Senaste nytt

Eva Air försenad med 18 timmar

CoooC

Medlem
Hej!

Jag har bokat en awardresa till mina föräldrar som de precis har påbörjat. ARN-CPH-AMS-BKK. Första två benen med SAS. Sista benet med Eva Air. Väl ombord på första flighten fick vi reda på att flighten AMS-BKK är försenad 18 timmar. Orsak till förseningen oklar. Har hittat en alternativ resväg CPH-MUC-BKK med Lufthansa. Är det värt att kämpa för sådana revenuebiljetter? Eller ska de bara flyga vidare till AMS och kika med Eva Air där? Några andra smarta tips att tänka på i denna situation?

/CoooC
 

pswe

Medlem
Hej!

Jag har bokat en awardresa till mina föräldrar som de precis har påbörjat. ARN-CPH-AMS-BKK. Första två benen med SAS. Sista benet med Eva Air. Väl ombord på första flighten fick vi reda på att flighten AMS-BKK är försenad 18 timmar. Orsak till förseningen oklar. Har hittat en alternativ resväg CPH-MUC-BKK med Lufthansa. Är det värt att kämpa för sådana revenuebiljetter? Eller ska de bara flyga vidare till AMS och kika med Eva Air där? Några andra smarta tips att tänka på i denna situation?

/CoooC
Frågan kostar ju rätt lite att ställa i Köpenhamn, men att SAS gör något åt detta tror jag är extremt osannolikt. Prata med EVA i Amsterdam och om det finns alternativ därifrån så ha dessa i beredskap.
Undersök vad de har för möjligheter via sin hemförsäkring. Har de betalat med kreditkort så kan det finnas något att hämta där också.
Alltid bra att få ett intyg där förseningtiden framgår men det är väl först aktuellt i Bangkok.
Hotell och mat ska EVA ordna.

KLM ser ut att sälja biljetter ikväll till Bangkok. Två maskiner som går runt samma tid som EVA skulle gått. Jag hade försökt få EVA att köpa platser där. Den senare av de två är dreamliner, den tidigare 777, jag hade försökt få åka med den senare. Tydlighet, trevlighet och proaktivitet är nyckelorden i dialogen, samt att komma ihåg att det inte spelar någon roll att det är bonusbjetter från början.
 
Last edited:

CoooC

Medlem
SAS hänvisade till EVA i Amsterdam. Hittar inga andra vettiga alternativ AMS-BKK så misstänker att det blir att vänta dom 18 extra timmarna i Amsterdam. Brukar flygbolaget ordna hotell i anslutning till flygplatsen eller kan man önska ett hotell i stan så man kan passa på att se Amsterdam några timmar också? Någon som har erfarenhet och vet hur generösa flygbolagen är i sådana här situationer?
 

Hachans

Medlem
SAS hänvisade till EVA i Amsterdam. Hittar inga andra vettiga alternativ AMS-BKK så misstänker att det blir att vänta dom 18 extra timmarna i Amsterdam. Brukar flygbolaget ordna hotell i anslutning till flygplatsen eller kan man önska ett hotell i stan så man kan passa på att se Amsterdam några timmar också? Någon som har erfarenhet och vet hur generösa flygbolagen är i sådana här situationer?

Hotell i närheten av flygplatsen är att föredra, men man kan alltid fråga. Det är dock lätt att ta sig till och från stan från Schiphol.
 

palmen

Moderator
SAS har inga skyldigheter alls här att göra något över huvud taget. Det är Eva Air som är de som skulle kunna göra något.

EU261/2004 är applicerbart här.
Bästa är nog att ta sig till Amsterdam och se vad som erbjuds. Flygbolagen är skyldiga till duty of care, dvs mat och boende. Du har dock ingen rätt att kräva ett specifikt hotell. Det brukar dock vara ok att boka eget hotell ibland, men det bör man stämma av med flygbolaget först.

Shit happens ibland. Så mitt tips är att gilla läget och göra det bästa av situationen. Efter semestern kan man sedan i lugn och ro ta hand om eventuella klagomål och ersättningsanspråk.
 
Toppen