Ersättning när en resas syfte "försvinner"

Fråga till menigheten: Betalade en USA-resa med Amex. Syftet med resan var en säkerhetskonferens fre-lör-sön fm i Austin, Texas.

Flög till USA på torsdagen, via Washington med beräknad ankomst torsdag kväll.

Under torsdagen så drabbades Washington DC av tornados och åska som gjorde att vi blev dirigerade till Newark och efter div trassel kom vi sedan till IAD när anslutningen till Austin redan kommit iväg (om den inte var helt inställd pga väder, vet faktiskt inte). Hur som helst så kunde United inte boka om mig förrän lördag em till Austin! Jag skulle alltså missa i stort sett hela konferensen förutom några timmar på söndag fm. Ringde SAS och de kunde inte göra något utom att boka om mig till tidgare hemresa. De erbjöd sig att skicka hem mig redan fredag em. Jag accepterade och reste alltså hem med vändande plan och samma besättning dagen efter jag landat.

Så frågan är; ersätter Amex (eller kanske Folksam Resklar) något sådant här? Det handlar om ca 12000 bortkastade kronor på resa, 1500 på en hyrbil som inte kunde användas och 3000 för hotell i Austin (ej avbokningsbar). Plus 1000 på en hotellnatt i Washington (eg borde UA betalat denna men pga kaos på IAD så struntade jag i att försöka få deras hjälp med det). Konferenskostnaden var också ca 1000 kr. Vad säger ni? Är det lönt att försöka få ut något på försäkringen eller Amex?

Jag skulle absolut försöka med båda försäkringsbolagen och även med SAS en gång till.

Omständigheterna är ju sådana att "outnyttjad reskostnad" skulle kunna tillämpas. Nu var det ju vädersituationen som ställde till det så visst kan det bli en kamp, men försök!

Hemförsäkring brukar inte att gälla om det är tjänsteresor.

Kolla med din arbetsgivare om de har företagsförsäkring som täcker de kostnaderna.

Jag tror det kan bli svårt. Det närmaste du kommer är EU261/2004 och reglerna om resans syfte i samband med försening. Men eftersom det är väderproblematik med i bilden lär det bli väldigt svårt att få ut något där också.

agehall skrev:Jag tror det kan bli svårt. Det närmaste du kommer är EU261/2004 och reglerna om resans syfte i samband med försening. Men eftersom det är väderproblematik med i bilden lär det bli väldigt svårt att få ut något där också.Klicka för att utvidga...
Eu261 har jag redan slagit ur hågen pga väder. Tjänsteresa men egen företagare. Tror jag får släppa det ...

Hypotetiskt svar.

Om resan klassificeras som paketresa för privatperson så kan du få ersättning genom resegarantilagen om resan mist sitt syfte, även om det är pga väderrelaterade händelser. Paketresa är när du samtidigt bokar (minst två av tre) transport, boende, turisttjänst. Resegarantin omfattar också en resa med boende som en privatperson gör i samband med en utbildning.

Vilka resor omfattas? | Kammarkollegiet

Exempel: Hösten 2012 drog stormen Sandy in över New York, några dagar senare skulle New York City Marathon gå av stapeln, men det blev inställt. De som reste dit på paketresa med Springtime anmälde till ARN och fick tillbaka det mesta (75%) av resans pris. De medresenärer som åkte med för att heja fick ingenting genom ARN (däremot en mindre summa av Springtime).

Kräver 285 000 kr för inställt maratonlopp | Aftonbladet

Amex försäkring ska inte ge någon ersättning enligt villkoren. Den gäller bara om personen du har som syfte att besöka blir sjuk.

Det finns ibland villkor för "onyttig resa" som reseföretag har. Det innebär att förseningen har orsakat att resan är onyttig och man avbryta resan och åka hem. Jag har bara använt detta på SJ men vet att andra bolag har liknande. När tåget har blivit sent och jag missat anslutningar till föreläsningar jag ska hålla i, så har jag kunnat få fri ombokning till nästa tåg tillbaka från en bytespunkt.

