Senaste nytt

Försenat bagage vid byte i USA?

Skatten

Ny medlem
Om man flyger direkt från Europa till sin destination i USA och bagaget kommer bort på vägen får man det ju bara utkört någon dag senare. Men vad händer om man har ett byte i USA? Man måste ju hämta ut sitt bagage och lämna in det igen vid första destinationen i USA. Vad händer då om man inser att väskorna inte kommit med flyget? Måste man ta en layover och vänta på att de kommer eller struntar man i det och går vidare till sin nästa flight?

Om man flyger direkt från Europa till sin destination i USA och bagaget kommer bort på vägen får man det ju bara utkört någon dag senare. Men vad händer om man har ett byte i USA? Man måste ju hämta ut sitt bagage och lämna in det igen vid första destinationen i USA. Vad händer då om man inser att väskorna inte kommit med flyget? Måste man ta en layover och vänta på att de kommer eller struntar man i det och går vidare till sin nästa flight?

Nä, de förs vidare till slutdestinationen, och där anmäler du att de saknas.

I mitt fall blev anmälan på den plats som väskan var taggad till (Lihue, Hawaii)

Jag kollade med Air New Zealand i Los Angeles och det enda de kunde hjälpa till med var att väskan INTE kommit med planet vi var på. Efter det var det American till Honolulu och Hawaiian till Lihue och det var Hawaiian som fick ta hand om eländet och stå för utkörningen till hotellet. Väskorna kom ett dygn senare så det var ingen större fara.

I mitt fall blev anmälan på den plats som väskan var taggad till (Lihue, Hawaii)

Jag kollade med Air New Zealand i Los Angeles och det enda de kunde hjälpa till med var att väskan INTE kommit med planet vi var på. Efter det var det American till Honolulu och Hawaiian till Lihue och det var Hawaiian som fick ta hand om eländet och stå för utkörningen till hotellet. Väskorna kom ett dygn senare så det var ingen större fara.

Tillhör AA och Air New Zealand samma allians?

Jag har en fyrbensflight där sista flighten är med AA och de andra med SkyTeam. Vad gör jag om väskorna inte kommer fram efter näst sista benet där jag byter allians?

I mitt fall blev vi sena ut från Stockholm på grund av British Airways vilket skulle medföra att vi missade anslutningen i London till American Airlines. British Airways bokade om oss till Air New Zealand som är sista flighten ut från London till Los Angeles. Vi hann med planet med andan i halsen men uppenbarligen gjorde inte baggaget det.
Hawaiians agent på Lihue hade ett himla jobb med att försöka lista ut vad som gällde eftersom våra biljetter och baggagetaggar fortfarande visade på originalflighterna men vi hade ett boardingkort och ett papper från Air New Zealand. Men det löste sig.

Toppen