Senaste nytt

Europa, speedrun.

En nyårsresa som blev inställd pga. total corona-skräck bland mina vänner gjorde att jag nu satt med en enkelbiljett till Berlin som skulle gå oanvänd. Istället ringer jag SAS och ber dem att omboka resan på ett datum de själva får välja. Ni förstår, mina vänner skulle köra ner till Berlin några dagar innan nyårsafton. Jag själv hade lite jobb att göra så jag bestämde mig för att flyga ner några dagar senare och istället ta plats i bilen på vägen hem. Så nu hade jag bara en enkelbiljett ner. Kundtjänst föreslog dagarna kring Kristi himmelsfärd och göra en lång-weekend av det hela. Jag kom istället på andra tankar och bokade en retur redan dagen efter.

25:e maj:
Kastrup, anlände i hyfsat god tid. Ensam i fast track och in till loungen. Avvek från min vanliga rutin om att besöka Aamanns. Detta för att de inte serverade mig förra gången jag var där, trots att köket inte stängde förrän om 45 minuter. Så nu är jag sur, gissningsvis någon månad till..

SK1673, 12A, Economy, och min första bussgate någonsin på Kastrup. Crew som vanligt lite sådär charmigt otrevliga, och ankomst före tidtabell. Ombord serverades endast kaffe och te, uruselt.
Intrycket av Brandenburg var positivt, kändes fräscht. Upplevde dock att skyltningen till tågen var något otydlig. Ska nämna att jag är fullständigt bakom när det gäller att åka kollektivt i andra länder, och allt som oftast slutar det med att jag hamnar i en taxi. Jag hittade ett tåg till slut, och tom. tunnelbanan till mitt hotell. Imponerad av mig själv, sorgligt nog.
Snokade lite här på forumet efter tips i Berlin och fastnade för Café am Neuen See där större delen av kvällen spenderades. Härlig atmosfär, god öl och en bra bok i handen. Lagom onsdagskväll. Ska tilläggas att jag har varit i Berlin förut och var inte i behov av att se eller uppleva något särskilt. IMG_9718.jpegIMG_9733.JPEG

26:e maj:
Tillbaka till Brandenburg. Köerna var enorma, men skärmar visade på ett smidigt sätt kötid genom de olika säkerhetskontrollerna. Promenerade längst till höger där det verkade flyta på hyfsat bra. Minns inte nummer i detta nu. Mot Lufthansas lounge. En lounge med väldigt bra dryckesutbud, men som kanske lämnade lite mer att önska när det kom till maten. Förvånansvärt liten, men var väldigt mysigt. När jag anlände var loungen inte överdrivet befolkad, men efter en stund fylldes det på och folk hade problem att hitta sittplatser. Frågade efter Senator-delen, men fick olika svar. En sade att den inte fanns, en att den inte hade öppnat än och tillslut en tjej som gjorde sitt första arbetspass som försäkrade mig att jag var i loungen. Jo, tack..
Tog plats med ett glas bubbel och njöt av utsikten. Inte mycket rörelse utanför mitt fönster, men dock en Hercules tillhörande Royal Canadian Air Force. Backade för egen maskin och taxade till startbanan för avfärd mot Tammerfors.
IMG_9747.JPEGIMG_9753.JPEG

SK1674, 6A, Economy.
En kopia på tidigare flight, mesta av crew var densamma också. Enda skillnaden var att vi landade en timme sent. Hade hoppats på att se finalen i Svenska Cupen på Kastrup, men det gick väl lika bra ombord, om än avsaknaden av öl.
Framme på Kastrup, och nu till mina tankar. När jag redan är här och är ledig, varför inte fortsätta flyga. Varit sugen på att testa airBaltic ett tag, och jag har aldrig varit i Riga. Den billigaste biljetten var dock till Prag med airBaltic, då med övernattning i Riga. Så jag slog till på en economybiljett. Givetvis vetandes om att airBaltic statusmatchar min Eurobonus Diamond. Som nybliven airBaltic VIP fick jag även två stycken fria uppgraderingar till business, vilket jag valde att utnyttja på båda flygningarna. Som VIP får du tillgång till ett whatsapp-nummer med imponerande svarstid och service, och där hjälpte de mig att uppgradera samt välja säte osv. Mycket bra första intryck..
Åter till Kastrup. AirBaltic nyttjar Aspire som lounge på Kastrup, så jag begav mig dit. Men jag vände nästan omedelbart då de endast serverade mackor. Klockan var då 17:30.
Utnyttjade min perc som Diamond och besökte SAS lounge i egenskap av arrival lounge. Där fick jag mat och se mitt älskade Malmö FF vinna över Hammarby på straffar och äntligen ta hem Cupen efter 33 långa år....
Mitt favoritplan är Airbus A220, eller ja, den delar förstaplatsen med A350. Tyvärr hade det varit många bud om vilket plan jag skulle få flyga med till Riga. Vid bokningstillfället var det just A220. Detta ändrades till 737-900 med Smartwings, sedan till Ukraine International Airlines och deras ENDA 737-900 som flyger just nu. Wet leasas av airBaltic. Men idag stod det att det var en Airbus A319 tillhörande Carpatair, som skulle ta mig till Riga. Detta ändrades igen till airBaltics A220-300, vilket också blev planet jag åkte med. När jag såg detta på FR24 kom ett högljutt YES och folk vände sig om och kollade på mig i loungen. För andra gången på kort tid.. Hade ju givetvis vrålat när Malmö vann också..

IMG_9768.JPEG IMG_9770.JPEG

BT140, 1A, Business.
Prio boarding fanns, men det varken skyltades med eller nämndes i gate. Jag hoppade lite nonchalant in mitt i kön och klev ombord. Jag var ensam i businesskabinen ikväll och startade med lite champagne innan avfärd. Crew var extremt vänliga och hjälpsamma. Fick ett riktigt gott intryck omgående. Varm handduk presenterades strax efter att vi hade lyft. Gud vad man har saknat denna, kärt återseende. Crew var inte sparsamma med att toppa upp min dricka heller. En trerättersmeny serverades. Maten var bra, bra mycket bättre än vad SAS någonsin lyckats plocka fram i Plus intra-Europa. Och på tal om SAS, de lyckas inte ens servera en öl ombord en flight på 45 min, men airBaltic kör pre departure drink, varm handduk och en trerätters på en flygning som är 60 min. Nåja. Det som verkligen fick mig att höja på ögonbrynen var dock smöret. Smöret gick faktiskt att breda på min macka, wow! Inte var det den iskalla klumpen som är på gränsen till ett vapen som vanligtvis presenteras i luften, nej nej, detta gick att breda utan att halvt ha ihjäl brödet.
Väldigt imponerad av airBaltic i detta stadiet. Ankomst och taxi till hotellet. Anlitade samma taxichaufför för att ge mig en liten guidad tur genom Riga för att sedan besöka några barer innan det var dags att runda av kvällen.

IMG_9781.JPEG IMG_9783.JPEG IMG_9796.JPEG IMG_9797.JPEG

27:e maj:
Upp och hoppa, idag flyger vi till Prag. Kanske Europas vackraste stad, och en stad jag älskar att återkomma till. Förutsättningarna är de bästa, A220, ett airBaltic som tokimponerat på mig och ytterligare en businessflygning.
Givetvis tillgång till både fast track och lounge här på Rigas flygplats med min biljett. Kanske även med min nyvunna status, osäker. Loungen var väl ingen höjdare, men det fanns glass vilket alltid är ett plus i min bok.
BT481, 2A, Business.
Samma sak gällande prio boarding som i Köpenhamn, ingen avisering. Gick fram till gate under boarding och frågade, varpå de stoppade boarding för att släppa förbi mig. Skulle sitta på 2A idag och hade förväntat mig att benutrymmet skulle vara aningen sämre än plats 1A. Till min förvåning fanns inte 1A, utan istället hade ett förvaringsskåp tagit dess plats. Något som inte fanns på planet från dagen innan. Killgissade för mig själv att detta planet flyger airBaltics längre rutter, tex. Dubai och då behövs denna förvaring. Är det någon som vet så upplys mig gärna!
Även detta crew var extremt vänliga. Efter jag hade blivit serverade min pre departure dricka så pratade jag lite med flygvärdinnan om hur imponerad jag var av både service och mat från gårdagens flygning kontra SAS, Swiss och Lufthansa tex. Lite smått skrattandes berättade hon då att ja, hennes jobb är betydligt enklare när airBaltic flyger wet lease för dessa bolag. Sen kom nästa överraskning. Flygvärdinnan frågade när jag ville ha min mat. Dine on demand?!?! En lightversion, men dock.
Ny meny, gott återigen. Varm handduk och smör i världsklass.

