Man ska inte vara skadeglad, men det är precis vad jag väntat på i väldigt många år. Det behövs ett rejält ras.Nu rapporterar de Italienska pantbankerna om 30% ökad omsättning den senaste månaden, med tron om att detta komma öka ytterligare.
Handlar inte om exekutiva auktioner för företag, utan bara inkluderat gods inlämnade av enskilda individer.
Detta har ju, bl.a. i USA, använts som medel att förutse ekonomiska kriser förr.
Kanske är det detta som snart kantrar den Italienska boprismarknaden. Risk att det blir som i Spanien för 10-talet år sedan.
Intressant, har hört mycket positivt om Costa Rica på forumet, kan bli en kandidat för långtidsboende efter ett kortare besök först, men nu är visst något virus som går som försvårar resor...
Tack för info!
25% är självklart bättre än normala skatten i Sverige, tänkte mer om det fanns någon form av skatteavtal som gav liknande trevliga utfall som i t ex Portugal.
När det gäller att köpa semesterbostad skulle jag köra write-off på hela Latinamerika för en överskådlig framtid om jag vore du.
Har samma erfarenhet, barnen uppskattar verkligen att ha ett "andra" hem med sina saker och rutiner.Intressant. Jag tycker precis tvärtom. Innan jag blev förälder skulle jag aldrig drömt om fast bostad utomlands. I dagens läge skriker flickorna om att åka till vårt ställe söder om Alicante.
Det har inte riktigt fått utslag på officiella statistiken än, men ex-pat publikationen The Local har gjort en bra sammanställning utifrån lite olika prognoser och rapporter, i den artikeln länkar man till bland annat ett uttalande från Idealista (liknande Hemnet) som spår en nedgång på en 10% fram till 2020/2021 i Costa del Sol regionen.Någon som har en uppfattning hur priserna på semesterbostäder påverkats i område så som Mallorca, Costa del Sol osv pga Covid-19
Det finns byar i Italienska alperna (tex) där de ger bort bostäderna gratis, mot att du restaurerar upp huset.Själv har jag i många år i olika grader funderat på ett boende i Italien. Förutom att jag betraktar mig själv som nästintill halvitalienare ser jag fördelar som god mat, bra förbindelser, kort restid, många platser med fint klimat stora delar av året och ett ok prisläge på allt utom (i stort sett) själva boendet.
Det jag har svårt för är att komma fram till något som uppfyller alla önskemål utan att dra iväg i pris. Skidåkning är inte ett högt rankat krav även om det inte är en nackdel. Men följande ligger högt på listan:
- närheten till hav/bad
- hyfsat utbud av restauranger och service
- natur, vandring, kanske en liten köksträdgård
- stor fördel om man kan ta sig till platsen direkt från större flygplats (Milano, Rom) med tåg och slipper hyrbil. Jag tänker mig att ett enklare transportmedel på plats är lämpligt
- gärna tillgång till pool
Jag har därför nosat på Ligurien och specifikt Cinque Terre, men då sticker priset iväg. Jag har länge väntat på en kollaps av fastighetsmarknaden i Italien men den har än så länge uteblivit. Med tanke på italiens bisarrt kostsamma pensionssystem i kombination med ett stort privat fastighetsägande drömmer jag om en dramatisk försämring av pensionerna som leder till ett överutbud av fastigheter. Kanske tålamod lönar sig...