Senaste nytt

Enklaste sätt att nå Eurobonus guld?

lejonel

Ny medlem
Har nu börjat på nytt jobb där det kommer bli en hel del på resande fot med framförallt SAS & Lufthansa. Har tidigare alltid vart guldmedlem hos SAS men blev nedgraderad då jag bytte jobb som innebar inga resor. Så har ni tips på hur jag kommer upp i guldnivå på snabbast vis? Vill egentligen mest ha tillgång till Fast Track och Lounge. Kan tänka mig att betala för att uppgradera mitt medlemskap om detta är enklast vägen att nå dit. Några tips?

Kommer bli runt 75-100 resor per år. Är idag silvermedlem och ska ut och resa redan imorgon (dock med Lufthansa)

Med 75-100 resor per år blir du snabbt EBG. Skaffa Amex Elite om du inte redan har det. Är du EBS idag så kanske du till och med blir EBG direkt med de 20.000 statuspoängen. Om inte så bör du iaf inte ha långt kvar.

SAS Amex Elite ger 20.000 statuspoäng i princip när du skaffar det (förvarning om lite strul att faktiskt få dem, se otaliga trådar om det). Det är redan en god bit på vägen.
SAS Mastercard Premium ger 25% av intjänade extrapoäng som statuspoäng. Men kanske ovärt bara för det, med dina resemängder om du inte tänkt sikta på Diamond.

Med dessa och 1,5-2 resor per vecka så bör du nå Guld inom några veckor/senast jul beroende lite på hurdana sträckor du reser och sen kanske du redan har lite intjänade poäng under denna intjäningsperiod?

Jag tror att konsensus på forumet är att det lättaste sättet är American Express Elite (20k statuspoäng) för drygt 6000sek / år som grund. Sedan är det vanligt att komplettera med Sas EuroBonus World Mastercard (med vilket man får statuspoäng för spend varje månad).
I ditt fall är det kanske mer värt att flyga flyga in det som saknas dock så att du snabbare får status?

Du ställer två helt olika frågor. "Enklaste" i rubriken - "snabbast" i texten.

Enklaste sättet att nå guld?
- Köp 100 000 aktier hos SAS och anmäl dig till shareholder program. Sedan sitter du bara lugnt i båten och blir EBG vid årsdatumet.

Hur jag kommer upp i guldnivå på snabbast vis?
- Skulle gissa att det är att skaffa Amex Elite + en resa som levererar 25k baspoäng (gissningsvis en resa i F någonstans). Då kan du vara EBG redan nästa vecka. Men det är såklart inte det billigaste alternativet.

Mellanmjölk och vettigaste sättet med ditt resmönster?
- Amex Elite + SAS EB MC som kreditkort samt att se till att dina tidiga resor är i en bokningsklass som ger mycket poäng. Då kommer du inom snar framtid vara EBG, och långsiktigt även kunna nå EBD.

Med det sagt, välkommen hit till BC! Optimerar du ditt resemönster ordentligt så kommer du förhoppningsvis kunna dra ihop rejält med poäng under året - och utöver att bli EBG/EBD, så kan du nog samla ihop till en del bonusresor :)

Om du bokar själv och de inte är så noga på jobbet, så har SAS nu kampanj som ger mer poäng på BIO biljetterna. Kan kanske motiveras ifall arbetsgivaren har någon form av miljöpolicy som kräver att man ska försöka minimera CO2 utsläpp/klimatpåverkan.

> Vill egentligen mest ha tillgång till Fast Track och Lounge.

Du skriver inte var du reser, men ett Amex Platinum ger lounger lite överallt i världen samt fast track inom Sverige. Det finns andra medlemsprogram på andra flygplatser. Om detta faktiskt är enda du vill åt kan det alltså finnas andra sätt att uppnå det lite beroende vilka flygplatser som är aktuella.

Med det sagt är du nog väldigt snart guld ändå.

Mitt intjänandår går ut sista oktober och med köpen nu under oktober så når jag EBG. Men baspoängen från mastercard kommer ju först nån vecka in i november på saskontot. Är det nån som kontaktat SEB och fått dem att föra över baspoängen tidigare, dvs i mitt fall skulle det vara nu i oktober. Tänkte mig typ en delavräkning 25 oktober eller liknande.

Mitt intjänandår går ut sista oktober och med köpen nu under oktober så når jag EBG. Men baspoängen från mastercard kommer ju först nån vecka in i november på saskontot. Är det nån som kontaktat SEB och fått dem att föra över baspoängen tidigare, dvs i mitt fall skulle det vara nu i oktober. Tänkte mig typ en delavräkning 25 oktober eller liknande.
Borde helt klart gå, är nästan säker på att dom kommer göra det för dig. Vore mycket konstigt annars faktiskt. Ring in nu direkt så löser dom det. Är helt säker på att det är viktigt för SEB att du ska bli guld så en sådan förfrågan kommer dom aldrig säga nej till.

AVD: Som man fråga får man svar...

Du kan fråga att om du betalar utestående skuld nu i dagarna om de då kan göra något med poängen. Ingen betalning, inga poäng är jag tämligen säker på.

Toppen