Senaste nytt

Erfarenheter av uppgradering för miles/poäng?

Det finns en tråd som handlar om cash upgrades, men jag hittar ingen tråd som handlar om uppgraderingar för miles/poäng. Dela gärna med er om era erfarenheter om detta. Några undantag dock, rapportera era SAS PlusGrade-bud i den här tråden istället Plusgrade: Rapportera dina bud | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor. Vad gäller officiellt uppgraderingsbara biljetter inom Star Alliance som måste bokas i bokningsklass Y, S eller B, så är de inte så jätteintressanta eftersom de bokningsklasserna kostar ungefär lika mycket som en businessclassbiljett.

Använd gärna mallen nedan.
Kod:
[B]Rutt[/B]: 
[B]Flygbolag (operating carrier)[/B]:
[B]Frequent flyer program[/B]:
[B]Status hos det aktuella frequent flyer programmet[/B]:
[B]Ursprunglig kabinklass[/B]:
[B]Uppgraderad kabinklass[/B]:
[B]Antal poäng/miles (per person)[/B]:
[B]Var skedde uppgraderingen (checkin, gate, lounge, internet, etc)[/B]:
[B]Datum för flygningen/flygningarna[/B]:
[B]Datum för uppgraderingen[/B]:
[B]Vad hände med miles/poängintjäningen[/B]:
[B]Någon kabinklassförmån som inte inkluderades (t ex ingen loungeacess, inget extra bagage, etc)?[/B]:
[B]Hur utannonserades erbjudandet (eller bara frågade du om det gick att uppgradera)[/B]:

Rutt: Istanbul - Tokyo, enkel resa
Flygbolag (operating carrier): Turkish Airlines
Frequent flyer program: Miles & Smiles
Status hos det aktuella frequent flyer programmet: Ingen
Ursprunglig kabinklass: Billigaste ekonomi
Uppgraderad kabinklass: Businessclass
Antal poäng/miles (per person): 40000
Var skedde uppgraderingen (checkin, gate, lounge, internet, etc): Turkish Airlines Loungen
Datum för flygningen/flygningarna: 25-DEC-2014
Datum för uppgraderingen: 25-DEC-2014
Vad hände med miles/poängintjäningen: Vet ej, jag hade för lite miles för att uppgradera
Någon kabinklassförmån som inte inkluderades (t ex ingen loungeacess, inget extra bagage, etc)?: Vet ej
Hur utannonserades erbjudandet (eller bara frågade du om det gick att uppgradera): Jag frågade lounge-värdinnan

Skulle vara intressant att veta om erbjudande som sker t.ex. på flygplatsen avviker från de som kan bokas innan avresa för respektive program. Jag undrar om det är billigare/dyrare på flygplatsen jämfört att göra det innan avresa. Som i ditt fall @Budgetresenär gick det att göra detta på webben innan avresa och kostade det lika mycket? SAS verkar ha olika erbjudanden medan t.ex. alla bolag som använder Miles & More har samma pris och det gäller för nästan alla bokningsklasser, med olika poängkrav för olika bokningsklasser.

Den information är rätt värdefull om man bör göra det tidigare eller inte.

Rutt: LAX-ARN
Flygbolag (operating carrier): SAS
Frequent flyer program: Eurobonus
Status hos det aktuella frequent flyer programmet: EBD
Ursprunglig kabinklass: Plus (A)
Uppgraderad kabinklass: Business
Antal poäng/miles (per person): 35.000
Var skedde uppgraderingen (checkin, gate, lounge, internet, etc): Checkin 4h5min innan avgång (vid öppnande)
Datum för flygningen/flygningarna: Januari 2018
Datum för uppgraderingen: Avresedagen
Vad hände med miles/poängintjäningen: Samma intjäning som för orginalbokningen i Plus
Någon kabinklassförmån som inte inkluderades (t ex ingen loungeacess, inget extra bagage, etc)?: Vet ej
Hur utannonserades erbjudandet (eller bara frågade du om det gick att uppgradera): Frågade vid checkin.

Rutt: YUL-MUC
Flygbolag (operating carrier): Lufthansa
Frequent flyer program: Eurobonus
Status hos det aktuella frequent flyer programmet: EBD
Ursprunglig kabinklass: Premium Ekonomi (E)
Uppgraderad kabinklass: Business
Antal poäng/miles (per person): 35.000
Var skedde uppgraderingen (checkin, gate, lounge, internet, etc): Internet, SAS StarAlliance Upgrade
Datum för flygningen/flygningarna: 8 September 2017
Datum för uppgraderingen: 1 September 2017
Vad hände med miles/poängintjäningen: Poäng för ursprunglig bokningsklass (E)
Hur utannonserades erbjudandet (eller bara frågade du om det gick att uppgradera): Har varit en hidden feature under några år att E-klass kan Star-uppgraderas på SAS sida. På senare tid har det dock rapporterats om att det inte går längre.

Jag undrar om det är billigare/dyrare på flygplatsen jämfört att göra det innan avresa. Som i ditt fall @Budgetresenär gick det att göra detta på webben innan avresa och kostade det lika mycket?
Jag kollade inte på webben vad som gällde. Och detta var ju länge sedan (2014) så informationen hade säkert inte gällt än idag. Jag ville bara föregå med gott exempel och sparka igång tråden.

Måste man ha rätt bokningsklass för att kunna uppgradera via sas sidan om man flyger med tex Lufthansa? Det går inte att göra på något annat sätt alls?

Måste man ha rätt bokningsklass för att kunna uppgradera via sas sidan om man flyger med tex Lufthansa? Det går inte att göra på något annat sätt alls?

Inte om du vill använda dina Eurobonuspoäng.

Annat gäller ju om du vill uppgradera med cash, miles and More etc.

Rutt: Amsterdam - Chicago, enkel resa
Flygbolag (operating carrier): KLM
Frequent flyer program: Flying blue
Status hos det aktuella frequent flyer programmet: Gold
Ursprunglig kabinklass: Billigaste ekonomi
Uppgraderad kabinklass: Businessclass
Antal poäng/miles (per person): 71000
Var skedde uppgraderingen (checkin, gate, lounge, internet, etc): Crown Loungen - non-Schengen (vilken för övrigt är riktigt trevlig numer)
Datum för flygningen/flygningarna: 12-Jan-2019
Datum för uppgraderingen: 12-Jan-2019
Vad hände med miles/poängintjäningen: Ingen extra intjäning. Miles drogs från kontot direkt
Någon kabinklassförmån som inte inkluderades (t ex ingen loungeacess, inget extra bagage, etc)?: Hade redan det.
Hur utannonserades erbjudandet (eller bara frågade du om det gick att uppgradera): Jag frågade lounge-värdinnan

Jag försökte uppgradera en Lufthansaflygning med Eurobonuspoäng mellan Frankfurt o Buenos Aires på Frankfurts flygplats. Det gick inte pga att de ej kunde verifiera hur många poäng jag hade.
På hemresan uppgraderade jag med cash vid check in och just då hade de ett sista minuten erbjudande. Vi betalde för ekonomi till business 2 vuxna o ett spädbarn ca 1000euro, värt varenda krona!

Toppen