Senaste nytt

Fördel att sitta långt bak i flyget?

zajmmm

Ny medlem
Jag funderar på om det egentligen finns någon fördel med att sitta långt bak i flyget?

Det jag sett är:

- Sägs vara säkrare
- Möjlighet att fota snyggt med vingen =)
- Evenutellt fler tomma säten

Kan ni komma på några andra fördelar? Ser ändå att vissa seatar sig där bak och jag vill förstå varför :)

Tack!

Jag seatar mig ofta långt bak och går på sist. Då kan man ofta hitta bra/bättre plats under genomgången.
Inte ovanligt med ledig nödutgång. Annars är det ofta större chans till seatblock längre bak.
Detta gäller naturligtvis om jag har gott om tid vid ev transfer dit jag ska.
Åker jag longhaul o ska passera ny pass/säkerhetskontroll försöker jag nog sitta långt fram.

Jag tycker ofta att man får fler lediga platser. Jag bytte plats från rad 11 till 27 med SAS i söndags och gick från en rad med 6 personer i till 3 rader med bara mig.

Jag föredrar helt klart det senare.

- Sägs vara säkrare
- Möjlighet att fota snyggt med vingen =)
- Evenutellt fler tomma säten
Detta är de tre anledningar jag kan se framför mig, och säkerhetsdelens fördel gäller ju bara om planet kraschar rakt in i någonting då det ger en något högre överlevnadsmöjlighet :S
Jag tycker att det är bullrigare längre bak, och i många flygplan så har de klämt ihop raderna lite extra bakom nödutgångsraderna så det är ännu trängre där...

Detta är de tre anledningar jag kan se framför mig, och säkerhetsdelens fördel gäller ju bara om planet kraschar rakt in i någonting då det ger en något högre överlevnadsmöjlighet :S
Har du fakta som stödjer det? Jag kan inte påminna mig att jag sett några siffror som visar på högre sannolikhet att överleva långt bak i planet.

Har du fakta som stödjer det? Jag kan inte påminna mig att jag sett några siffror som visar på högre sannolikhet att överleva långt bak i planet.
Från de dokumentärer jag sett så säger de att överlevnadschansen är något högre längre bak i planet, i de fall en eller ett fåtal överlevande har hittats så har de suttit långt bak. Anledningarna skall dels vara att det är större chans att bakre delen är någorlunda intakt efter att planet flugit in i någonting, dels att främre delen av planet fungerar som deformationszon så g-krafterna blir något lägre längre bak i planet. Bla den JAL 747 som kraschade i Japan pga felaktig lagning av bakre tryckdomen hade något högre överlevnadsstatistik bland passagerare långt bak i planet.

• Gilla
Reactions: LMH
Toppen