Redaktionen
Medlem

BusinessClass var tirsdag i Zürich for at besøge SAS flyet ”Erik Viking”. Flyet er det første af SAS langdistancefly der opgraderes med den nye kabine og forventes at være i luften midt i februar hvor det vil flyve mellem København og USA.
Den nye kabine
Arbejdet med den nye kabine har nu stået på i lidt mere end ét år, og man er allerede nu ved at montere den nye kabine i det første fly – en proces der i industrien germe tager to eller tre gange så lang tid. Processen med at designe en ny kabine og finde nye sæder er ganske kompliceret og ikke uden kompromisser. Helt kort kan det dog koges ned til, at man konstant skal finde det bedste kompromis mellem design, holdbarhed og vægt.

For at gøre processen nemmere og have mulighed for at gå fra idé til monteringen på omkring halvandet år har SAS valgt at købe færdigudviklede sæder som man i samarbejde med producenten har tilpasset. Businessclasssædet er fra irske Thompson Aero Seating mens sæderne på SAS Plus og SAS Go er fra franske Zodiac Aerospace.
Fra projektets start af havde man sigtet på at have den nye kabine i luften fra slutningen af januar, i dag er planen ”midten af februar”. Denne forsinkelse har flere årsager, dels har det planlagte vedligehold taget lidt længere tid end forventet og dels har man måtte vente på leveringen af visse komponenter. Lige pt. Venter man blandt andet på leveringen af sæderne til SAS Go. Der har tidligere været spekuleret i, at det første fly skulle anvendes på ruten mellem København og New York, det er ikke noget SAS kan bekræfte men det er dog bestemt at flyet skal flyve mellem København og USA.

Erik Viking som nymalet
Når ”Erik Viking” er klar med den nye kabine er det ”Emund Vikings” tur til at blive opgraderet med den nye kabine. Det skal foregå efter det man kalder ”nose to tail”-princippet – ligeså snart et fly er ombygget begynder ombygningen af det næste. Man har planlagt at opgradere et fly om måneden, med undtagelse af månderne juni-august, og vil således have nye kabiner i de fleste fly ved årets udgang.
– Vi glæder os meget til snart at kunne præsentere de nye kabiner for vores kunder. Det kommer til at betyde et kæmpe løft for SAS, og det vil give vores kunder en helt ny rejseoplevelse, siger Eivind Roald, Executive Vice President Commercial hos SAS.
Underholdningssystem og WiFi
Hvis man kigger på flyet som helhed er den største enkelstående forbedring flyets helt nye underholdningssystem. Underholdningssystemet der er baseret på Zodiacs ”RAVE”-system byder på HD-skærme til alle passagerer og AVOD (Audio Video On Demand). Det nye underholdningssystem vil rumme markant mere indhold end det nuværende og vil udover film, musik og spil nu også byde på tv-programmer.
Skærmene i henholdsvis Business, Plus og Go vil være på 15”, 12” og 9” mod dagens 10”, 6” og 6”. En anden ændring i forhold til dagens underholdningssystem er håndsættene – ”fjernbetjeningen” – forsvinder i SAS Plus og SAS Go, SAS forsikrer dog at indholdet er tilpasset sådan at systemet nemt kan betjenes ved hjælp af den trykfølsomme skærm.

SAS Business: Underholdningssystemet

SAS Plus: Underholdningssystem

SAS Plus: Underholdningssystemet på første række
Flyet vil også kunne tilbyde trådløst internet til alle passagerer. Servicen er gratis for passagerer der rejser på SAS Business og SAS Plus eller har et EuroBonus Guld- eller Diamantkort. For øvrige passagerer koster servicen $19. Fra efteråret bliver det også muligt at anvende mobiltelefonens GSM opkobling til at ringe og skrive SMS’er fra luften.
SAS Business
Det nye SAS Business vil på Airbus A330 bestå af 30 sæder i en 1-2-1 konfiguration. Sæderne er placeret forskudt, dette gør det muligt at lægge sædet ned til en horisontalt flad seng der er mindst 192 cm lang og vigtigst af alt er i fuld bredde. Kabinens design vil adskille sig fra SAS Plus og SAS Go, ved at man blandt andet anvender stof på den forreste væg og et tykkere tæppe på gulvet. Man ønsker at give indtrykket af et det er et hotelværelse snarere end et fly.
Blandt de mere interessante detaljer i det nye SAS Business kan sengetøj fra Hästens nævnes, ligesom sædets hårdhed kan justeres og lyset ved sædet dæmpes når det lægges ned, såkaldt ”moodlighting”. Hver enkelt sæder får 2 USB-stik og en stikkontakt.

SAS Business: Sædet

SAS Business: Single sæde

SAS Business: Bordet


SAS Business: Sædekontrol til når sædet er lagt ned

SAS Business: Underholdningssystemet

SAS Business: Den forreste væg – lavet helt i stof
SAS Plus
Det nye SAS Plus på Airbus A330 har fået kraftigt vokseværk, kabinen vokser fra 35 til 56 sæder i en 2-3-2-konfiguration. Sædet byder på 38” benplads (pitch) og en bredde der modsvarer dagens SAS Plus. Siddekomforten er dog øget, ligesom man har tilføjet et ekstra stik til høretelefoner i armlænet for ikke at have problemer med ledningen under måltidet. Sædet har justerbare fod- og nakkestøtter og det kan lænes 7” tilbage.

SAS Plus: Sædet

SAS Plus: Sædet lænet tilbage

SAS Plus: Fodstøtten

SAS Plus: Halvt bord

SAS Plus: Bordet

SAS Plus: Justerbar nakkestøtte
SAS Go
SAS nye økonomiklassesæde er ifølge SAS endnu en forbedring i forhold til idag, det nye sæde tilbyder bedre ergonomi og sidde/sovekomfort. Sædet har en en speciel funktion som gør at siddepudens forkant hæves når sædet lænes tilbage, hvilket skal skabe en bedre soveoplevelse. Selvom den faktiske benplads ikke ændres nævneværdigt i forhold til idag (stadig 31-32 tommer benplads) skal sædets nye struktur og opbygning gøre, at det vil føles mere rummeligt end den faktisk er.
Da sæderne på SAS Go ikke er ankommet til SR Technics i Zürich har vi endnu ikke haft mulighed for at teste dem. Vi kan dog allerede nu løfte sløret for en forbedring, boksen ved fødderne der rummer strømforsyningen til blandt andet underholdningssystemet bliver markant mindre og giver således bedre benplads.

SAS Go: Endnu ingen sæder i SAS Go kabinen

SAS Go: Sædet

SAS Go: Sædet
Mens vi venter…
Mens vi venter på at det første fly sættes i trafik er det muligt at følge med på Scandinaviantraveler.com/dk/newcabin hvor der vil være daglige opdateringer .
Det er også muligt at se og rører det nye businessæder der pt. Er at finde i Københavns Lufthavn men senere vil være at finde på Oslo Gardermoen og Stockholm Arlanda.

SAS Business prototype i Københavns Lufthavn
Læs mere »