Senaste nytt

En liten inrikesflygning

fcx

Medlem
Det uppstod ett trängande behov för en liten inrikesflygning i USA. Alternativen var American för 550 dollar eller Southwest för 180 dollar. Sparsamheten fick övertaget mot skepticismen, och valet föll på Southwest, som är en ny bekantskap för mig.

Incheckningen gick smidigt. På hemsidan står det att det ingår två incheckade bagage och ett leende (leendet uteblev dock).

Dagen till ära en Boeing 737-700, med några år på nacken.

DSC_1709.JPG

Uppstyrd prioboaring, med kontroll av väskor. Eftersom incheckat bagage ingår så var det inget behov att släpa ombord hela bohaget. Trots fullt flyg var det gott om plats över på hyllorna.

Fri seating (kaos), och planets ålder syntes tydligt.

DSC_1714.JPG
DSC_1713.JPG

Väl uppe i luften var det servering. Fri dryck, men "fika" kostar extra. OK utval, men konstigt att erbjuda tonic men inte gin. Lite tilltugg ingick också.

DSC_1710.JPG
DSC_1711.JPG

DSC_1712.JPG

Självklart föll valet på livets dryck.

DSC_1716.JPG

Efter en och en halv timme var det dags att flyga genom molnen och landa. En alltigenom förglömlig flygning, men fortfarande bättre service och smidighet än nästan alla europeiska bolag i ekonomiklass.

DSC_1717.JPG

Tack för rapporten, har aldrig provat Southwest men kanske dags att göra det nu, flyger oftast American men med den prisskillnaden så låter det ju helt klart som om Southwest är ett alternativ.

Vänner i USA flyger oftast Southwest då de har ganska bra kreditkorts partners som ger companion pass etc efter relativt lite spend på kortet men för mig faller de bort då de bara flyger inom USA

Tack för rapporten, har aldrig provat Southwest men kanske dags att göra det nu, flyger oftast American men med den prisskillnaden så låter det ju helt klart som om Southwest är ett alternativ.

Vänner i USA flyger oftast Southwest då de har ganska bra kreditkorts partners som ger companion pass etc efter relativt lite spend på kortet men för mig faller de bort då de bara flyger inom USA
Har flugit American på samma sträcka. Enda skillnaden (förutom statusförmåner) är att på American får man betala för bagage, men man får hela burken cola zero istället för bara en mugg. Om man bara ser det som transport från A till B.

Kan rekommendera de flera olika casestudier av Southwest som publicerats på Harvard Business Review. Mycket intressant läsning gällande bolagets strategi genom åren.

Har bara flugit med de en gång ut från Love Field. Hade inget att anmärka på och märkte ingen större skillnad mot United som jag annars flyger med oftast inrikes USA.

Har också bara gott att säga om Southwest. När jag arbetade i USA så flög jag regelbundet Burbank - San Jose, till med under denna korta flygning så hanns det med dryck serverad av trevlig personal. Vad jag kan minnas nu så var det inga förseningar, snarare tvärtom då det i regel gick snabbare att flyga än tidtabellens en timme och tio minuter.

Går det att boka Southwest när man befinner sig utanför Nordamerika? Denna idiotiska begränsning har ju funnits länge så roligt om den försvunnit.

Lite märkligt att Ryanairs inspiration en gång i tiden, Southwest, inte längre är ett lågprisbolag (det ingår 2 incheckade väskor, snacks, dryck och bokningsprocessen är inte à la lågprisbolag). För några år sedan skulle jag flyga Orlando-New Orleans och Frontier, Spirit och Southwest flög direktflyg. De två förstnämnda dök upp med lägre pris (så klart) hos sökmotorerna, men minst 10 olika sidor med val av tillval under bokningsprocessen (jag behövde ett incheckat bagage och normalstort/normaltungt handbagage) gjorde att jag höll på att få ett nervöst sammanbrott och helt sonika valde Southwest (och själaro) istället. Jag tycker att flygningen var helt ok och skulle inte tveka att flyga med dem igen.

Toppen