Senaste nytt

Försäkring hyrbil (självriskeliminering)

FilipJ

Medlem
På väg att boka via SAS/Avis och blir lite osäker på hur det ser ut med försäkringarna där.
Vill inte behöva stå och dividera vid disken när jag hämtar bilen om att jag saknar försäkring.

Betalar med Amex Premium som inte täcker hyrbil.
Men har IF stor villa försäkring som täcker hyrbilen på resa upp till 10k
Köpte via cover4rentals.com nyss. Kanske inte billigt, men okej reviews. Hertz skulle ha ca 80% av hyrans kostnad extra för självriskeliminering.
 

pswe

Medlem
På väg att boka via SAS/Avis och blir lite osäker på hur det ser ut med försäkringarna där.
Vill inte behöva stå och dividera vid disken när jag hämtar bilen om att jag saknar försäkring.

Betalar med Amex Premium som inte täcker hyrbil.
Men har IF stor villa försäkring som täcker hyrbilen på resa upp till 10k
Beror på var i världen du hyr och var du bor.
Normalt hos Avis ingår självriskreducering i Europa i priset som kommer upp, övriga delar av världen varierar, ex usa ingår ofta även eliminering.
If täcker som sagt väl om det faller inom deras definition av resa. Det är främst vid hyra på hemorten det är värt att läsa definitionen noga.
 

EgOscar

Medlem
Vill inte behöva stå och dividera vid disken när jag hämtar bilen om att jag saknar försäkring.

Men har IF stor villa försäkring som täcker hyrbilen på resa upp till 10k
När du hittar din bil/erbjudandet, kolla efter DAMAGE AND THEFT EXCESS då denna varierar. Om det är mycket högre än de 10,000 som IF täcker så kan du fundera på om du vill/kan täcka mellanskillnaden vid en eventuell skada.

10,000 är ganska låg täckning från IF men borde täcka 95% av alla de vanligaste skador som kan hända, så frågan är hur orolig du är av dig. Om extra-kostnaden för extraförsäkring hos AVIS är jättehög vid bokning, den ökar ju med antalet dagar, så fundera på om du vill förbättra din försäkringen genom IF eller en fristående ganska billig extraförsäkring, det nämns flera bra i denna tråd.
 

JockeS

Medlem
När du hittar din bil/erbjudandet, kolla efter DAMAGE AND THEFT EXCESS då denna varierar. Om det är mycket högre än de 10,000 som IF täcker så kan du fundera på om du vill/kan täcka mellanskillnaden vid en eventuell skada.

10,000 är ganska låg täckning från IF men borde täcka 95% av alla de vanligaste skador som kan hända, så frågan är hur orolig du är av dig. Om extra-kostnaden för extraförsäkring hos AVIS är jättehög vid bokning, den ökar ju med antalet dagar, så fundera på om du vill förbättra din försäkringen genom IF eller en fristående ganska billig extraförsäkring, det nämns flera bra i denna tråd.
Har bokat via Avis nu och funderar på att även skaffa extra via cover4rental.
 

JockeS

Medlem
Har som sagt bokat via Avis nu där det ingår Standard Cover.

Tittar på Cover4Rentals och osäker om jag måste välja till CDW eller inte?
Framgår dåligt hos Avis/SAS.
 

Attachments

  • IMG_4075.jpeg
    IMG_4075.jpeg
    286 KB · Visningar: 52
  • IMG_4076.jpeg
    IMG_4076.jpeg
    298,2 KB · Visningar: 52

EgOscar

Medlem
Excess = självrisk. Jag kollade på din bokning igen. Det står självrisk = 0.0. Du behöver ingen extraförsäkring.
 

Tamas

Medlem
Det finns tråd för just hyrbilsförsäkring och eliminering. Kolla M Sveriges försäkring också. I medlemskapet ingår M Bilresa som täcker hyrbilen. Läs villkoren om det passar.

 

pswe

Medlem
Det finns tråd för just hyrbilsförsäkring och eliminering. Kolla M Sveriges försäkring också. I medlemskapet ingår M Bilresa som täcker hyrbilen. Läs villkoren om det passar.

Är precis denna tråden :) men varför söka o läsa lite när man bara kan slänga ut en fråga ;)
 
Toppen