Men jag är osäker på ifall flygbolag har detta och jag är osäker på att det ger pengarna tillbaka. Däremot hundra på att hemförsäkringen inte gäller, men företag har ju försäkringar.

Resklar gäller för privata resor:

2. FörutsättningarFörsäkringen gäller för privata researrangemang vid resa som utgår från Norden [...]Klicka för att utvidga...
men ger ingen ersättning utöver för själva förseningen då det inte finns medicinska orsaker.

Det Resklar ger i sådana här fall, under förutsättning att den gäller är:

9. FörseningOm allmänt färdmedel som du ska resa med eller reser med blir försenat och anländer försent till resmålet får du ersättning med (gäller per person) 600 kronor per person efter 6 timmars försening och ytterligare 600 kronor för var tolfte timme utöver det. Högsta ersättning är 5 000 kronor per person och du ska kunna visa upp intyg från researrangör eller trafikföretag.Klicka för att utvidga...

Det du skall titta efter är en punkt som ger ersättning för missad anslutning. I min försäkring från AIG ersätts exempelvis "Missad avresa med allmänt färdmedel". Där finns i tredje punkten (som gäller om det inte går att komma ikapp):

Om anslutning vid utresa inte är möjlig, eller om resan avbryts för att man förlorar mer än halva restiden, lämnas ersättning motsvarande resans pris.Klicka för att utvidga...

Jag har företagsförsäkring (från TryggHansa) på min firma och jag har pratat med kundtjänsten hos dem.

Han som svarade sa att om man har avbeställningsskydd (tilläggsförsäkring) till företagsförsäkring så täcks kostnaderna/omkostnaderna ifall resans syfte försvinner som t ex @Anders Östlings fall.

Då får man resans kostnader (flygbiljett, hotell och andra reserelaterade saker som man inte får tillbaka pengarna från arrangören) och kostnader som mässavgift.

Högsta ersättningsbeloppet varierar beroende på vilken nivå av avbeställningsskydd ditt företag har tecknat.

Det verkar som ERV Försäkring har också sådan försäkring.

ERV skrev:Avbeställningsskydd - Ett tillval till Tjänstereseförsäkring NordenMed tillvalet Avbeställningsskydd kan du få ersättning för dina avbokningskostnader för t.ex. flyg- och hotellkostnader om akut sjukdom, olycka eller något annat oförutsett inträffar som omkullkastar dina planer och gör att du inte kan åka iväg på din planerade tjänsteresa. Detta gäller även om kollega, kund eller leverantör blir akut sjuk eller råkar ut för en olycka så att resans syfte blir förstört.Klicka för att utvidga...
Tjänstereseförsäkring Norden - Företagsresor i Norden

Dr. Miles skrev:Jag har företagsförsäkring (från TryggHansa) på min firma och jag har pratat med kundtjänsten hos dem.Han som svarade sa att om man har avbeställningsskydd (tilläggsförsäkring) till företagsförsäkring så täcks kostnaderna/omkostnaderna ifall resans syfte försvinner som t ex@Anders Östlings fall.Då får man resans kostnader (flygbiljett, hotell och andra reserelaterade saker som man inte får tillbaka pengarna från arrangören) och kostnader som mässavgift.Högsta ersättningsbeloppet varierar beroende på vilken nivå av avbeställningsskydd ditt företag har tecknat.Det verkar som ERV Försäkring har också sådan försäkring.Tjänstereseförsäkring Norden - Företagsresor i NordenKlicka för att utvidga...

Be att få det skriftligt från Trygg H. Sitter själv med en (så kallad) företagsförsäkring där jag snart hållit på i 6 månader med att få svar. Och då fick jag först ett muntligt svar och skulle bara skicka in uppgifterna till skadeavdelningen. Där har allt totalt stannat av.

Back