Senaste nytt

Diverse frågor om biljettnummer med 016 i början och hur hittar man sin bokning på SAS hemsida?

Jag bokade en tur-och-retur-biljett Köpenhamn-Los Angeles (LAX) med SAS, United och Air Canada hos en OTA (Online Travel Agency) och vid köptillfället blev jag mycket nöjd med biljetten. Destinationen är målet med resan och jag fick bra flygtider med korta mellanlandningar, jag tjänar minst 50% miles på mina segment och priset var mycket bra. Nyligen upptäckte jag dock att mitt biljettnummer börjar med 016 vilket enligt A-Z World Airports Online - Search Area - Numerical Index of Airline Waybill Prefixes ~ 0 betyder att jag har fått en biljett i cargo-klass. Men, det är bara att acceptera och försöka vara mer uppmärksam nästa gång. Nu till mina frågor:
1. Känner någon till en reserapport från en resa gjord i SAS/United/Air Canada cargo-klass så man vet vad som väntar?
2. Hur är det med sittplats, kommer jag få en egen låda att sitta i eller delar man en container med t ex boskap?
3. Hur minimerar man tiden i kylrummet som den där kaninen nyligen frös ihjäl i? Räcker det att man har priotagg på sin låda/container?
4. Om jag vill välja sittplats på mitt första segment (SAS till London), ladda ner tidningar i SAS-appen, samt checka in online på SAS hemsida, hur gör jag då? Varken SAS-appen eller SAS hemsida kan hitta min bokning när jag fyller i bokningsreferensen.

Förresten, frågor 1-3 var mest på skoj :)

Det kan vara en United eller Air Canada ref du fått. Om du kollar bokningen på United, ser du då några andra PNR-nummer? Testa isåfall med det på SAS

016 är United biljett. Antar att sas och United inte har samma system så du behöver kontakta United för att få sas bokningsnummer.
Har dock för mig att du kan få fram denna info via antingen Uniteds eller Air Canadas hemsida om du tittar på manage my booking.

På United's hemsida hittar jag en länk, "This reservation contains partner flights. View additional confirmation numbers". Klickar jag på länken så står det "Air Canada Confirmation Number: XXXXXX" och "Scandinavian Airlines Confirmation Number: YYYYYY", men ingen av dem funkar, varken hos SAS eller Air Canada. Märkligt.

Jag bokade en tur-och-retur-biljett Köpenhamn-Los Angeles (LAX) med SAS, United och Air Canada hos en OTA (Online Travel Agency) och vid köptillfället blev jag mycket nöjd med biljetten. Destinationen är målet med resan och jag fick bra flygtider med korta mellanlandningar, jag tjänar minst 50% miles på mina segment och priset var mycket bra. Nyligen upptäckte jag dock att mitt biljettnummer börjar med 016 vilket enligt A-Z World Airports Online - Search Area - Numerical Index of Airline Waybill Prefixes ~ 0 betyder att jag har fått en biljett i cargo-klass. Men, det är bara att acceptera och försöka vara mer uppmärksam nästa gång.
Off topic svar.

Du har besökt en webbsida för frakten.

Flygbolag fraktar inte bara passagerare utan även gods. Dessa gods får också typ biljettnummer (så kallad Airwaybill [AWB]).
Om man fraktar godset med SAS får man AWB som börjar med 117, om man gör det med United så får man 016- osv.

Nu fungerar allting, jag hittar allt hos både SAS (både gamla/nya hemsidan och appen), United och Air Canada. Jag gjorde en del misstag och jag tänkte att jag kunde lista dem, kanske kan det hjälpa någon annan att undvika göra om mina misstag.
  • På min itinerary från Ticket (resebyrån jag bokade hos) stod det under varje segment "FLIGHT BOOKING REF: UA/UUU123" (fingerad bokningsreferens) och då trodde jag felaktigt att det var den referensen som gällde hos alla flygbolagen.
  • När man söker på United's hemsida ("Manage Reservations") kan man inte bara trycka Enter (alltså knappen Enter på tangentbordet) när man vill söka, man måste klicka på "Find" med musen. Gör man inte det dyker det upp ett timglas så man tror att sökningen har påbörjats, men bokningen hittas inte.
  • Om man söker med Tickets bokningsreferens på United's hemsida så dyker inte alternativet "This reservation contains partner flights. View additional confirmation numbers" upp. För att det alterntivet ska dyka upp måste man söka med den United-specifika referensen.
  • Bokningsreferenserna från Ticket och SAS började med samma 3 bokstäver så jag har nog förväxlat dessa vid något tillfälle.
Förresten, vet någon hur tidigt man kan välja sittplats hos Air Canada (ekonomiklass med Star Alliance guldkort)?

Off topic svar.

Du har besökt en webbsida för frakten.

Flygbolag fraktar inte bara passagerare utan även gods. Dessa gods får också typ biljettnummer (så kallad Airwaybill [AWB]).
Om man fraktar godset med SAS får man AWB som börjar med 117, om man gör det med United så får man 016- osv.
Det stämmer säkert, jag bara googlade airline prefix och valde första sökresultatet.

Toppen