SK989
Medlem
Dagens destination var Bonifacio på södra Korsika. Närmsta flygplats är Figari - Corse du Sud och den har mest trafik från diverse städer i Frankrike. Några utrikeslinjer finns, bl.a. British Airways från London, Swiss från Zürich och Luxair från Luxemburg. BA hade en förbindelse från Stockholm via London med okej flygtider men det var väldigt höga priser. Air France hade inga vettiga tider med anslutning från Stockholm. Swiss hade inget flyg alls aktuell dag till Figari och Luxair hade inget flyg från Stockholm aktuell dag. Jag började därför snegla på att köpa två separata biljetter och då visade det sig att det fanns en riktigt bra förbindelse om man flög Stockholm - Nice med SAS och Air Corsica Nice - Figari (det finns inget interlineavtal mellan SAS och Air Corsica). Ca 2 tim mellan flygen i Nice är lite riskabelt, särskilt då man måste byta terminal i Nice vilket innebär via landside. Därtill var det sista flyget för dagen från Nice till Figari, men äh det brukar ju funka.
Flygningen med SAS från Stockholm till Nice flöt på enligt plan. Ingen kö för att lämna väskan. Ingen kö i säkerhetskontrollen. Boarding completed långt före avgångstid, trots fullt flyg. Vi var 62 passagerare i Plus, fördelat på 10 rader (två infants). Vi landade i Nice i tid. Det mest spännande som hände var att två flygvärdinnor frågade mig vid toaletten om jag kunde hjälpa dem att döda en stor insekt som satt på väggen i galley. Det bistod jag med och som tack fick jag en chokladkaka.
Väl i Nice tog jag spårvagnen från terminal 1 till terminal 2, vilket är gratis och tar några minuter. Det är möjligt att gå (utomhus) men relativt krångligt som jag förstod det. Och varmt. Bara att leta upp incheckningen för Air Corsica.
Tre incheckningsdiskar var dedikerade för Air Corsica som denna eftermiddag hade tre flyg till olika flygplatser på Korsika.
Tog en öl i baren efter säkerhetskontrollen och hade bra utsikt mor plattan var en A380 skulle lyfta. Inte varje dag man är det.
Snart ropades det boarding för Air Corsicas flyg till Figari - utropet skedde endast på franska. Buss till planet.
En ATR-72, men Air Corsica har även större plan.
Det var inte mycket folk ombord.
Kanske halvfullt.
De hade en fin broschyr med vad de erbjuder ombord.
I själva verket serverades kaffe, Coca-cola och vatten (dock kostnadsfritt)
Jag tog en kaffe. Trevligt att de har sin logga på muggarna.
Efter 45 min var vi framme på Figari - Sud du Corse och chauffören i den förbeställda bilen hade skickat ett SMS var han berättade var han väntade ("utanför till vänster"). Och det stämde bra.
30 min senare var vi framme i Bonifacio.
Flygningen med SAS från Stockholm till Nice flöt på enligt plan. Ingen kö för att lämna väskan. Ingen kö i säkerhetskontrollen. Boarding completed långt före avgångstid, trots fullt flyg. Vi var 62 passagerare i Plus, fördelat på 10 rader (två infants). Vi landade i Nice i tid. Det mest spännande som hände var att två flygvärdinnor frågade mig vid toaletten om jag kunde hjälpa dem att döda en stor insekt som satt på väggen i galley. Det bistod jag med och som tack fick jag en chokladkaka.
Väl i Nice tog jag spårvagnen från terminal 1 till terminal 2, vilket är gratis och tar några minuter. Det är möjligt att gå (utomhus) men relativt krångligt som jag förstod det. Och varmt. Bara att leta upp incheckningen för Air Corsica.
Tre incheckningsdiskar var dedikerade för Air Corsica som denna eftermiddag hade tre flyg till olika flygplatser på Korsika.
Tog en öl i baren efter säkerhetskontrollen och hade bra utsikt mor plattan var en A380 skulle lyfta. Inte varje dag man är det.
Snart ropades det boarding för Air Corsicas flyg till Figari - utropet skedde endast på franska. Buss till planet.
En ATR-72, men Air Corsica har även större plan.
Det var inte mycket folk ombord.
Kanske halvfullt.
De hade en fin broschyr med vad de erbjuder ombord.
I själva verket serverades kaffe, Coca-cola och vatten (dock kostnadsfritt)
Jag tog en kaffe. Trevligt att de har sin logga på muggarna.
Efter 45 min var vi framme på Figari - Sud du Corse och chauffören i den förbeställda bilen hade skickat ett SMS var han berättade var han väntade ("utanför till vänster"). Och det stämde bra.
30 min senare var vi framme i Bonifacio.
Last edited: