chazzie
Medlem
Då var det dags!
Första business class-resan på long haul. Jag valde att gå Economy->Premium Economy->First->Business, mest för att dekadensen i First lockade så pass mycket i andra rapporter här på bc.se så den bara måste upplevas. Nog om detta, in i denna fantastiska resa till Nya Zeeland som gick av stapeln i februari 2019.
------------------------------------------------
Det var inte utan darr på handen och eleverad puls jag en julikväll efterjobbet insåg att jag hittat en komplett award-resa från hemmet till Nya Zeeland med 15 dagar på plats och open-jaw, precis som jag alltid tänkt mig! Efter osedvanligt kort tid får jag tag på SAS-supporten som gladeligen hjälper mig att boka den rutt jag tänkt mig:
OER-ARN - SAS Plus
ARN-FRA - Lufthansa Business
FRA-BKK - Thai Business
BKK-SYD - Thai Business
SYD-ZQN - Air New Zealand Economy
AKL-BNE - Air New Zealand Business
BNE-SIN - Singapore Airlines Business
SIN-FCO - Singapore Airlines Business
FCO-ARN - SAS Plus
ARN-OER - SAS Plus
Första nederlaget kom direkt, SAS vägrade att haka på OER-ARN-OER på bokningen då det översteg 8 legs, försökte flera gånger men fick lov att vifta med vit flagg och boka en separat Plus ToR inrikes för 10k poäng via Fly Premium.
Dagarna och veckorna gick, under hösten roade jag mig med att kika lite mer på vad som fanns tillgängligt i award-väg och som gubben i lådan dök tillgänglighet på Austrian Airlines upp mellan Wien och Bangkok, samt mellan Arlanda och Wein, självklart samtal till SAS och ombokning. Lyckligtvis hade jag fått med mig rutin från forumet så jag kontrollerade live att allt stämde när agenten meckade friskt i bokningen, det visade sig att någon flight på hemvägen hade fallit bort så jag fick påpeka att de måste lösa det, sagt och gjort, den nya rutten ut blev:
OER-ARN-VIE-BKK-SYD-ZQN
Sakta men säkert blev det jul, nyår och tillslut dags att bege sig på resornas resa, mitt absoluta drömresmål genom tiderna... dessutom i Business Class! Vem trodde detta när man först såg bilder från Nya Zeeland i geografiboken i realskolan?!
Nedan börjar resan, med rescensioner av de olika bolagen och flygningarna.
"En reseskildring i Business Class till Nya Zeeland".
---------------------------------------------------------------------------------
OER - ARN 05/02 06:25 - 07:25
Bolag: SAS (opr. Flybe)
Flygplan: ATR72
Plats: 17F
Flygtid: 01:20
Betyg (1-10)
Champagnen: N/A
Servicen: 3
Kabinen: 2
Stolen: 2
Sängen: N/A
Maten: 3
IFE: N/A
Inte mycket att orda här, en relativt osexiga upplevelsen med SAS/Flybe i en ATR72 genererar ett segment i EB-statistiken och en modest summa poäng, men fick en Ringi i alla fall!
ARN - VIE 05/02 16:50 - 19:05
Bolag: Austrian Airlines
Flygplan: Embraer 195
Plats: 2F
Flygtid: 02:15
Betyg (1-10)
Champagnen: N/A
Servicen: 7
Kabinen: 5
Stolen: 4
Sängen: N/A
Maten: 6
IFE: N/A
Första bekantskapen med Austrian och blir klart överraskad, förvisso kall måltid men smakade bra och serverat på porslin, att dessutom juste Zweigelt och Grüner Veltliner-viner fanns ombord gjorde inte saken sämre! Väldigt bra service, även om det bara var 5 pax i C på denna flygning, med liten sample size på båda bolagen skulle jag ändå ge Austrian lite högre betyg än Lufthansa på intra-Europa i C. Första flygningen med en Embraer också, en mysig bekantskap!
