Senaste nytt

Försenad bagage. Vem skickar jag ersättningskrav till

mrestes

Medlem
Flög Stockholm - Amsterdam - Mallorca. Biljett köpt på KLM site . KLM planet kom 7 minuter sent till Amsterdam. Flyget till Mallorca lyfte 10 minuter sent, men utan vår bagage.
Planet till Mallorca var ett Transavia plan med KLM codeshare.
Vilket flygbolag skickar jag ersättningskrav till? Pappret jag fick från Menzies i Mallorca angav www.transavia.com för att följa case. Där kunde jag till och med ändra adress för leverans av bagage eftersom vi byta hotell nu efter 2 nätter.
Anledningen jag undrar är att vi köpte biljetterna från KLM och på vår bokning står det ett KLM flight number. Och de kanske kommer att säga att felet ligger hos det sena KLM planet från Stockholm till Amsterdam.

Men å andra sidan vägrade de skicka bagaget med nästa KLM flyg till Mallorca. Vi fick vänta tills nästa Transavia flyg så det blev i princip två dagar utan bagage som gjorde att vi fick köpa mer kläder än om det kommer med en tidigare KLM flyg.

Om jag kan välja själv vart jag skickar kraven gissar jag att jag kan få snabbare hantering hos KLM?

Kolla också försäkring tex AMEX som ger en del.

Många blir förtvivlade när bagaget inte kommer men jag blir glad särskilt om det är en jobbresa - ersättning för kläder från flygbolag, kortet jag betalade med samt jobbets reseförsäkring. Blir mycket underkläder och skjortor.

Kolla också försäkring tex AMEX som ger en del.

Många blir förtvivlade när bagaget inte kommer men jag blir glad särskilt om det är en jobbresa - ersättning för kläder från flygbolag, kortet jag betalade med samt jobbets reseförsäkring. Blir mycket underkläder och skjortor.
Har Amex Platinum men är det inte så att man bara få det som flygbolaget inte ersätter? Det var därför jag ville ha snabb hantering, så jag kunde ta resten till Amex. Eller kan man double dip???

Har Amex Platinum men är det inte så att man bara få det som flygbolaget inte ersätter? Det var därför jag ville ha snabb hantering, så jag kunde ta resten till Amex. Eller kan man double dip???

Amex försäkringsbolag kommer vilja se att du sökt (och blivit nekad) ersättning från flygbolaget innan du ersätter något.

Får erkänna att sen jag bytte till KLM/AF har jag inte behövt använda försäkringen en enda gång för de ersätter utan knussel.

Amex försäkringsbolag kommer vilja se att du sökt (och blivit nekad) ersättning från flygbolaget innan du ersätter något.

Får erkänna att sen jag bytte till KLM/AF har jag inte behövt använda försäkringen en enda gång för de ersätter utan knussel.
Stämmer, och AMEX täcker upp för mellanskillnaden ifall man ändå får delvis ersättning från flygbolag.

I mitt fall (Iberia) behövde jag först göra claim på utlägg till Iberia. De beslutade att endast ersätta en del av totala utläggen. Den dokumentationen var jag tvunge att bifoga till min claim till Amex (AXA tror jag), som därefter ersatte resterande del.

Överraskad att Transavia svarade inom en vecka att de ersätter hela 372€ i utgifter. 2 personer som saknade bagage för ungefär 32 timmar. Var bombsäker att jag skulle behöva utnyttja Amex för en del av utgifterna. Transavia skriver till och med på hemsidan när man söker att de ersätter max 60 euro per dag och person.
Kan det vara att det blev så pga felet låg hos KLM som hade första leget av flyget och KLM ersätter bättre än Transavia?

• Gilla
Reactions: Gus
Överraskad att Transavia svarade inom en vecka att de ersätter hela 372€ i utgifter. 2 personer som saknade bagage för ungefär 32 timmar. Var bombsäker att jag skulle behöva utnyttja Amex för en del av utgifterna. Transavia skriver till och med på hemsidan när man söker att de ersätter max 60 euro per dag och person.
Kan det vara att det blev så pga felet låg hos KLM som hade första leget av flyget och KLM ersätter bättre än Transavia?
Tveksamt,
Alltid last carrier som handhar bagagestrul

Toppen