NoahS
Medlem
Riktigt bra där!Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Lufthansa, ANA, SAS
Kabinklass: Lufthansa Business + First, ANA Business ”The Room”, SAS Plus
Avreseort: Stockholm, Arlanda
Destination: Tokyo, Haneda
Enkelresa eller Tur&retur: T/R
Antal poäng (per person): 97500 + 2-4-1 voucher
Skatter&avgifter (per person): 1875 SEK
Antal resenärer: 1
När (avresans tidpunkt): Augusti 2024
Bokad: Augusti 2024
Hur hittades tillgänglighet: Awardfares
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 5
Stort önskemål från min sida att flyga med ANA "The Room", innan SAS alliansbyte. Tillgänglighet öppnades upp på datum som fungerade att klämma in en kort resa till Tokyo. Första samtalet resulterade i ANA Business "The Room", LHR-HND-LHR. Ingen tillgänglighet till/från Arlanda till Heathrow, men glad ändå. Undersökte positioneringsflyg på egen hand under dagen, men med så kort varsel var kostnaden oöverkomlig. Samtal två kl 16.59 precis innan stängning, svarade en person med lite mindre erfarenhet, vilket resulterade i att personen behövde kontakta EuroBonus-avdelningen för att kolla hur t/r London kunde lösas. Tio minuter senare var nya rutten biljetterad.
Nu började det roliga, att lyckas få till ett segment i First Class. Uppdaterar AwardFares varje timme. Vid lunch uppenbarade sig tillgänglighet FRA-HND (2 platser). Slänger mig in i samtal tre, dock ovanligt lång väntetid för att komma fram. Under tiden kollar jag in ExpertFlyer seatmap, ser ut att finnas 4 lediga stolar. Förstås är platserna redan borta när jag fick kontakt med kundtjänst, men den supertrevliga äldre damen hejade på att försöka igen. Dubbelkoll med ExpertFlyer visar att 2 platser verkligen bokades.
Besviken fortsatte jag att uppdatera AwardFares inklusive andra alternativa rutter och strax innan läggdags öppnade det upp 2 platser med önskad rutt FRA-HND. Kundtjänst stängt för natten, och som de flesta vet, blev det en nervös väntan till kl 9.00. Samtal fyra startar med uppkoppling inom 30 sekunder. Jag undrar försiktigt om First tillgängligheten finns kvar FRA-HND. Ja, var svaret med följdfråga, vill du flyga med 6- eller 9-flyget från Arlanda? Samtalet varade under 4 minuter och ändringen skickades iväg för biljettering. Lika nervöst varje gång biljetteringen inte sker direkt under samtalet. EuroBonus-avdelningen var snabb denna dag och jag fick notis i SAS-appen inom en timme. Vinstlott.
Samtal fem, 24 timmar innan avfärd handlade om att försöka förlänga vistelsen i Tokyo med en dag, men tillgängligheten i "The Room" fanns inte kvar vid det samtalet. Ändå grymt nöjd med min innan-bytet-sväng-bokning.
ARN-FRA-HND-LHR-ARN
Bara testat på The Suite några gånger men den japanska menyn hos ANA kan jag inte rekommendera tillräckligt.