Senaste nytt

Economy till Australien, vilket är bäst: Qatar, Emirates, eller Etihad?

henrik l

Medlem
Fick en fråga från kollega som skall flyga till Melbourne, vilket bolag är bäst i economy: Qatar, Emirates, eller Etihad?

Själv har jag nog över 30 ben med den trion, men har aldrig flugit economy. Det enda jag har hört att att det är trånga säten på Qatar.
 
Det enda jag har hört att att det är trånga säten på Qatar.

Jag har testat, pga att SAS ställde in sin flight, Qatar på sträckan ARN-DOH-HKG i ekonomi med B787 (Dreamliner). Det var ingen superupplevelse om vi säger så...

Rekommenderar dig och kollegan att titta på detta, gjort av svenska killen Daniel Goz, där han sammanfattar ME3 i ekonomi:

Economy Week trailer:
Economy Week playlist:
Economy Week - YouTube
Economy Week Summering:
 
Fick en fråga från kollega som skall flyga till Melbourne, vilket bolag är bäst i economy: Qatar, Emirates, eller Etihad?

Själv har jag nog över 30 ben med den trion, men har aldrig flugit economy. Det enda jag har hört att att det är trånga säten på Qatar.

Inte åkt med någon av dem i ekonomi, men däremot Singapore Airlines till Auckland och Sydney och det var helt OK, jag skulle tipsa din vän om SQ och de har ganska ofta kampanjer med OK priser. Går att boka med stopover i Singapore åt ena hållet ifall Malm vill njuta lite av den staden.
 
Bryr sig inte din kollega om miles-intjäning när hen ska flyga så långt? Hur som helst, jag hittade denna länken: Emirates Vs. Etihad Vs. Qatar – Who Has The Best Economy Class? - One Mile at a Time Personligen har jag bara flugit med Etihad av de tre bolagen och jag tyckte de var mycket bra, men jag hade fönsterplats (dvs endast 2 personer i bredd) och det var innan jag var en medveten resenär och hade lite koll.

Artikeln är skriven av Daniel, och är baserad på hans videos jag länkade ovan
 
Jag har åkt enbart Etihad i economy och rekommenderar inte den mer än npgot annat medel bolag. De har dalat rätt hårt efter alla årens bakslag, samt tills de får till en ny flygplats är den nuvarande under all kritik.

Maten och drycken i eco var inget speciellt. Hörlurar av sedvanlig dålig kvalite. IFE var helt okej med innehåll och hårdvara.

Emirates är väl de som mest "lyft" economy under senare tid. Rätt bra hörlurar i economy samt de gör mycket reklam för sin catering ombord så nåt innehåll bör den väl ha. Plus att A380 är alltid luftigt och trevligt i eco med fönsterplats.

Qatar ör bra så länge man undviker deras Dreamlimer. Riktig LCC konfig enligt alla recensioner. Enda plusset enligt mig är dels en smidig flygplats, möjlighet till gratis hotell vid långa layovers, samt att samla poäng hos Oneworld. Har din vän status också hos OW kqn det ju alltid finnas en minimal chans till upgrade.
 
Emirates om det är A380, annars Qatar. Tycker DOH är en bättre flygplats än DXB för transit ocksä tjänar Qatar poäng till OW.
 
Har bara provat Emirates och Singapore Airlines i economy, men alla i business. Utbudet av film och TV serier är överlägset bäst på Emirates och Singapore Airlines (SQ) jämfört med de andra. SQ har dessutom ett bra utbud av franska filmer om man är lagd åt det hållet. 380 har överlägsen ljudkomfort. I motsats till Henrik I har jag hört att economy sätena hos Qatar skall var extra breda?? Jag skulle satsa på Emirates 380 i första hand, i andra hand SQ, Changi är dessutom en trevlig flygplats med möjlighet till pool besök och att komma utomhus, bio mm.
 
Är det nån specifik anledning till att just de tre mellanöstern bolagen är de som funderas över?

Bara ett av dem är ju med i en allians menar jag. Har alla tre liknande priser?
Har flugit Qatar, Thai och Singapore i Eco till Australien, spontant är inget bra i eco om man ska flyga med bara ett stopp, en hiskelig massa timmar i kyrkbänksäte.

Jag tycker likt @ACervin att Singapore är bästa alternativet, då de ofta har mer än en avgång om dagen till Sydney/Melbourne så kan man förlänga layover och sova en natt på hotell och sedan flyga vidare.
Likt @Canadien säger så kan du öven lägga in en längre stopover också.

Saknas status inom nån alliance och intjäning är irrelevant så förespråkar jag Singapore airlines.
beroende på längd/syfte skulle jag start överväga om det är värt att åka eco hela vägen, jag gör inte om det.
Singapore har ju också PE kabin vilket jag tror saknas på ME3 carriers..?
 
Singapore airlines kör dessa priser nu från Stockholm, vet dock inte om de finns just de dagar du vill resa.

