Hej
Här kommer min reserapport det tog lite tid att bli helt återställd efter det intensiva resandet. Nedan ser ni genomförda resplanen.
Tanken var att åka jorden runt västerut samt hinna med 15 Skyteam bolag.
Notan landade på 270k poäng och cirka 30k inkl hotellkostnader
Flygbolag | Sträcka | Award/betald | Datum och tid | Klass |
1. SAS | ARN-MAN | XX | 10/24/2024 8:10 | I |
2. Virgin | MAN - ATL | XX | 10/24/2024 11:40 | G |
3. Delta | ATL -MEX | X | 10/24/2024 20:13 | S |
4. Air Mexico | MEX-YVR | XX | 10/25/2024 1:20 | X |
5. Korean Airways | YVR-ICN | XX | 10/25/2024 14:30 | O |
6. Xiamen airways | ICN-XMN | X | 10/27/2024 13:20 | J |
7. Xiamen airways | XMN-SGN | X | 10/27/2024 19:45 | J |
8. Vietnam Air | SGN-TPE | X | 10/28/2024 16:45 | C |
9. China Airlines | TPE-PVG | X | 10/29/2024 8:45 | C |
10.China Eastern | PVG-CGK | X | 10/29/2024 17:15 | C |
11.Garuda | GKC-JED | XX | 10/30/2024 11:25 | O |
12.Saudia | JED-NAB | XX | 10/30/2024 20:50 | O |
13.Kenya airways | NAB-AMS | XX | 10/31/2024 8:20 | O |
14.Tarom | AMS-OTP | XX | 10/31/2024 19:45 | O |
16.Air france | OTP - CDG | X | 11/1/2024 6:10 | C |
15.KLM | CDG - AMS | X | 11/1/2024 9:10 | C |
16.SAS | AMS-CPH-ARN | XX | 11/1/2024 14:55 | C |
1. SAS ARN-MAN
SAS Plus A320, punktligt och bra service. behöver inte utvecklas mera. 4/5
Visa bifogad bild 158851
2. Virgin Atlantic MAN-ATL
Startade med deras lounge i kontraktslounge 1903, väldigt bra i mitt tycke, stort utbud på dricka och mat.
Flygningen gick med en A330 som har gjort sina år men deras service var 5/5, otroligt kompetent bolag att ha fått in. 4/5
Visa bifogad bild 158853
Visa bifogad bild 158854
3. Delta ALT-MEX
Testade två olika lounge i ATL, båda delta i F och E delarna. Båda var helt OK enligt amerikansk standard men väldigt mycket folk.
Flög sen vidare med en 737-800 first class som var absolut inte first class. Finns en del att utveckla både med hårdvaran och mjuka delarna av produkten. Kortare flygning så man ska inte klaga för mycket. 3/5
Visa bifogad bild 158849
4. Aeroméxico MEX-YVR
Började med deras lounge som var en positiv överraskning med full bordsservering av dricka samt väldigt bra service. Mindre olika maträtter men funkade helt OK.
Flög sedan vidare med en 737-800 MAX som var i toppskick, natt flyg i ekonomi med en helt sättesrad för mig själv. Väldigt bra service och produkt. Kommer definitivt åka mer med denna bolag. 4/5
Visa bifogad bild 158852
5. Korean Airways YVR-ICN
Sky team lounge, har varit en del snack om trasiga stolar och dålig lounge på nätet. samtliga punkter var åtgärdade när jag var där. mycket bra lounge med massor av mat och drick samt väldigt sköna platser
Valde att boka in min resa från YVR just för att få testa deras nya prestige Suite 2.0 som flyger på 787-10, detta var en av höjdpunkterna såklart. Fenomenalt produkt samt service, otroligt hög kvalitet på samtliga delar av flygningen. Denna var den första flygningen utav tre där kapten samt chefsvärdinna kom ut och hälsade på mig, vet ej varför eller om dom fått reda på vad jag höll på med eller om det var kopplat till mitt status. Rekommenderar starkt denna produkt och hoppas den kommer till europa snart. 6/5
Visa bifogad bild 158855
Visa bifogad bild 158857
Visa bifogad bild 158856
6. Xiamen Airways ICN-XMN
Fick använda Koreans lounger som var helt OK, finns bättre om man flyger med Korean dock.
Flygningen var med en 737-800 som var i bedrövlig skick, servicen OK i C-klass maten knappt ätbar. 1/5
Visa bifogad bild 158858
7. Xiamen Airways XMN- SGN
Landade i Xiamen och gjorde långa processen med transit osv, rätt smidigt men extremt noggrant kontroll av väskor samt kroppsvisitering, in deras first Class lounge som inte är så mycket first class. Helt ok plats att sitta av tiden men inget mer. Vill du få internet i loungen måste du ha kinesisk telnr.
Flygningen var med en 737-800 som var i bedrövlig skick, servicen OK i C-klass maten knappt ätbar. 1/5
Visa bifogad bild 158859
8. Vietnam Air SGN-TPE
Bra lounger har dom, bra drick och mat. tyst och skönt med vackert utsikt. C-class ger förtur på passkontroll också.
