Senaste nytt

Får man ta med färska grönsaker som carry on?

Sofia

Medlem
Det är kanske en dum fråga men med tanke på att man inte får ta med kokta, eller råa, ägg i sitt skal i handbagaget så undrar jag om man får ta med tex tomater, granatäpplen och liknande?

Granatäpplen..!?... fick helt andra tankar. Men, hoppeligen bör väl någon veta vad som gäller. Gissar att du inte köper dessa efter säk.kontrollen?

Edit: Läser jag på TSA hemsida, de torde vara de mer strikta, så tycks det mig som om färsk hel frukt är ok. Prohibited Items | Transportation Security Administration

P.S. Kuriosa; du får inte ta med dig krockkuddar (fordon) ombord alls, ens i incheckat bagage (räknas väl som explosiv vara). Men, att det finns med på listan torde väl innebära att någon försökt sig på att ta med sig något sådant ..?..

Flyger du till USA, Australien eller liknande får du inte ta in färska frukter/grönsaker oavsett var du packar det. Däremot får du ta med på planet så länge du inte för in det i landet.

Jag har haft med mig kokta ägg några gånger fullt synliga för personalen och det har gått bra. Men jag kanske bara haft tur.

P.S. Kuriosa; du får inte ta med dig krockkuddar (fordon) ombord alls, ens i incheckat bagage (räknas väl som explosiv vara). Men, att det finns med på listan torde väl innebära att någon försökt sig på att ta med sig något sådant ..?..

En annan explosiv vara som är lite intressant i dessa sammanhang är ju lavinryggsäckar som kan leda till lite krångel, men ska vara tillåtet.

Jag ska bara till Karlskrona så det ska nog gå bra. Kommer att få lite över efter helgen men kommer inte hem till Stockholm igen på ett par veckor och jag avskyr att slänga mat så det får åka med ut till ARN imorrn så får vi se hur det går :)

Toppen