ekf
Medlem
Jag har flera gånger tänkt att jag skulle skriva en reserapport om min resa till Nya Zeeland vintern 2018/2019, men det har liksom aldrig blivit av. Det blir mer bilder än text den här gången i alla fall.
Jag bokade resan med en hel hög Eurobonuspoäng samt en Amex 2-4-1 voucher via Tallinn. Jag höll utkik på United och knep utresan i januari, för att sedan hålla järnkoll och hänga på låset i februari när platserna på flygen på mitt tänkta hemresedatum släpptes.
Alla ben bokades i Business class och rutten blev GOT-FRA-BKK-SIN-AKL på utresan och hemresan AKL-BKK-MUC-GOT. Utöver detta så bokade jag en revenuebiljett ZQN-WLG-AKL i economy separat.
Utresa:
Flyg 1: GOT-FRA, Lufthansa Airbus 320
Inget särskilt att skriva hem om, och således blev det inga bilder tagna på denna flight. Alltid trevligt med kaffe i Lufthansas porslinskoppar en morgon som denna.
Flyg 2: FRA-BKK, Thai Airways Airbus 380-800
En riktig mastodont till flygplan. Vi får se om det bjuds på fler tillfällen att åka med i ett sådant här, eller om det var både första och sista gången för min del.
Sightseeing i Bangkok:
Jag övervägde att ta mig in i någon av loungerna för en tupplur innan jag begav mig ut på stan, men var osäker på om jag skulle ta mig landside från transithallen eller inte och ville inte sumpa möjligheten till lite sightseeing eftersom jag inte varit i Thailand tidigare. Sagt som gjort så tog jag mig igenom immigration och letade reda på tåget in till "centrum".
Efter en kort sightseeingrunda på några timmar så kände jag av jetlagen riktigt illa, så jag begav mig tillbaka till Suvarnabhumi för att hitta ett lugnt hörn i någon av loungerna för ett tupplur. Det slutade med Singapore Airlines lounge.
Några timmar senare vaknade jag till liv och loungehoppade lite innan jag åter parkerade mig i SIngapore-loungen där jag kände mig tvungen att testa en Singapore Sling.
Flyg 3: BKK-SIN, Singapore Airlines Boeing 787-10
När jag kom fram till Singapore så letade jag reda på ett av flygplatsens utlämningsställe för förbeställda varor, då jag redan hemifrån bestämt mig för att uppgradera min telefon. Efter att ha köat en stund så var den saken ur världen och jag begav mig till transithotellet, via fjärilsträdgården, för telefonmigrering samt en välbehövlig stund sömn.
Flyg 4: SIN-AKL, Singapore Airlines Boeing 777-300ER
Jag började dagen med att besöka fjärilsträdgården som fanns precis utanför transithotellet. Det var lite ljusare där nu, jämfört med kvällen innan.
Efter att hittat en hel fjäril i trädgården masade jag mig bort till gaten för flyget till Auckland. Jag kom fram alldeles lagom till ombordstigning.
Lite blandade bilder från Nya Zeeland:
Hobbiton
Nattvandring i skogarna utanför Rotorua. Kan rekommenderas som ett alternativ till Waitomogrottan då de "lysande maskarna" även syntes här.
Tåget mellan Auckland och Wellington har en utomhusvagn där man kan så och studera landskapet och ta bilder utan att ha en glasruta i vägen.
Tongariro Alpine Crossing
Vandringsled vid Whakapapa
Wellington
Queen Charlotte Sound
Abel Tasman National Park
Abel Tasman National Park
Plattformen för Nevis Catapult & Swing
Rodelbanan i Queenstown
Vy över centrala Queenstown
På väg till Milford Sound
Milford Sound
Waiheke Island, utanför Auckland. Fint ställe för öl- och vinrundtur.
Hemresa:
Flyg 7: AKL-BKK, Thai Airways Boeing 787-9
Efter cirka tre veckor i detta underbara land var det till slut dags att resa hem igen. Jag begav mig ut till flygplatsen i god tid, för att hinna testa Air New Zealands lounge. Jag hittade en plats vid fönstren, där det visade sig att jag fick en fin utsikt över där "mitt" plan skulle parkera. Tiden gick fort och det var plötsligt dags för ombordstigning.
Flyg 8: BKK-MUC, Thai Airways Boeing 777-300ER
Efter att ha väntat i fyra timmar i Bangkonk blev det till sist dags att gå på flyget till München. Från början var det en Boeing 747 som skulle flyga denna sträckan, vilket jag såg fram emot och hade bokat en fin plats på ovanvåningen. Tyvärr ändrades det någon månad innan avresa.
Jag var ruggigt trött vid det här laget, så jag tog en tupplur på några timmar direkt efter takeoff. Således missade jag serveringen, men det löste sig med lite snacks under "natten".
Flyg 9: MUC-GOT, Lufthansa Airbus 320
Denna flygning var lika händelselös som vanligt, dessutom var jag trött, så jag sov bort i princip hela vägen.
