Senaste nytt

Ett stort tack till alla på forumet som delar med sig av kunskap

palmen

Moderator
Är mitt uppe i en längre "semester-resa" som inkluderar 6 separata bokningar där det mesta som kan gå fel senaste 36h har gått fel.
Sitter just nu på en SAS Ireland flight med wifi så lite positivt åtminstone.

Vad har då gått fel?
*10h försening från Hong Kong till Europa (som startade allt)
*Bagaget är i Asien eller i bästa fall på väg till Ruropa
*Försening med SAS från Arlanda (som är transfer)

Allt började som sagt när jag anlände Hong Kong och skulle haft 11h i stan innan resa till Europa. Fick sms vid landning om att planet skulle gå 10h senare, dvs nästa dag 9 på morgonen vilket hade resulterat i att hela mind tripp i Europa hade "förstörts". Ombokad till att åka hem 5h tidigare från Hong Kong via Singapore so far so good. Tydligen kom inte mina 2 incheckade väskor med från Hong Kong så väl i Köpenhamn idag som var slutet på den bokningen blev det lite sällskapsresan över det när allas bagage utom mitt kom (dock inga skidor på bandet). Jaja, bara att anmäla och fick reda på att väskorna inte lämnat Asien. Väskorna ska levereras imorgon till mitt hotell sägs det, vi får väl se.
Från Köpenhamn hade jag bokning till London via Stockholm, på Arlanda blev det middag på Pontus och nödshopping av en uppsättning kläder då väskorna inte kommer förrän tidigast imorgon bitti.
Tanken var att åka SK533 till London vid 1820 och denna flight blev 2,5h sen från Stockholm. Jag hade det dock helt ok hos Pontus större delen av tiden. Många på denna flight skulle dock åkt igår på någon av de inställda London flighterna och är med andra ord minst 24h sena.

Vad vill jag då säga med detta? Med tanke på alla som dela mer sig de senaste 7 åren jag hängt här på forumet har jag klarat mig bra och lider inte direkt mycket.
Först och främst var trippen till Asien bokad som award first med Amex voucher. Det öppnar helt klart upp möjligheter för hjälp.
I Hong Kong där problemen började fick jag hjälp av Lufthansa Service Center att boka om mig i First från Singapore med Lufthansa och en connection ner dit med Singapore First med full fare biljett.
På Köpenhamn var det bara att rapportera saknade väskor och var ju fullt medveten om att jag får göra nödvändiga inköp.
På Arlanda blev väntan hos Pontus behaglig istället för att sitta i terminalen.

Hade detta varit för 10 år sedan vet jag inte hur det gått... Allt hade nog bokats i ekonomi utan koll på vad som gäller. Alla som bidrar på detta forum har gjort att jag trots allt har det rätt bra, det positiva är att jag slipper släpa mina väskor mellan alla separata bokningar.
*SAS Amex
*SAS Platinum
*Award-resor
*Reseförsäkring
Allt detta har gjort att jag nu njuter av en Mikkeller Northern Trails ombord på SAS och är on pair med min resplan med lite nya kläder inköpta för att klara morgondagen.

Återigen ett stort tack till till alla som bidrar och har bidragit under dessa år till att göra mig till en medveten resenär. Det är tack vare alla här jag sitter och har det rätt bra nu!
 
Är mitt uppe i en längre "semester-resa" som inkluderar 6 separata bokningar där det mesta som kan gå fel senaste 36h har gått fel.
Sitter just nu på en SAS Ireland flight med wifi så lite positivt åtminstone.

Vad har då gått fel?
*10h försening från Hong Kong till Europa (som startade allt)
*Bagaget är i Asien eller i bästa fall på väg till Ruropa
*Försening med SAS från Arlanda (som är transfer)

