Senaste nytt

Etihad:s chef får sparken efter misslyckade investeringar i andra flybolag?

Homer

Medlem
Abu Dhabi’s carrier Etihad Aviation Group is reportedly planning to dismiss president and chief executive James Hogan.

German business paperHandelsblatt Globalcited multiple independent sources as confirming Hogan’s departure, following what it described as a “failed spree of acquisitions in Europe”.

The airline is now planning to roll back its European investments, which include a 29 per cent stake in Air Berlin bought in 2011, a 49 per cent stake in Air Serbia acquired in 2013 and a 49 per cent stake in Alitalia acquired this year, according to the publication.

It said supervisory board chairman Ahmed Ali Al Sayegh would lead the effort, which could see the airline sell its European holdings at considerably less than their value.

The publication reported that Etihad had suffered $2.6bn in losses from its European investments.


Abu Dhabi's Etihad to dismiss group CEO James Hogan? - Gulf Business
 
Ojdå. Undrar vad som i så fall händer med Air Serbia som blivit så bra sedan araberna pumpade in kapital.
Gamla Air Serbia var inte mycket att hänga i julgranen.
 
Jag är inte förvånad, Air Berlin har inte alls kunnat bryta den negativa bokningstrenden sedan indragningarna i september, tvärtom går det mer utför än tidigare. Och jag tror att det är den huvudsakliga anledningen till att Hogan kickas, självklart är Etihad rejält sura nu efter att ha givit AB konstgjord andning i ett antal år utan resultat.
Intressant blir nu vad som händer med Air Berlin. De planerade öppna linjer till Los Angeles och San Francisco i vår från Berlin, vi får se hur det blir med det.
En positiv effekt skulle möjligen kunna bli att Tegel (och den nya flygplatsen, om/när den öppnar) avlastas en del så att plats frigörs för intressanta alternativ.
 
Ojdå. Undrar vad som i så fall händer med Air Serbia som blivit så bra sedan araberna pumpade in kapital.
Gamla Air Serbia var inte mycket att hänga i julgranen.

Håller med fullständigt, Jat Airways var ett riktigt skämt. Kändes dessutom lite smått obehagligt att flyga med Jaten då de hade gamla kärror med många provisoriska lagningar eller så var inredningen inte lagad alls. Tråkigt om AS skulle förfalla nu när de gjort sånt lyft.
 
Det där är konstigt ifall myndigheterna skulle gå med på, finns det någon konkurrens att tala om kvar i Tyskland då?
Tja, myndigheterna själva säger ju:
"In view of Air Berlin's situation, the parties are unanimous in the view that the priority now is to strengthen Lufthansa," the "Handelsblatt" quotes an unnamed official at the Federal Transport Ministry as saying.
Konkurrens räknas väl i första hand på europeisk nivå kan man gissa, och där har de ju rätt mycket sådan. Men inrikes i Tyskland blir det inte mycket kvar, nej.
 
Konkurrens räknas väl i första hand på europeisk nivå kan man gissa, och där har de ju rätt mycket sådan. Men inrikes i Tyskland blir det inte mycket kvar, nej.
Utgångspunkten i praxis är att titta på p2p. Jag vet inte hur många linjer där bolagen överlappar varandra men sådana finns ju förstås inom Tyskland. I IAG/Aer Lingus tittade man också på andra aspekter som t.ex. effekter på långlinjer m.m. Aer Lingus tvingades t.ex. fortsätta feeda transferpax till andra bolag än BA/bolag inom IAG. Det mesta går att lösa.
 
Läge för Kjos som lovat/hotat att expander på tyska marknaden (till och från Tyskland, inrikes har de inte sagt något om)

Svara på den här istället, vem kan tänkas vara intresserad av att befria dem från Alitalia?
Italienska staten kan väl knappast gå enligt EU:s regler.
 
Toppen