I deras egen app (och automat) gäller biljetten i 90 dar. Biljetter i SJ-appen verkar bundna till ett visst Arlanda Express-tåg men i praktiken kan man åka med annat tåg samma dag.Offtopic:
När man köper en biljett till Arlanda Express på nätet/automat
Är det till en specifik avgång/dag eller är det valfri avgång inom typ 30 dagar?
Man ska inte glömma bort att många av passagerarna på Arlanda Express är anställda på flygplatsen och besättningar med bas på flygplatsen, som får köpa ett månadskort till ett mycket förmånligt pris (ca 1 000 kr) och Swedavia erbjuder desutom månadskort på Arlanda Express åt sina anställda som en löneförmån. Det är samma på flygbussarna, anställda och besättningar på Arlanda kan köoa månadskort och klippkort till kraftigt rabatterade priser.
Nej, jag tror inte att det är en grå marknad egentligen. Månadskorten är personliga och man måste uppvisa en Arlanda-badge (behörighetskort för flygplatsen som reglerar vilka områden man har tillträde till) i samband med att man reser på de månadskorten.Heard about that, but the overwhelming majority coming off Arlanda Express at Stockholm C during the latter half of the 8am hour yesterday seemed to be people who had come off flights at ARN and were rushing into town after having flown into ARN. Perhaps there were also some people coming off shift work around 8am, but that didn’t seem to account for many.
Is there a gray market lending trade of those Swedavia and Arlanda Express employees’ discount passes and monthly passes like there is with the Skanetrafiken monthly passes and some other Skanetrafiken tickets? Or does any such discounted Arlanda Express pass work more like the gray market lending of the Bropass to drive across the Oresundsbro where there had to be a physical hand-off of the pass?
Nej, jag tror inte att det är en grå marknad egentligen. Månadskorten är personliga och man måste uppvisa en Arlanda-badge (behörighetskort för flygplatsen som reglerar vilka områden man har tillträde till) i samband med att man reser på de månadskorten.
För de flesta anställda på Swedavia är det faktiskt biligare med månadskort på Arlanda Express plus vanligt SL-kort jämfört med att köpa SL-kort inkl. Arlandatillägg eftersom anställda på Swedavia får månadskortet på Arlanda Express som en löneförmån vilket bara medför ett högre skatteuttag på ca 300 kr för de som tjänar under brytpunkten för statlig inkomstskatt. Ett Arlandatillägg på ett vanligt SL-kort kostar knappt 400 kr. Jag kan tänka mig att det finns fler arbetsgivare på Arlanda som har samma löneförmån som Swedavia.Dessutom ska vi nog inte överskatta mängden anställda som reser med Arlanda Express. De allra flesta behöver ju ta sig vidare från Centrala Stockholm och har då månadskort på SL också. Jag skulle bli förvånad om de valde att lägga tusenlappen extra på att åka Arlanda express istället för att bara ta SL-kortet med Arlandatillägget istället vilket ju blir bra mycket billigare än två månadskort.
(Månadskortet för Arlandatillägget ska inte sovas på för övrigt, 1,5 resa förbi Arlanda C och det är intjänat och kan läggas till månadsvis på ens månadskort om man vill).
För de flesta anställda på Swedavia är det faktiskt biligare med månadskort på Arlanda Express plus vanligt SL-kort jämfört med att köpa SL-kort inkl. Arlandatillägg eftersom anställda på Swedavia får månadskortet på Arlanda Express som en löneförmån vilket bara medför ett högre skatteuttag på ca 300 kr för de som tjänar under brytpunkten för statlig inkomstskatt. Ett Arlandatillägg på ett vanligt SL-kort kostar knappt 400 kr. Jag kan tänka mig att det finns fler arbetsgivare på Arlanda som har samma löneförmån som Swedavia.
Men visst, bor man i Upplands Väsby-Sollentuna-Solna lär man nog ändå välja SL-kort plus Arlandatilägg för det lär gå snabbare att åka pendeln från Arlanda än att åka Arlanda Express till stan och åka tillbaks med pendeln. Men för övriga skulle jag tvärtom bli förvånad om man inte valde ett månadskort på Arlanda Express för de som har samma förmån som Swedavias anställda.