Allt började som sagt när jag anlände Hong Kong och skulle haft 11h i stan innan resa till Europa. Fick sms vid landning om att planet skulle gå 10h senare, dvs nästa dag 9 på morgonen vilket hade resulterat i att hela mind tripp i Europa hade "förstörts". Ombokad till att åka hem 5h tidigare från Hong Kong via Singapore so far so good. Tydligen kom inte mina 2 incheckade väskor med från Hong Kong så väl i Köpenhamn idag som var slutet på den bokningen blev det lite sällskapsresan över det när allas bagage utom mitt kom (dock inga skidor på bandet). Jaja, bara att anmäla och fick reda på att väskorna inte lämnat Asien. Väskorna ska levereras imorgon till mitt hotell sägs det, vi får väl se.
Från Köpenhamn hade jag bokning till London via Stockholm, på Arlanda blev det middag på Pontus och nödshopping av en uppsättning kläder då väskorna inte kommer förrän tidigast imorgon bitti.
Tanken var att åka SK533 till London vid 1820 och denna flight blev 2,5h sen från Stockholm. Jag hade det dock helt ok hos Pontus större delen av tiden. Många på denna flight skulle dock åkt igår på någon av de inställda London flighterna och är med andra ord minst 24h sena.

Vad vill jag då säga med detta? Med tanke på alla som dela mer sig de senaste 7 åren jag hängt här på forumet har jag klarat mig bra och lider inte direkt mycket.
Först och främst var trippen till Asien bokad som award first med Amex voucher. Det öppnar helt klart upp möjligheter för hjälp.
I Hong Kong där problemen började fick jag hjälp av Lufthansa Service Center att boka om mig i First från Singapore med Lufthansa och en connection ner dit med Singapore First med full fare biljett.
På Köpenhamn var det bara att rapportera saknade väskor och var ju fullt medveten om att jag får göra nödvändiga inköp.
På Arlanda blev väntan hos Pontus behaglig istället för att sitta i terminalen.

Hade detta varit för 10 år sedan vet jag inte hur det gått... Allt hade nog bokats i ekonomi utan koll på vad som gäller. Alla som bidrar på detta forum har gjort att jag trots allt har det rätt bra, det positiva är att jag slipper släpa mina väskor mellan alla separata bokningar.
*SAS Amex
*SAS Platinum
*Award-resor
*Reseförsäkring
Allt detta har gjort att jag nu njuter av en Mikkeller Northern Trails ombord på SAS och är on pair med min resplan med lite nya kläder inköpta för att klara morgondagen.

Återigen ett stort tack till till alla som bidrar och har bidragit under dessa år till att göra mig till en medveten resenär. Det är tack vare alla här jag sitter och har det rätt bra nu!
Tack själv! Som relativt ny här har massa visdom och kunskap kommit från dig.
 
Ett tips jag glömde, sitter ni i skiten pga inställda flighter och behöver hjälp att komma fram till destinationen så starta en tråd likt jag gjorde igår
[HJÄLP] Hong Kong till Europa idag (2018-07-08) | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Denna tråd har 1500 views och mycket hjälp som är ovärderlig när man är ute på resa och stöter på problem.
Hade ett liknande problem för typ 3-4 år sedan där min flight till London blev 3h sen så jag riskerade missa mina flighter till USA och Brasilien och många ställde upp med tips och råd med vad jag kunde göra om det sket sig.
 
Jag kände precis samma sak som @palmen uttrycker här när jag var på den resa jag skrev om i denna tråd: Alternativ för att ta sig till Vegas imorgon (2018-06-17) | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Dels fick jag förslag på möjliga lösningar och känslan av att inte vara själv i paniken, men framförallt så reflekterade jag efteråt över att om jag inte hade hittat hit för några år sen och lärt mig oerhört mycket så hade jag inte haft en chans att hantera vare sig telefonsamtal med flygbolagen eller diskussionerna med dem på flygplatsen så bra som jag kunder göra nu, och troligtvis hade hela den resan blivit ett sorgligt fiasko då vi hade missat hela resans syfte (och hade vi tagit oss dit så hade vi på hemresan blivit 30 timmar sena istället för att som nu komma fram 5 timmar före vår ursprungliga bokning).

Så jag kan verkligen instämma i detta stora tack till alla som bidrar och hjälper till!


Hur var det nu, när @Dr. Miles inte hittar plats på ett flyg sätter de in en extra avgång, som en vis man sa :)

En vis man... Ja, jag tackar och tar emot. :)
 
En sak jag glömde skriva är det viktigaste jag lärt mig.

När något skiter sig, vänta inte på att andra ska ta beslut åt dig utan börja själv leta lösningar. Ska du bokas om är det alltid lättare att få igenom något man är nöjd med om man själv föreslår en rimlig ny väg. ITA Matrix är riktigt användbart då för att se potentiella lösningar med många olika flygbolag.
 
Toppen