.

Detta resulterade i att jag skulle missa vissa saker på morgonen och därmed såg jag det som onödigt att åka vidare till Stockholm.

Nu hävdar SAS att jag inte kan åka tillbaka på min biljett till Italien från Köpenhamn eftersom jag inte kliver på i Stockholm och därmed kommer min biljett förfalla.

Deras förslag är att jag åker ToR CPH-ARN imorgon bitti och visar noll flexibilitet.

Vad gör jag? Har jag helt fel här? Jag anser att SAS satt mig i denna situation men de är omöjliga trots mina SAS Plus biljetter.

• Gilla
Reactions: Gus
Tekniskt sett har de rätt. Biljetten förfaller i och med att du inte boardar i Stockholm.

Hade du planerat ett stopp i Köpenhamn eller inte? Om inte förstår jag att SAS kan tycka det lite märkligt att du helt plötsligt inte behövde åka till Stockholm men Köpenhamn var ok.

Tekniskt sett har de rätt. Biljetten förfaller i och med att du inte boardar i Stockholm.

Hade du planerat ett stopp i Köpenhamn eller inte? Om inte förstår jag att SAS kan tycka det lite märkligt att du helt plötsligt inte behövde åka till Stockholm men Köpenhamn var ok.

Jag hade planerat stopp här och de kan nog tydligt se på mitt resmönster att jag är här ofta så jag tycker det är märkligt.

Har du meddelat till SAS att du inte skulle flyga vidare till Stockholm? Eller struntade du i det hela?

Jag hade planerat stopp här och de kan nog tydligt se på mitt resmönster att jag är här ofta så jag tycker det är märkligt.

SAS måste ställa ut en ny biljett. Denna nya biljetten kan mycket väl vara avsevärt dyrare. Detta är anledningen till att man inte enkelt kan byta avreseort. För då skulle folk sätta det i system.

Du har realistiskt 2 val, köp ny biljett eller res upp till Arlanda för att hoppa på din flight där.

Har du meddelat till SAS att du inte skulle flyga vidare till Stockholm? Eller struntade du i det hela?

Jag missade som sagt flighten på kvällen på grund av att vi var försenade till Köpenhamn och blev ombokad till morgonen. Jag pratade sen med dem på dagen men kanske borde meddelat dem tidigare. Har råkat ut för liknande situationer tidigare och då har det gått att lösa så jag var inte speciellt orolig.

Jag ska i ärlighetens namn inte säga att situationen var identisk och jag kan förstå biljettreglerna men jag tycker ändå det är märkligt att jag inte ska få åka tillbaka på biljetten när jag ändå är i Köpenhamn och förklarat situationen för dem.

SAS måste ställa ut en ny biljett. Denna nya biljetten kan mycket väl vara avsevärt dyrare. Detta är anledningen till att man inte enkelt kan byta avreseort. För då skulle folk sätta det i system.

Du har realistiskt 2 val, köp ny biljett eller res upp till Arlanda för att hoppa på din flight där.

Ok jag förstår

• Gilla
Reactions: Gus
Vänta lite nu. Man har väl rätt att avbryta resan enligt EU-förordningen? Kollar upp, återkommer!

Enligt Konsument Europa: Om förseningen är längre än fem timmar och du bestämmer dig för att avbryta resan har du rätt att få pengarna tillbaka för den del av resan som du inte utnyttjar och att få en returresa till din ursprungliga avreseort.

Vänta lite nu. Man har väl rätt att avbryta resan enligt EU-förordningen? Kollar upp, återkommer!

Enligt Konsument Europa: Om förseningen är längre än fem timmar och du bestämmer dig för att avbryta resan har du rätt att få pengarna tillbaka för den del av resan som du inte utnyttjar och att få en returresa till din ursprungliga avreseort.

Det där var ju intressant.
Jag har dock pratat med SAS i 1h nu (2 olika personer) och får tvärnej på att få åka från CPH till Italien. Jag måste via Arlanda eller få pengarna tillbaka.

Det där var ju intressant.
Jag har dock pratat med SAS i 1h nu (2 olika personer) och får tvärnej på att få åka från CPH till Italien. Jag måste via Arlanda eller få pengarna tillbaka.
SAS skriver detta själva i sitt 261/04-häfte: https://www.flysas.com/upload/Global/Travel Info/SAS_1709-000_8.pdf
På sida 8 står följande:

Om förseningen uppgår till minst 5 timmar och du själv beslutar dig för att inte resa erbjuder vi dig återbetalning inom 7 dagar av biljettpriset för de delar av resan som inte fullföljts. Vi ersätter även kostnaderna för de delar av resan som fullföljts men inte längre har något syfte utifrån din ursprungliga resplan. Vi kan även i vissa fall ersätta en returflygning till den första avreseorten vid tidigast möjliga tillfälle.

Toppen