Tack för att ni orkat läsa eller titta så här långt.
Jag bokade resan med en hel hög Eurobonuspoäng samt en Amex 2-4-1 voucher via Tallinn. Jag höll utkik på United och knep utresan i januari, för att sedan hålla järnkoll och hänga på låset i februari när platserna på flygen på mitt tänkta hemresedatum släpptes.
Alla ben bokades i Business class och rutten blev GOT-FRA-BKK-SIN-AKL på utresan och hemresan AKL-BKK-MUC-GOT. Utöver detta så bokade jag en revenuebiljett ZQN-WLG-AKL i economy separat.
Utresa:
Flyg 1: GOT-FRA, Lufthansa Airbus 320
Inget särskilt att skriva hem om, och således blev det inga bilder tagna på denna flight. Alltid trevligt med kaffe i Lufthansas porslinskoppar en morgon som denna.
Flyg 2: FRA-BKK, Thai Airways Airbus 380-800
En riktig mastodont till flygplan. Vi får se om det bjuds på fler tillfällen att åka med i ett sådant här, eller om det var både första och sista gången för min del.
Sightseeing i Bangkok:
Jag övervägde att ta mig in i någon av loungerna för en tupplur innan jag begav mig ut på stan, men var osäker på om jag skulle ta mig landside från transithallen eller inte och ville inte sumpa möjligheten till lite sightseeing eftersom jag inte varit i Thailand tidigare. Sagt som gjort så tog jag mig igenom immigration och letade reda på tåget in till "centrum".
Efter en kort sightseeingrunda på några timmar så kände jag av jetlagen riktigt illa, så jag begav mig tillbaka till Suvarnabhumi för att hitta ett lugnt hörn i någon av loungerna för ett tupplur. Det slutade med Singapore Airlines lounge.
Några timmar senare vaknade jag till liv och loungehoppade lite innan jag åter parkerade mig i SIngapore-loungen där jag kände mig tvungen att testa en Singapore Sling.
Flyg 3: BKK-SIN, Singapore Airlines Boeing 787-10
När jag kom fram till Singapore så letade jag reda på ett av flygplatsens utlämningsställe för förbeställda varor, då jag redan hemifrån bestämt mig för att uppgradera min telefon. Efter att ha köat en stund så var den saken ur världen och jag begav mig till transithotellet, via fjärilsträdgården, för telefonmigrering samt en välbehövlig stund sömn.
Flyg 4: SIN-AKL, Singapore Airlines Boeing 777-300ER
Jag började dagen med att besöka fjärilsträdgården som fanns precis utanför transithotellet. Det var lite ljusare där nu, jämfört med kvällen innan.
Efter att hittat en hel fjäril i trädgården masade jag mig bort till gaten för flyget till Auckland. Jag kom fram alldeles lagom till ombordstigning.
Lite blandade bilder från Nya Zeeland:
Hobbiton
Nattvandring i skogarna utanför Rotorua. Kan rekommenderas som ett alternativ till Waitomogrottan då de "lysande maskarna" även syntes här.
Tåget mellan Auckland och Wellington har en utomhusvagn där man kan så och studera landskapet och ta bilder utan att ha en glasruta i vägen.
Tongariro Alpine Crossing
Vandringsled vid Whakapapa
Wellington
Queen Charlotte Sound
Abel Tasman National Park
Abel Tasman National Park
Plattformen för Nevis Catapult & Swing
Rodelbanan i Queenstown
Vy över centrala Queenstown
På väg till Milford Sound
Milford Sound
Waiheke Island, utanför Auckland. Fint ställe för öl- och vinrundtur.
Hemresa:
Flyg 7: AKL-BKK, Thai Airways Boeing 787-9
Efter cirka tre veckor i detta underbara land var det till slut dags att resa hem igen. Jag begav mig ut till flygplatsen i god tid, för att hinna testa Air New Zealands lounge. Jag hittade en plats vid fönstren, där det visade sig att jag fick en fin utsikt över där "mitt" plan skulle parkera. Tiden gick fort och det var plötsligt dags för ombordstigning.
Flyg 8: BKK-MUC, Thai Airways Boeing 777-300ER
Efter att ha väntat i fyra timmar i Bangkonk blev det till sist dags att gå på flyget till München. Från början var det en Boeing 747 som skulle flyga denna sträckan, vilket jag såg fram emot och hade bokat en fin plats på ovanvåningen. Tyvärr ändrades det någon månad innan avresa.
Jag var ruggigt trött vid det här laget, så jag tog en tupplur på några timmar direkt efter takeoff. Således missade jag serveringen, men det löste sig med lite snacks under "natten".
Flyg 9: MUC-GOT, Lufthansa Airbus 320
Denna flygning var lika händelselös som vanligt, dessutom var jag trött, så jag sov bort i princip hela vägen.
Tack för att ni orkat läsa eller titta så här långt.