Kris
Medlem
Leave the hamster behind...
Dags att packa ihop och bege sig ut till Schiphol. Som alltid, praktiskt med garanterad late checkout till kl 16 som Royal Ambassador. Vid behov kan det ofta fixas senare check out också.
Tågen till Schiphol är med annat bolag än kollektivtrafiken i staden (GVB), så man behöver en separat biljett med mindre man köpt ett kombo-weekendpass eller liknande. Blir alltid en olump i protokollet från min sida med komplicerade biljettsystem. Köpenhamn och Berlin är förträffliga exemplem där - en biljett, ta vilket tåg du vill. Nåväl...
Tåg från Amsterdam Centraal till Schiphol
Väl på Schiphol är det en kort promenad från tåget till T1/T2. Med SAS lyxprodukt PLUS finns det möjlighet att gå igenom fasttrack. Helt utan kö var det nästan lika smidigt som SAS säkerhetskontroll på Kastrup. Med nya varianten scanners fick elektronik och vätskor bli i väskorna. Bra där!
Star Alliance lounge Schiphol
Det fick även bli ett besök i Star Alliance-lounge för lite käk och kortspel. Loungen är av klassiskt snitt med soffområde, ett område med matbord samt några högre 'barbord' med tillhörande soffor. Det serveras en handfull varma rätter, sallad, mackor osv. Heineken och några andra starkare varor i en liten bar vid kaffemaskinen. Således går det ingen nöd på en här inne. Dessutom låg beläggning dagen till ära, så det var lugnt och ro. På minuskontot var det snorkallt i loungen, så det blev jacka på.
Lounge 27 är en trappa upp
Entré till Star Alliance lounge
Buffé
Snacks, kaffe å sprithylla
Sittområde
Grundar inför lådan i flyget
Up, up and away
Kilade ut mot gaten cirka 10min innan annonseras boarding vilket visade sig vara perfekt timing. Boarding grupp1 välkomnades i radion när vi närmade oss, så vi var i princip först att boarda även på hemvägen. Det bjöds på CRJ på vägen hem, så det blev trappa ner till plattan vid boarding.
Efter fyrahundratusen timmars taxande (Polderbaan) bar det iväg på denna korta flygtur som förflöt odramatiskt helt enligt plan.
Trevligt att undgå bussgate
Fick bli 2C denna gång. Kidsen får ju inte sitta på rad1 i CRJ. Hårt men rättvist.
Någon som både är tidigt ute samt missuppfattat uppgiften och tagit ner SAS-skylten istället för Star Alliance-skylten?
Take off från Polderbaan efter en smula banåkning halvvägs till Hoofdorp.
Plåta lådan. Denna gång lax med klägg.
GT och cashew-mandel i pralinerna likt på utresan.
Lite disigt, men fin utsikt mot bron över Stora Bält.
Hem i sikte med Amager och Ørestad vid våra fötter
Självklart fick vi extra valuta för pengarna med en busstur tillbaka till terminalen.
Någon som glömt ta med _hela_ sitt bagage från bandet på CPH
Rafflande avslutning på Øresundståget. En panel på väg ner.
Undertecknad blev kommenderad att hjälpa till, noga instruerad att använda en svagt klistrande tejp. Installationen höll i alla fall de 12min det tar från Kastrup till hovedbanegården...
Over and out för denna gång. Nu väntar kalibrering till verkligheten. Fast IC Berlin kanske överraskar nästa gång. Vem vet...
Tack för att ni hängt med!
Dags att packa ihop och bege sig ut till Schiphol. Som alltid, praktiskt med garanterad late checkout till kl 16 som Royal Ambassador. Vid behov kan det ofta fixas senare check out också.
Tågen till Schiphol är med annat bolag än kollektivtrafiken i staden (GVB), så man behöver en separat biljett med mindre man köpt ett kombo-weekendpass eller liknande. Blir alltid en olump i protokollet från min sida med komplicerade biljettsystem. Köpenhamn och Berlin är förträffliga exemplem där - en biljett, ta vilket tåg du vill. Nåväl...
Tåg från Amsterdam Centraal till Schiphol
Väl på Schiphol är det en kort promenad från tåget till T1/T2. Med SAS lyxprodukt PLUS finns det möjlighet att gå igenom fasttrack. Helt utan kö var det nästan lika smidigt som SAS säkerhetskontroll på Kastrup. Med nya varianten scanners fick elektronik och vätskor bli i väskorna. Bra där!
Star Alliance lounge Schiphol
Det fick även bli ett besök i Star Alliance-lounge för lite käk och kortspel. Loungen är av klassiskt snitt med soffområde, ett område med matbord samt några högre 'barbord' med tillhörande soffor. Det serveras en handfull varma rätter, sallad, mackor osv. Heineken och några andra starkare varor i en liten bar vid kaffemaskinen. Således går det ingen nöd på en här inne. Dessutom låg beläggning dagen till ära, så det var lugnt och ro. På minuskontot var det snorkallt i loungen, så det blev jacka på.
Lounge 27 är en trappa upp
Entré till Star Alliance lounge
Buffé
Snacks, kaffe å sprithylla
Sittområde
Grundar inför lådan i flyget
Up, up and away
Kilade ut mot gaten cirka 10min innan annonseras boarding vilket visade sig vara perfekt timing. Boarding grupp1 välkomnades i radion när vi närmade oss, så vi var i princip först att boarda även på hemvägen. Det bjöds på CRJ på vägen hem, så det blev trappa ner till plattan vid boarding.
Efter fyrahundratusen timmars taxande (Polderbaan) bar det iväg på denna korta flygtur som förflöt odramatiskt helt enligt plan.
Trevligt att undgå bussgate
Fick bli 2C denna gång. Kidsen får ju inte sitta på rad1 i CRJ. Hårt men rättvist.
Någon som både är tidigt ute samt missuppfattat uppgiften och tagit ner SAS-skylten istället för Star Alliance-skylten?
Take off från Polderbaan efter en smula banåkning halvvägs till Hoofdorp.
Plåta lådan. Denna gång lax med klägg.
GT och cashew-mandel i pralinerna likt på utresan.
Lite disigt, men fin utsikt mot bron över Stora Bält.
Hem i sikte med Amager och Ørestad vid våra fötter
Självklart fick vi extra valuta för pengarna med en busstur tillbaka till terminalen.
Någon som glömt ta med _hela_ sitt bagage från bandet på CPH
Rafflande avslutning på Øresundståget. En panel på väg ner.
Undertecknad blev kommenderad att hjälpa till, noga instruerad att använda en svagt klistrande tejp. Installationen höll i alla fall de 12min det tar från Kastrup till hovedbanegården...
Over and out för denna gång. Nu väntar kalibrering till verkligheten. Fast IC Berlin kanske överraskar nästa gång. Vem vet...
Tack för att ni hängt med!