Senaste nytt

Ersättning från Finnair?

Andyyy

Ny medlem
Hej!

Vet inte alls om detta inlägg ska vara i denna tråd men provar och så får admin flytta i så fall. Tänkte höra med er proffs vad jag kan vänta mig kring en strulig resa till Thailand förra veckan.

Tisdag 12/12 skulle jag och min familj flyga till Krabi via Helsingfors. Väl på Arlanda får vi reda på att det är snöstorm i Helsingfors och vår flight 16.45 är sen och att vi kanske missar vår connection till Krabi som ska gå 19.25. Efrer en lång väntan med två små barn kommer vi till slut iväg vid 21.30 och självklart missar vi Krabi flighten.

Väl i Helsingfors är det fullt kaos med massor av strandade passagerare. Vi får reda på att alla hotell är fullbokade inom en radie på 40 mil (!?) och att vi kan få sova i en lounge. Inte jättelyckat med en bebis och en 3-åring men jag lyckas mirukaluöst boka ett rum på Scandic i city. Finnair bokar om oss till samma flight dagen efter ca 2h väntan mitt i natten.

Efter en välbehövlig natts sömn så får vi reda på rätt snabbt att även dagens flight till Krabi kommer vara försenad ca 3h. Vi kommer sen iväg och landar i Thailand ca 27h senare än planerat.

Nu till frågan: Kan jag få ersättning för detta och hur går jag tillväga? Har hört om EU-lagar eller liknande men osäker om det gäller även vid struligt väder?

Jag räknar kallt med att få tillbaka utlägg för hotell, mat och diverse inköp under dessa två dagar på flygplatser och hotell. Jag tänker att flygbolaget kommer säga att det var pga snön och att de inte kunde påverka detta? Betalade resan med mitt Amex Eurobonus Premium.

Tack på förhand!
Mvh
Andreas

• Gilla
Reactions: Gus
Tackar Finnair för ett snabbt svar på min EU261/2004 angående en försening på 4,5 timme till TFS från HEL.

"Vår" maskin sattes in på en inrikes tur, när vi gick ombord så bad kaptenen om ursäkt att vi blev försenade på grund av att det fattades maskiner och Finnair prioriterade att flyga en inrikes tur och retur innan vår avgång.

Jag begärde även 29 Euro för taxi men de gick det inte med på, hade inte heller förväntat mig dessa pengar.

Så här såg svaret ut, lite redigerat i början för att ta bort vissa uppgifter

Bästa xxxxxxxxxx

Tack för din feedback. 

Vi ber om ursäkt för förseningen av Finnairs flyg xxxxxxxxxxxxxxx

Vi betalar standardkompensation 400 euro per passagerare enligt EU-förordningen.   

Tyvärr ersätter vi inte indirekta kostnader orsakade av flygets annullering/försening som t.ex. kostnader för taxiresa hem/oanvända buss eller tågbiljetter/parkeringsavgifter/ missade arbets- eller semesterdagar.  

Som ett alternativ till kontantersättningen 400 euro erbjuder vi ett Finnair-presentkort på 550 euro, som du kan använda för att betala för Finnair-biljetter. Presentkortet är inte personligt, vilket innebär att du kan ge det till någon annan eller använda det för att betala flera passagerares flygbiljetter. Presentkortet kan också användas för flera inköp. Presentkortet är giltigt i ett år och det faktiska flygdatumet får infalla inom ett år från bokningsdatumet. 

Återkom med vilket alternativ du föredrar.  Ifall du väljer kontantersättning, vänligen meddela oss ditt bankkontonummer (IBAN). 

Med vänlig hälsning 

Finnair Kundrelationer

Jag tog 400 Euro
Vill även tacka alla på BC (speciellt @fcx som snabbt räknade ut hur mycket jag skulle begära) för informationen om EU261/2004 utan att ha hängt här på forumet skulle jag inte haft en aning om detta.

Totalt har jag nog fått över 25.000 SEK i ersättningar tack vare BC och EU261/2004.
Undrar om jag inte skal gå och rösta i EU valet!

Ja, EU261/2004 är väl i princip det enda positiva med EU kan jag tycka :rolleyes:

Intressant att dom även erbjöd presentkort på 550 euro. Om SAS hade liknande hade jag nog valt presentkort på 550 euro istället för 400 euro cash.
Totalt har jag nog fått över 25.000 SEK i ersättningar tack vare BC och EU261/2004.
Undrar om jag inte skal gå och rösta i EU valet!

Ja, EU261/2004 är väl i princip det enda positiva med EU kan jag tycka :rolleyes:

Intressant att dom även erbjöd presentkort på 550 euro. Om SAS hade liknande hade jag nog valt presentkort på 550 euro istället för 400 euro cash.

Finnair har gjort så i flera år. Erbjuder ett högre belopp på presentkort, då är de ju säkra på att pengarna kommer tillbaka.

Jag har tagit ett sådant presentkort en gång, funkade hur bra som helst att delbetala med vid nästa bokning.

Toppen