Senaste nytt

En natt i Rio de Janeiro

Rodnt

Medlem
Jag ska till Brasilien i jobb om ett par veckor och ska ta ett stop i Rio för att bocka av the "must see's" och förhoppningsvis få någon timme på stranden också. Men var ska jag bo? Jag har förstått att Ipanema/Leblon ska vara att föredra, alternativt Copacabana närmast Ipanema. Jag brukar bo på SPG men det enda SPG-hotellet ser ut att ligga rätt off.

Tips mottages tacksamt!

One night in Rio...
Det finns många goda historier som börjar så! ;)

Har du inte varit där förut så är Copacabana ett sånt där legendariskt måste. Att bo längs stranden med alla de barer, restauranger och nattklubbar som finns där är något jag själv hade satsat på.

• Gilla
Reactions: Gus
JW Marriott på Copacabana är OK ifall du vill ha ett kedjehotell. Har en liten trevlig lounge för Gold+ med utsikt över beachen.

Ok, tack. Tolkar era tips som att ni delar min uppfattning att Sheraton ligger för långt bort.

Min fråga rör alltså framförallt vilket område som är bäst/smidigast att plocka ett hotell i, givet att det är de mest turistiga platserna som ska besökas under samma dag.

De turistiga platserna ligger lite spridda, så du kommer inte kunna bosätta dig så du får gångavstånd direkt.
Jag skulle bo på Ipanema, då det är det mysigaste kvarteret kvällstid, och "bocka av" sockertoppen och jesusstatyn över dagen med taxi, varva ner med en Urugayansk köttmacka vid posto 9 vid stranden i Ipanema, och sen gå till Brewteco Leblon och ta några goda öl på kvällen, och hänga med andra ölintresserade.

• Gilla
Reactions: jsn
Taxi är både billigt och bra så det spelar nästan ingen roll vart du bor,
Rio ser man dessutom bäst från helikopter, som inte heller är speciellt dyrt.

Copacabana och dess omgivning är rejält sunkigt nuförtiden,
hjälper inte om du bor på lyxhotell som Belmond.

De turistiga platserna ligger lite spridda, så du kommer inte kunna bosätta dig så du får gångavstånd direkt.
Jag skulle bo på Ipanema, då det är det mysigaste kvarteret kvällstid, och "bocka av" sockertoppen och jesusstatyn över dagen med taxi, varva ner med en Urugayansk köttmacka vid posto 9 vid stranden i Ipanema, och sen gå till Brewteco Leblon och ta några goda öl på kvällen, och hänga med andra ölintresserade.

Detta var betydligt trevligare att läsa än summeringen av säkerhetsläget som jag fick från resebyrån ;)

Har landat i att det blir Ipanema. Inte bestämt hotell ännu men det blir nog något i 1000-2000kr-klassen. Det finns ett Best W som fått fina recensioner men det ligger en bit från stranden..

Toppen