Senaste nytt

Dubbelersättning i form av utlägg/schablon - vad gäller egentligen?

Jixxe

Medlem
Jag vet att ovanstående har diskuterats i olika trådar när det kommer till flygförseningar och försenat bagage men hittar inte en dedikerad tråd.

Som jag har förstått:

1. Vid försenat bagage/flyg så kan man inte kräva utlägg för kostnader (kläder, taxi, hygienprodukter, kläder etc) av flera bolag (flygbolag, hemförsäkring, kortförsäkring).

2. Vid försenat bagage/flyg så kan man kräva ersättning av flera om ersättningen som ges är en schablonersättning.

Exempelvis på 1. är att både SAS och AMEX ger ersättning för utlägg när ett plan är försenat, här får man välja ett av bolagen.

Exempelvis på 2. är att man kan kräva schablonersättning från SAS (EU schablon), hemförsäkring (schablon) samt utlägg av AMEX när ett plan är försenat.

Finns det några fall avgjorda av ARN/domstol eller några riktlinjer?
 

mha321

Medlem
Det du får genom EU reglerna är något helt annat än det andra. Det är alltid utöver vad man får från andra.

Sedan hur det funkar med schablon vs utlägg på försäkringarna kan jag inte svara på. Troligen får man egentligen inte men det kanske är svårt för dem att kolla. Däremot är EU ersättningen en helt annan sak.
 

pswe

Medlem
Jag vet att ovanstående har diskuterats i olika trådar när det kommer till flygförseningar och försenat bagage men hittar inte en dedikerad tråd.

Som jag har förstått:

1. Vid försenat bagage/flyg så kan man inte kräva utlägg för kostnader (kläder, taxi, hygienprodukter, kläder etc) av flera bolag (flygbolag, hemförsäkring, kortförsäkring).

2. Vid försenat bagage/flyg så kan man kräva ersättning av flera om ersättningen som ges är en schablonersättning.

Exempelvis på 1. är att både SAS och AMEX ger ersättning för utlägg när ett plan är försenat, här får man välja ett av bolagen.

Exempelvis på 2. är att man kan kräva schablonersättning från SAS (EU schablon), hemförsäkring (schablon) samt utlägg av AMEX när ett plan är försenat.

Finns det några fall avgjorda av ARN/domstol eller några riktlinjer?

Några kommentarer, det är nog en skillnad mellan kan kräva / får kräva. Exempelvis vid krav mot Amex ger du dem rätten att driva kostnaden vidare mot andra parter, det har jag tolkat som att de försöker hämta en del från flygbolaget. Om man då skickat in samma kvitton till båda antar jag att det åtminstone i teorin kan bli problem.
Om man däremot skickar in krav baserat på olika kvitton bör man väl ha en bättre position. Med andra ord, om det inte är schabloner utan ersättning mot kvitton, så finns möjlighet att söka ersättning upp till respektive försäkrings maxbelopp, du behöver inte välja så länge du kan hävda att kostnaderna är rimliga och nödvändiga.
 
Toppen