Senaste nytt

Erfarenheter av att flyga med Amapola

Resenaren55

Medlem
Hej!
Som rubriken lyder så undrar jag vad ni har för erfarenheter av att flyga med Amapola
Bolaget flyger direkt
(Kramfors/SOLLEFTEÅ) KRF-ARN
För helt okej priser.......
amapola.nu - Book tickets around Sweden

Verkar som man kan boka olika klasser ombord
Full-Mid-Low-Kampanj
Det verkar inte finnas någon business class ombord utan Full verkar vara att biljetten är fullt ombokning bar.
Finns det någon servering ombord undrar det eftersom det är oklart om kramfors flygplats har ett cafe'
 
Last edited by a moderator:

FilipJ

Medlem
Jag har flugit BMA-THN med Amapola som welease åt BRA, flygtid ~45 min. Absolut jämförbart med BRA:s övriga flygningar. Tror den enda serveringen (om man inte beställt något) var något reklamgodis.
Tror de endast flyger Fokker 50 vilket är ett ganska gammalt men mycket robust turboprop. Bra motorer (PW100).
 

Resenaren55

Medlem
Låter ju inte så dumt flygningarna
KRF-ARN är ju i amapola's egna färger och ingen wetlease vad jag så det är väll F50 som flygs där, nån som åkt någon av deras egna linjer och lämna en liten recension på hur det var?
 

Resenaren55

Medlem
Jag har loggat 14st Fokker 50 flygningar i mitt liv,

Min bild av F50 är
* Lite bullrig, det är en gammal turboprop
* Bekväm med 2+2 och rymlig kabin! Inga problem med handbagage
* Arbetshäst, sällan teknik!

Jag rekommenderar!
Tack så mycket @henke12 för redogörelsen detta är lite av bilden jag också fått av planet:)! Och vad jag sett så är ju cabinen bra mycket mer rymlig än jämförbara flygplan...
 

Alf

Medlem
Har aldrig flugit med Amapola eftersom de mest flugit post om nätterna. Däremot massor av flygningar i F50. Som @henke12 säger, definitivt ett av de bästa turbopropp planen som tillverkats, bortsett från Lockheed C-130 Hercules. Fungerar i alla väder, sällan något strul, lite bullrig men bekväm. Vi hade den på hälften av SAS turer mellan NRK-CPH.

F50 ersattes senare av SAS Dach 8-Q400. Det sämsta flygplanet SAS någonsin skaffat. Att inget av dessa råkade ut för totalhaveri var rena turen. Av de incidenter jag råkat ut för under mina flygningar har tre varit med detta flygplan. Nu är ju SAS ett seriöst flygbolag så man var ganska snabb att avveckla detta flygplan relativt snabbt innan något större tillbud eller haveri inträffade.
 

Benz

Medlem
Flugit Amapola till Lycksele. Cirka 1h i luften, bjöds på kaffe och muffins. Har ca 10-15 flygningar i Fokker 50 och håller med om vad som skrivits om flygplanet. Är det turbulent så kommer det att märkas men maskinen känns robust och har en relativt bekväm kabin. Det finns bara en kabinklass -det man betalar extra för är biljettens flexibilitet. Free seating tillämpas:)
 
Toppen