En halv miljon fler reste med SAS första halvåret 2012

  • Thread starter Thread starter Tommy Palomäki
  • Start date Start date
T

Tommy Palomäki

Guest
Aktieägare info:



Trots hård konkurrens visar SAS koncernen en fortsatt positiv trafiktillväxt med

en ökning på 5,8% i juni. Antalet passagerare ökade med 3,6% och uppgick till

2,6 miljoner. Sedan årsskiftet har SAS transporterat över en halv miljon fler

passagerare än motsvarande period föregående år.

Trafiken fortsatte att öka starkt under juni, framför allt på de

interkontinentala linjerna där trafiken ökade med 11,1%. På Asienlinjerna steg

trafiken med över 30% jämfört med 2011, delvis tack vare linjen till Shanghai.

SAS har i dagarna annonserat öppnandet av en ny linje till San Francisco från

april 2013. SAS kommer att hantera den nya produktionen med existerande resurser

genom att säsongsanpassa långlinjeprogrammet.




Totala kabinfaktorn sjönk något från en hög nivå, framför allt på grund av

effekter från strejken i Norge bland säkerhetspersonalen på de norska

flygplatserna.



- Det är beklagligt att strejken bland säkerhetspersonalen i Norge påverkar våra

kunder, men jag noterar att vi trots detta under juni hade nöjet att välkomna 92

000 fler passagerare ombord. Det är också glädjande att vårt trafikprogram med

många nya destinationer har fått ett gott genomslag i marknaden, säger Rickard

Gustafson, VD och koncernchef i SAS.



Enhetsintäkten, RASK var 2,6% högre under maj (rapporteras med en månads

fördröjning), samtidigt som yielden sjönk med 2,5%, delvis påverkad av Shanghai

destinationen. Under juni förväntas förändringen av yielden och RASK att bli

svagt negativa.



För ytterligare information, vänligen kontakta:



Sture Stølen, VP Head of SAS Group Investor Relations



SAS koncernens trafiktal publiceras kl 11 den femte arbetsdagen följande månad.

Intäktsmått (RASK och Yield) publiceras preliminärt för månaden och med utfallet

en månad senare. För detaljerad information och definitioner om SAS koncernens

trafikutveckling hänvisas till www.sasgroup.net



SAS är Skandinaviens ledande flygbolag (http://www.sas.se/) med dagliga

flygresor till destinationer (http://www.sas.se/resmal/) i Europa, USA och

Asien. SAS är medlem i Star Alliance™ och kan tillsammans med 27 partners

erbjuda över 1100 resmål världen över i 185 länder. För mer information, besök

www.sas.se.



Denna information skickades av Cision http://www.cisionwire.se

Följande filer finns att ladda ned:

http://mb.cision.com/Main/290/9280813/28406.pdf
 
Min rekommendation från tidigare står sig med andra ord - SAS har endast att tjäna på long haul satsningar versus att försöka konkurrera med lågprisbolagen inom både Sverige och Europa.



Sen hade du ju Tommy även besvarat tråden kring hur SAS löser CPH-SFO flygningarna med fetmarkeringen..



Även om jag personligen trots EBG nog inte kommer köra CPH-SFO utan fortsätta åka ner 1h till söderut ARN-FRA/MUC och åka betydligt modernare plan på 11h long haulen över drickat!
 
jurgenb skrev:Även om jag personligen trots EBG nog inte kommer köra CPH-SFO utan fortsätta åka ner 1h till söderut ARN-FRA/MUC och åka betydligt modernare plan på 11h long haulen över drickat!Klicka för att utvidga...



PAX som har bekvämt avstånd till CPH och ska till SFO kommer nog välja SK. Däremot, ska de till tex LAX eller någon annan flygplats i västra delen av kontinenten så ligger LH/BA mfl klart bättre till. Byte från Int till Dom i US är inget någon vill göra frivilligt. Då är MUC/FRA bättre om man åker LH-LH eller SK-LH.
 
Back
Top