VIE - BKK 05/02 20:15 - 12:15+1
Bolag: Austrian Airlines
Flygplan: Boeing 777-200ER
Plats: 7A
Flygtid: 10:40
Betyg (1-10)
Champagnen: 4 (Duval-Leroy)
Servicen: 8
Kabinen: 9
Stolen: 8
Sängen: 5
Maten: 9
IFE: 7
Nu börjar resan på riktigt! I första bokningen var jag inbokad på Thai från Frankfurt och sen Thai igen, så när det dök upp platser på Austrian var det ett lätt val att få in ett till bolag i C på denna världsomsegling. Champagnen föll mig inte riktigt 100% i smaken, helt OK men det finns så mycket bättre! Servicen var väldigt bra, nu satt jag på 7A vid galley så det kanske spelade in, men det var aldrig något problem att få något samt lagom mängd av "is everything to your satisfaction, sir?". Stolen var väldigt skön att sitta i och skönt lounge-läge, däremot blev det väldigt trångt mellan avställningsytan och armstödet när man fällde ned i sängläge. Avställningsytan på sidan var väldigt bra och rejäl, men den lilla touch-skärmen för stolen var något man kom åt hela tiden med handleden/handen/armen varpå stolen "hoppade till" eller ändrade någon belysning eller dylikt, det fick hackas till manuellt med att lägga kaffe-menyn över som "cover". Maten var långt över förväntan, den Wien-potatissoppa som serverades till förrätt var himmelsk! Kycklingen var den huvudrätt som tilltalade mig mest och trots att kyckling kan vara lite tråkig så var denna nog den bästa kycklingrätt jag ätit i luften, även om en kommande anka skulle slå detta vad gäller konsumtion av flygfän ombord en flygmaskin. Bra IFE med ganska stor skärm, aningen skralt utbud på filmer, men absolut ingen världskris.
BKK - SYD 06/02 17:50 - 07:10+1
Bolag: Thai Airways International
Flygplan: Boeing 747-400 (winglets)
Plats: 19K (upper deck)
Flygtid: 09:20
Betyg (1-10)
Champagnen: 7 (Veuve Clicquot)
Servicen: 8
Kabinen: 9
Stolen: 8
Sängen: 7
Maten: 7
IFE: 7
Äntligen är dagen här! Efter många års flygnörderi skall jag få flyga B747-400! Jag har tidigare flugit 747-8, den moderna versionen, men orginalet (i min mening, -100 och -200 är kanske orginal för några
SYD - ZQN 07/02 09:20 - 14:20
SYD - ZQN 07/02 09:20 - 14:20
Bolag: Air New Zealand
Flygplan: Airbus A320
Plats: 8F (Economy only layout)
Flygtid: 03:35
Betyg (1-10)
Champagnen: N/A
Servicen: 7
Kabinen: 6
Stolen: 4
Sängen: N/A
Maten: N/A
IFE: 8
Sista benet nu, business class till trots, men den långa resan börjar sätta sig i kroppen, med viss assistans av champagne och dekadenta måltider, så 3 timmar över "diket" mellan Australien och Nya Zeeland i ekonomi lockade väl inte, men jag hade Bose-lurarna redo och Nils Lofgrens "Acoustic Live" nedladdad och klar i Spotify. Till min förvåning var samtliga platser på denna eco-only-kärra utrustade med en IFE och till skillnad från t.ex. United så var det kostnadsfritt. Jag lyckades mala mig igenom Ex Machina som tog nästan 2 timmar av flygningen för att försöka fasa in mig i den lokala tidszonen. Mat erbjöds men jag tackade nej då jag hade ätit en rejäl middag och minst lika rejäl frukost på Thai-flyningen tidigare, men en kopp kaffe satt bra och lagom problematisk att förtära i 3-3-layout på en nästan fullsatt flight. Väldigt trevliga och "hipp" crew som levererade bättre än vår lokala Star Alliance-representant, SAS, brukar göra. Stolen är inte så mycket att orda om, standard eco-stol som fungerar på 3-timmarsflygningar men inte är det bästa på 6h eller mer, champagne uteblev vilket kanske var lika bra när vänstertrafik väntade efter landning.
I nästa post kommer en liten skildring kring vad som föregicks på plats.
Attachments
-
20190205_171631.jpg25,3 KB · Visningar: 472
-
20190205_201000.jpg169,9 KB · Visningar: 476
-
20190205_201446.jpg35,1 KB · Visningar: 479
-
20190205_215223.jpg108,6 KB · Visningar: 489
-
20190205_221934.jpg34,6 KB · Visningar: 464
-
20190205_222126.jpg115,2 KB · Visningar: 492
-
20190205_223947.jpg113,6 KB · Visningar: 496
-
20190205_225541.jpg43,7 KB · Visningar: 479
-
20190205_225656.jpg106,8 KB · Visningar: 470
-
20190206_190540.jpg103,9 KB · Visningar: 476
-
20190206_193337.jpg132,2 KB · Visningar: 438
-
20190206_201040.jpg122,8 KB · Visningar: 462
-
20190206_202024.jpg42,2 KB · Visningar: 449
-
20190206_202304.jpg34,3 KB · Visningar: 437
-
20190206_202320.jpg39,9 KB · Visningar: 457
-
20190206_203720.jpg103,5 KB · Visningar: 456
-
20190207_021832.jpg142 KB · Visningar: 444
Last edited: