Hej!
Vet inte alls om detta inlägg ska vara i denna tråd men provar och så får admin flytta i så fall. Tänkte höra med er proffs vad jag kan vänta mig kring en strulig resa till Thailand förra veckan.
Tisdag 12/12 skulle jag och min familj flyga till Krabi via Helsingfors. Väl på Arlanda får vi reda på att det är snöstorm i Helsingfors och vår flight 16.45 är sen och att vi kanske missar vår connection till Krabi som ska gå 19.25. Efrer en lång väntan med två små barn kommer vi till slut iväg vid 21.30 och självklart missar vi Krabi flighten.
Väl i Helsingfors är det fullt kaos med massor av strandade passagerare. Vi får reda på att alla hotell är fullbokade inom en radie på 40 mil (!?) och att vi kan få sova i en lounge. Inte jättelyckat med en bebis och en 3-åring men jag lyckas mirukaluöst boka ett rum på Scandic i city. Finnair bokar om oss till samma flight dagen efter ca 2h väntan mitt i natten.
Efter en välbehövlig natts sömn så får vi reda på rätt snabbt att även dagens flight till Krabi kommer vara försenad ca 3h. Vi kommer sen iväg och landar i Thailand ca 27h senare än planerat.
Nu till frågan: Kan jag få ersättning för detta och hur går jag tillväga? Har hört om EU-lagar eller liknande men osäker om det gäller även vid struligt väder?
Jag räknar kallt med att få tillbaka utlägg för hotell, mat och diverse inköp under dessa två dagar på flygplatser och hotell. Jag tänker att flygbolaget kommer säga att det var pga snön och att de inte kunde påverka detta? Betalade resan med mitt Amex Eurobonus Premium.
Tack på förhand!
Mvh
Andreas
Vet inte alls om detta inlägg ska vara i denna tråd men provar och så får admin flytta i så fall. Tänkte höra med er proffs vad jag kan vänta mig kring en strulig resa till Thailand förra veckan.
Tisdag 12/12 skulle jag och min familj flyga till Krabi via Helsingfors. Väl på Arlanda får vi reda på att det är snöstorm i Helsingfors och vår flight 16.45 är sen och att vi kanske missar vår connection till Krabi som ska gå 19.25. Efrer en lång väntan med två små barn kommer vi till slut iväg vid 21.30 och självklart missar vi Krabi flighten.
Väl i Helsingfors är det fullt kaos med massor av strandade passagerare. Vi får reda på att alla hotell är fullbokade inom en radie på 40 mil (!?) och att vi kan få sova i en lounge. Inte jättelyckat med en bebis och en 3-åring men jag lyckas mirukaluöst boka ett rum på Scandic i city. Finnair bokar om oss till samma flight dagen efter ca 2h väntan mitt i natten.
Efter en välbehövlig natts sömn så får vi reda på rätt snabbt att även dagens flight till Krabi kommer vara försenad ca 3h. Vi kommer sen iväg och landar i Thailand ca 27h senare än planerat.
Nu till frågan: Kan jag få ersättning för detta och hur går jag tillväga? Har hört om EU-lagar eller liknande men osäker om det gäller även vid struligt väder?
Jag räknar kallt med att få tillbaka utlägg för hotell, mat och diverse inköp under dessa två dagar på flygplatser och hotell. Jag tänker att flygbolaget kommer säga att det var pga snön och att de inte kunde påverka detta? Betalade resan med mitt Amex Eurobonus Premium.
Tack på förhand!
Mvh
Andreas