Perth
Economy SEK 7.799*
XHaL1MzEsqnHnW7h8TYEmQI4K-ht2xo2Yz953HUfC-BUAW5g6k23qQdd4gVWKKcoBKSxofOMSavMuVvqW25Bzub98zlnCn2F-oagWGohW9DwsI6iZQG5sDDJij50Rb-BsArHLBsz-kmQoQD0VwhvH1O5Zg=s0-d-e1-ft

Premium Economy SEK 12.499*
XHaL1MzEsqnHnW7h8TYEmQI4K-ht2xo2Yz953HUfC-BUAW5g6k23qQdd4gVWKKcoBKSxofOMSavMuVvqW25Bzub98zlnCn2F-oagWGohW9DwsI6iZQG5sDDJij50Rb-BsArHLBsz-kmQoQD0VwhvH1O5Zg=s0-d-e1-ft

Business SEK 22.499*
XHaL1MzEsqnHnW7h8TYEmQI4K-ht2xo2Yz953HUfC-BUAW5g6k23qQdd4gVWKKcoBKSxofOMSavMuVvqW25Bzub98zlnCn2F-oagWGohW9DwsI6iZQG5sDDJij50Rb-BsArHLBsz-kmQoQD0VwhvH1O5Zg=s0-d-e1-ft

Christchurch
Economy SEK 7.899*
XHaL1MzEsqnHnW7h8TYEmQI4K-ht2xo2Yz953HUfC-BUAW5g6k23qQdd4gVWKKcoBKSxofOMSavMuVvqW25Bzub98zlnCn2F-oagWGohW9DwsI6iZQG5sDDJij50Rb-BsArHLBsz-kmQoQD0VwhvH1O5Zg=s0-d-e1-ft

Premium Economy SEK 12.599*
XHaL1MzEsqnHnW7h8TYEmQI4K-ht2xo2Yz953HUfC-BUAW5g6k23qQdd4gVWKKcoBKSxofOMSavMuVvqW25Bzub98zlnCn2F-oagWGohW9DwsI6iZQG5sDDJij50Rb-BsArHLBsz-kmQoQD0VwhvH1O5Zg=s0-d-e1-ft

Business SEK 21.199*
XHaL1MzEsqnHnW7h8TYEmQI4K-ht2xo2Yz953HUfC-BUAW5g6k23qQdd4gVWKKcoBKSxofOMSavMuVvqW25Bzub98zlnCn2F-oagWGohW9DwsI6iZQG5sDDJij50Rb-BsArHLBsz-kmQoQD0VwhvH1O5Zg=s0-d-e1-ft

Melbourne
Economy SEK 7.999*
XHaL1MzEsqnHnW7h8TYEmQI4K-ht2xo2Yz953HUfC-BUAW5g6k23qQdd4gVWKKcoBKSxofOMSavMuVvqW25Bzub98zlnCn2F-oagWGohW9DwsI6iZQG5sDDJij50Rb-BsArHLBsz-kmQoQD0VwhvH1O5Zg=s0-d-e1-ft

Premium Economy SEK 12.699*
XHaL1MzEsqnHnW7h8TYEmQI4K-ht2xo2Yz953HUfC-BUAW5g6k23qQdd4gVWKKcoBKSxofOMSavMuVvqW25Bzub98zlnCn2F-oagWGohW9DwsI6iZQG5sDDJij50Rb-BsArHLBsz-kmQoQD0VwhvH1O5Zg=s0-d-e1-ft

Business SEK 21.499*
XHaL1MzEsqnHnW7h8TYEmQI4K-ht2xo2Yz953HUfC-BUAW5g6k23qQdd4gVWKKcoBKSxofOMSavMuVvqW25Bzub98zlnCn2F-oagWGohW9DwsI6iZQG5sDDJij50Rb-BsArHLBsz-kmQoQD0VwhvH1O5Zg=s0-d-e1-ft

Sydney
Economy SEK 8.199*
XHaL1MzEsqnHnW7h8TYEmQI4K-ht2xo2Yz953HUfC-BUAW5g6k23qQdd4gVWKKcoBKSxofOMSavMuVvqW25Bzub98zlnCn2F-oagWGohW9DwsI6iZQG5sDDJij50Rb-BsArHLBsz-kmQoQD0VwhvH1O5Zg=s0-d-e1-ft

Premium Economy SEK 12.799*
XHaL1MzEsqnHnW7h8TYEmQI4K-ht2xo2Yz953HUfC-BUAW5g6k23qQdd4gVWKKcoBKSxofOMSavMuVvqW25Bzub98zlnCn2F-oagWGohW9DwsI6iZQG5sDDJij50Rb-BsArHLBsz-kmQoQD0VwhvH1O5Zg=s0-d-e1-ft

Business SEK 22.599*
XHaL1MzEsqnHnW7h8TYEmQI4K-ht2xo2Yz953HUfC-BUAW5g6k23qQdd4gVWKKcoBKSxofOMSavMuVvqW25Bzub98zlnCn2F-oagWGohW9DwsI6iZQG5sDDJij50Rb-BsArHLBsz-kmQoQD0VwhvH1O5Zg=s0-d-e1-ft

Brisbane
Economy SEK 8.199*
XHaL1MzEsqnHnW7h8TYEmQI4K-ht2xo2Yz953HUfC-BUAW5g6k23qQdd4gVWKKcoBKSxofOMSavMuVvqW25Bzub98zlnCn2F-oagWGohW9DwsI6iZQG5sDDJij50Rb-BsArHLBsz-kmQoQD0VwhvH1O5Zg=s0-d-e1-ft

Premium Economy SEK 12.899*
XHaL1MzEsqnHnW7h8TYEmQI4K-ht2xo2Yz953HUfC-BUAW5g6k23qQdd4gVWKKcoBKSxofOMSavMuVvqW25Bzub98zlnCn2F-oagWGohW9DwsI6iZQG5sDDJij50Rb-BsArHLBsz-kmQoQD0VwhvH1O5Zg=s0-d-e1-ft

Business SEK 22.699*
XHaL1MzEsqnHnW7h8TYEmQI4K-ht2xo2Yz953HUfC-BUAW5g6k23qQdd4gVWKKcoBKSxofOMSavMuVvqW25Bzub98zlnCn2F-oagWGohW9DwsI6iZQG5sDDJij50Rb-BsArHLBsz-kmQoQD0VwhvH1O5Zg=s0-d-e1-ft


Dessutom 5% rabatt om du bokar med mobilappen
 
Toppen