Flög sen med en A320 som var i gott skick, servicen och maten var mycket bra, också ett bolag jag kommer flyga mer med. Väldigt bra helt enkelt 5/5
Visa bifogad bild 158861
9. China Airlines TPE-PVG
Startade dagen med deras större lounge på terminal 2 (1an har tydligen den bästa), helt ok med en del att välja på men mycket folk.
Flög sen vidare C-klass med deras 777-300ER som var faktiskt rättt bra och hade en skön stämning. kort flygning med full service och kan tänka mig åka med dessa igen beroende på situation. 3.5/5
Visa bifogad bild 158863
Visa bifogad bild 158867
Visa bifogad bild 158869
10. China Estern PVG-CGK
Stor lounge med alldeles för få val drick/Mat men fungerade för att ta en litern sovpaus. Kina imponerar inte med sitt standard.
Flög vidare med en A330 i C-klass med säten från Dackefejden som faktisk var helt ok. Service var bra här och man fyllde på konstant. Andra flygningen där Kapten och chefsvärdinnan kom ut och pratade med mig. 3.9/5
Visa bifogad bild 158870
11. Garouda CGK-JED
Dr Jekyll and Mr Hyde, Fantastisk fin lounge med usla val till mat och drick. Här känns det som att bolaget hade stora planer som dom sen skalat ner.
Flög sen vidare med deras 777-300 i C och platsen var lite slitet men ack vilken service. Fenomenal service men maten var inte riktigt där. OBS, då det är flygning mot Saudi så serveras ej alkohol och man får stå ut med bön via PA ett par gånger. Inget som störde mig alls utan det blev lite spännande faktiskt. Tredje flygningen där Kapten och chefsvärdinnan kom och hälsade 4,5/5
Visa bifogad bild 158871
Visa bifogad bild 158872
12. Saudia JED-NBO
Landade i Jedda terminal Haji, alltså terminalen som är byggd av tält och huvudsakligen används för pilgrimer som ska till Mecca. Löste transit airside med flygvärdinnan samt direkt vid ankomst, man säger till att man ska till Terminal 1 med Saudia och så tar det cirka 60 min med olika säkerhetskontroller och buss tills man är framme. inga konstigheter, vänliga hela vägen. Saudias lounge är den bästa jag upplevt denna resa även utan alkohol. Väldigt fin med många olika smaker samt kockar som lagar maten direkt till dig. Kul utökning då Saudia har flera flygningar utav intresse.
Flög sedan med en A330 i C som var bra, servicen ännu en gång väldigt bra och maten var utsökt. inget att klaga på förutom ingen alkohol.
Visa bifogad bild 158873
Visa bifogad bild 158874
13. Kenya Airways NBO-AMS
Direkt till loungen vid ankomst airside, sov några timmar på deras lounge som kör 24/7 och var helt ok, inte jättestor men väldigt tom.
Flög sen vidare med deras 787-8 C-klass. Helt ok plan men rätt dålig service. Kändes stressande och väldigt fyrkantigt på något sätt. 2.5/5
Visa bifogad bild 158875
Visa bifogad bild 158876
14. Tarom AMS-OTP
KLM crown lounge blir ett mycket bra komplement för oss, bra med utbud platser, mat och drick. Kändes korrekt och komplett.
Tarom tävlar med Xiamen om sista platsen i skyteam, flög med A320 med usla trasiga platser och en nästintill obefintlig service i C-Klass. inget jag gör om 1/5
Visa bifogad bild 158877
15. Air France OPT-CDG
Hann inte besöka loungen i OTP men tror inte jag missade något. AIr france har alltid leverat i mitt fall och jag håller dom väldigt högt även intra-europa. C-klass uppgradering som gjordes vid incheckning för en 1200:- dom flesta sov men jag njöt av den fina servicen med fantastisk frukost Ala Frances.
16. KLM CDG-AMS
Grymt bra lounge i 2F såklart, sedan vidare till en sprillans ny A320 från KLM som dock blev sen pga dimma. servicen lite sämre en Air france och mat långt ifrån Air Frances standard.
17. SAS AMS-CPH-ARN
SKönt att få åka hem äntligen efter att ha gjort 18 flygningar på 8 dagar, SAS håller bra standard och jag var nöjd samt nästan lite rörd när jag äntligen landade på arlanda.
Några tankar om det hela.
Behövdes Egentligen bara visum i Indonesien samt ESTA, länderna som man gör transfer airside fungerar utmärklt utan visum
Samtliga bolag förutom Vietnam och China Airlines registrerade poängen efter cirka 1-2 dagar, dessa två fick bli manuellt
Jag sparade samtliga boardingkort i fysisk format
Det tog cirka 2 dagar att bli av med åksjuka (troligen för att man blev van med flyg)
Jetlag var också ett problem men det gick över såklart.