Det finns ett kinesiskt Jimmie Åkesson inspirerat ordspråk som lyder ”Har man inte besökt kinesiska muren har man förbrukat sin rätt att kalla sig kines”.
Inte riktigt. Herren som sa det heter nämligen Vallfärdaren.
Så det är precis vad vi ska göra idag. Besöka kinesiska muren. Men först - dagen innan.
Dag 11 - Chilla lide (läs som om Timbuktu sjunger)
Min ihärdiga sjukdom gjorde att jag sov tills 14. Missade den guidade turen vilket inte var en större förlust med avseende på gårdagens upplevelser
I hopp om att carpe diema dagen så beger vi oss till Qienmen Road. En historisk gata med mycket restauranger och sidenbutiker.
Därefter beger vi oss till Beihai-parken, en del av den tidigare förbjudna staden. Supernice ställe. Vi tänkte hyra båt på deras gigantiska sjö men kom dessvärre allt för sent då de skulle stänga.
Luften här var tämligen befriande och syrerikt. Saknar den svenska luften. Smog + värme = dödligt.
Glömde fota härefter. Men vi åkte till China World Mall, som var otroligt stort. Här gjordes ett väldigt trevligt inköp på Rimowa.
Resten av aftonen spenderades med att köpa lite luftiga kläder inför morgondagens äventyr - Kinesiska muren.
**Dag 12: Build the wall möter Built _THE_ Wall**
Här kommer den största anledningen till varför vi anlitade en guide. Nämligen för att få biljetter till muren. Att göra det privat var bokstavligen talat omöjligt.
07.20 beger vi oss på bussen och alla kineserna hälsar fru Vallfärd ”welcome back”. Fint. Jag får inget sådant. Det är väl skillnad på folk och folk antar jag.
Tydligen är alla Beijings turister påväg dit också, och vår streetsmarta guide skjuter på vårt besök till 13 för att slippa köa. Skitsmart drag skulle det visa sig vara.
Vi gör därför om schemat och besökte därför istälelt först Nationalarenan i OS-området. Eller fågelboet som det även kallas.
Därefter sätter vi oss i bussen och påbörjar den två timmar långa bussfärden mot muren. Den där man kan se från rymden ni vet
Snabbt pit stop på en av de sjukaste upplevelserna i mitt liv, nämligen ett lunchställe för gruppresande längs vägen. Jag är uppväxt under ödmjuka förhållanden och sällan den första och klaga, men ni ska få höra the scoop.
1. Vi får sitta med 8 andra personer som jag aldrig pratat med i ett runt bord där alla delar på maten. Fine, kulturchock. Jag biter ihop.
2. En äldre dam smaskar som tusan och äter som om hon aldrig sett mat. Bordsskick är uppenbarligen en ovanlig syn i detta sällskap.
3. Ni vet det där med att Kina är en kommunistisk stat? Nej, inte i detta etablissemang.
Mor Vallfärd ber om servetter. Det kostar 5 kr säger servitrisen. Va?! Jävla kapitalister…
Inte nog med det. Hör här. Medans vi äter kommer det flera försäljare av godis, chiliolja osv som skriker ”5 kr per påse” och naturligtvis dras de till utlänningen, dvs fru Vallfärd. De skriker i mitt öra i minst 25 minuter. Aldrig någonsin har jag haft sådan lust att göra en snöboll med ris och drämma den i nyllet på dem. Äta lunch ska och gör man i lugn och ro.
Damerna i vitt och rött är banditerna (försäljarna/servitörerna).
Nog med det. Muren!! Den som är vänd åt fel håll med skottgluggarna. Den som Trumpeten på andra sidan sundet beundrar. Den som är en av världens sju underverk. Här har vi den:
För att komma åt muren tar man linbana upp. Inför att vi skulle kunna gå på linbanan fick vi köa i 2 timmar och 15 minuter (!), och då kom vi efter rusningstid. VIP kunde man köpa för 588 yuan per skalle. Men sådana överklassfasoner sysslar inte en vallfärdare med. Tiden dödades med bokstavsleken. Här var guiden smart för denna kön var otroligt kortare än innan tydligen.
Stället där vi åkte upp vid heter Badaling. Det är den mest bevarade, restaurerade och lättillgängliga delen. Murens totala sträckning är lite omtvistad, men över 21 000 km brukar man säga. Varför beror mycket på om man räknar med jordbarriärerna (delar av muren är byggd med packad jord) och om man räknar med naturlig terräng som vissa delar är inbyggd som en del av strukturen.
Varför byggdes muren då? Inte var det för att hålla mexikanare borta, men nästan. I vissa fall för att hålla fiender borta (de nordliga stammarna), i vissa fall på grund av inbördes samt i vissa fall för att undvika att folk smiter från att betala skatt.
Lite trångt
Jaja. Nu har man sett det.
Det summerar ihop Beijing. Efter det väntade en 2 timmar lång bussresa hem och lite arbete på datorn.
Ciao Bella!