IMG_9816.JPEG IMG_9822.JPEG IMG_9827.JPEG IMG_9828.JPEG

Prag bjöd på regnigt väder, och lite överraskande en vän som tagit sin sambo till Prag för att fria. Tydligen hade han inte kunnat hålla sig med frieriet, så det var redan avklarat innan de väl kom till Prag. Prag är en stad jag besökt många gånger, men detta var första gången jag flög dit. Nu var det nästan 5 år sedan jag var där sist och mycket man hade koll på är som bortglömt. Youtube-kanalen "Honest Guide" är en kanal jag verkligen kan rekommendera. Kanalen handlar nästan exklusivt om Prag. Tips i överflöd. Och en restaurang de tagit upp är Kantýna. Kan varmt rekommendera denna om kött är din grej. Tog bland annat en råbiff, som var en av de bättre jag någonsin ätit. Endast Daniel Müllerns råbiff slår denna.

IMG_9840.JPEG

28:e maj:
Dags för ett nytt bolag igen, denna gången LOT och ombord deras Dash-8. Har aldrig flugit med en Dash-8, dock är planet välbekant i familjen då min pappa var ombord ett av SAS Dash-8 när landningsstället vek sig vid landning.
Återigen försökte jag ta mig kollektivt till flygplatsen, misslyckades och tog en taxi. Varför är det så svårt? På mitt boardingkort stod ingenting om fast track, och jag orkade inte öppna LOT's app för att kolla. Ger upp nästan direkt när en app ska länka till hemsidan. Där är SAS outstanding i mitt tycke. Jag testade i alla fall, och det lyste grönt. Kanon! Tillgång till lounge var det också. Inget att skriva om, en klassisk tredjepartslounge som hade väldigt basic utbud.

LO528, 4A, Economy.
Egentligen inte mycket att skriva om. Någon tog min plats för att han ville sitta vid fönster och frågade om jag kunde byta till hans plats på 3B. Svaret blev nej från min sida. Jag har bokat den platsen av en anledning, att jag också vill sitta vid fönstret. Vill inte låta märkvärdig, men jag resonerar att han hade också kunnat boka en fönsterplats om han checkat in i tid.
Har en kompis som flyger med LOT ganska ofta, och hade fått tillsagt att jag måste ta äppelpajen som serveras och inte spenatpajen. Sagt och gjort, den var okej..
IMG_9857.JPEG

Touchdown Warszawa. Hade kunnat ta mig in till stan, men bestämde mig för att istället slå mig ner i loungen för att kolla på F1-kvalet. Det gick som det gick, det är tufft att hålla på Vettel nuförtiden..
Poäng i racet dagen efter, det är alltid något.
Har ett svagt minne av en Youtube-video att Gold-delen av loungen skulle vara svår att hitta. Men det var inga problem. Vet i ärlighetens namn inte vad som skiljde delarna åt, utbudet verkade vara samma. Men jag kollade bara snabbt och inte noga, rätta mig gärna om jag har fel. Gold-delen var som ett litet rum med buffé direkt in till vänster. Personal talade högljutt med varandra och var ständigt på sina telefoner. Inget jättegott intryck. Oavsett, med lurar på och lite champagne var det en tillfredställande plats att se Sainz krocka i vanlig ordning.

IMG_9861.JPEGIMG_9879.JPG

LO461, 3A, Economy.
Försening. Ingen avisering, varken i loungen eller via mail/sms. Dyker upp vid gate när boarding skall börja. Får då beskedet att planet är försenat "due to late arrival". Jag kollar alltid vilket plan jag ska flyga med på FR24, och visste på förhand att detta planet hade stått på marken i nästan 4 timmar. Och när det väl landade från föregående flight så var det on time. Nu var det inte så att jag hade någon tid att passa, men när gateagent står och ljuger för mig så blir jag arg. Konfronterade honom och bad om det riktiga anledningen. Fick samma svar, men det dröjde bara 5 minuter innan ett nytt upprop kom. Då var det operational reasons. Vet att flygbolag ofta mörkar anledningen pga. att slippa åka på claim enligt EU261, men han ljög mig rätt upp i ansiktet och jag vet inte om det var tröttheten som tog över som gjorde att jag konfronterade honom. Men jag var inte nöjd. Känner mig lite som en diva när jag skriver detta, men ja. I stunden var jag väldigt missnöjd.
En Embraer tog oss till Köpenhamn, äppelpajen smakade okej även denna gången.

IMG_9872.JPEG

Last edited:
Toppen