Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

NoahS

Medlem
Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Lufthansa, ANA, SAS
Kabinklass: Lufthansa Business + First, ANA Business ”The Room”, SAS Plus
Avreseort: Stockholm, Arlanda
Destination: Tokyo, Haneda
Enkelresa eller Tur&retur: T/R
Antal poäng (per person): 97500 + 2-4-1 voucher
Skatter&avgifter (per person): 1875 SEK
Antal resenärer: 1
När (avresans tidpunkt): Augusti 2024
Bokad: Augusti 2024
Hur hittades tillgänglighet: Awardfares
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 5

Stort önskemål från min sida att flyga med ANA "The Room", innan SAS alliansbyte. Tillgänglighet öppnades upp på datum som fungerade att klämma in en kort resa till Tokyo. Första samtalet resulterade i ANA Business "The Room", LHR-HND-LHR. Ingen tillgänglighet till/från Arlanda till Heathrow, men glad ändå. Undersökte positioneringsflyg på egen hand under dagen, men med så kort varsel var kostnaden oöverkomlig. Samtal två kl 16.59 precis innan stängning, svarade en person med lite mindre erfarenhet, vilket resulterade i att personen behövde kontakta EuroBonus-avdelningen för att kolla hur t/r London kunde lösas. Tio minuter senare var nya rutten biljetterad.

Nu började det roliga, att lyckas få till ett segment i First Class. Uppdaterar AwardFares varje timme. Vid lunch uppenbarade sig tillgänglighet FRA-HND (2 platser). Slänger mig in i samtal tre, dock ovanligt lång väntetid för att komma fram. Under tiden kollar jag in ExpertFlyer seatmap, ser ut att finnas 4 lediga stolar. Förstås är platserna redan borta när jag fick kontakt med kundtjänst, men den supertrevliga äldre damen hejade på att försöka igen. Dubbelkoll med ExpertFlyer visar att 2 platser verkligen bokades.

Besviken fortsatte jag att uppdatera AwardFares inklusive andra alternativa rutter och strax innan läggdags öppnade det upp 2 platser med önskad rutt FRA-HND. Kundtjänst stängt för natten, och som de flesta vet, blev det en nervös väntan till kl 9.00. Samtal fyra startar med uppkoppling inom 30 sekunder. Jag undrar försiktigt om First tillgängligheten finns kvar FRA-HND. Ja, var svaret med följdfråga, vill du flyga med 6- eller 9-flyget från Arlanda? Samtalet varade under 4 minuter och ändringen skickades iväg för biljettering. Lika nervöst varje gång biljetteringen inte sker direkt under samtalet. EuroBonus-avdelningen var snabb denna dag och jag fick notis i SAS-appen inom en timme. Vinstlott.

Samtal fem, 24 timmar innan avfärd handlade om att försöka förlänga vistelsen i Tokyo med en dag, men tillgängligheten i "The Room" fanns inte kvar vid det samtalet. Ändå grymt nöjd med min innan-bytet-sväng-bokning.

ARN-FRA-HND-LHR-ARN
Riktigt bra där!
Bara testat på The Suite några gånger men den japanska menyn hos ANA kan jag inte rekommendera tillräckligt. :)

JacobGBG

Medlem
Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: SAS, Air India
Kabinklass: Business
Avreseort: Göteborg GOT
Destination: Phuket HKT
Enkelresa eller Tur&retur: enkel
Antal poäng (per person): 49500 + 2-4-1 voucher
Skatter&avgifter (per person): 1293 SEK
Antal resenärer: 1
När (avresans tidpunkt): September 2024
Bokad: Augusti 2024

Jag hade en fin bokning för årets vinterutflykt. Hängde på låset i nov 2023 för att boka EVA VIE-BKK för 1 okt. 6 månader senare lägger jag på returen BKK-VIE för 1 april 2025. Bra så. Förra veckan lägger jag på BKK-HKT. Det blev aldrig biljetterat och sen var EVA platserna borta från bokningen, satt med en resa GOT-VIE t/r i 6 månader, inte riktigt vad jag tänkt mig. Jag vet att detta kan hända så ingen idé att bråka eller bli upprörd, bara att försöka igen. Hittade en resa nu som funkar bra, bara 2 byten till Phuket är ju så smidigt det kan bli från GOT.

Lita aldrig på kundtjänst, men agenten sa att det 100% skall gå att lägga på en hemresa med Skyteam efter 1 sep, alltså Star Alliance ut och Skyteam hem. Får väl se om det funkar.
[kommentar på fetning]
På samma PNR!? Att förvänta sig detta låter som flygpoängmotsvarigheten till att satsa familjebesparingarna på kryptovalutor.

Last edited:

MartinH

Medlem
På samma PNR!? Att förvänta sig detta låter som flygpoängmotsvarigheten till att satsa familjebesparingarna på kryptovalutor.
Ja. Återigen, kundtjänst...
Det gick att mixa Star Alliance och One World en kort period under US Airways övergång till American Airlines, eller iaf med några utvalda Star.

palmen

Moderator
Ja. Återigen, kundtjänst...
Det gick att mixa Star Alliance och One World en kort period under US Airways övergång till American Airlines, eller iaf med några utvalda Star.
Med tanke på att SAS själva skriver på sin FAQ att detta inte ska gå så är nog infon från kundtjänst lika mycket värt som sas aktier just nu...

Du kan kombinera olika SkyTeam-flygbolag i samma resplan, men du kan inte kombinera flygbolag från olika allianser i samma resplan.

Källa: https://www.sas.se/eurobonus/poang/anvand/partnerbonusresor/

Davvelavve

Medlem
En jag pratade med för nån vecka sedan sa att det eventuellt skulle gå att mixa star alliance och skyteam, men att det inte var bestämt ännu.

ante888

Medlem
Någon som lyckats lägga in ett Miles&More-nummer på en SAS Star alliance-award? Har provat SAS och Lufthansas hemsida, utan framgång.
Bokningen består av Lufthansa och Turkish-flighter.

eddo

Medlem
Någon som lyckats lägga in ett Miles&More-nummer på en SAS Star alliance-award? Har provat SAS och Lufthansas hemsida, utan framgång.
Det enda jag haft problem med är när bokningen innehåller SAS-flighter. Vad får du för felmeddelande? Har du lagt in EuroBonus-nummer tidigare och vill ändra till M&M eller försöker du lägga in M&M direkt? I första fallet kan du först behöva ta bort EB-nr, spara och därefter lägga till M&M istället för att direkt ändra till M&M.

ante888

Medlem
Det enda jag haft problem med är när bokningen innehåller SAS-flighter. Vad får du för felmeddelande? Har du lagt in EuroBonus-nummer tidigare och vill ändra till M&M eller försöker du lägga in M&M direkt? I första fallet kan du först behöva ta bort EB-nr, spara och därefter lägga till M&M istället för att direkt ändra till M&M.
Just nu har jag inget nummer inlagt.

SAS site säger "Vänligen lägg till ett giltigt bonusnummer" när jag valt Miles & More och lägger in numret.
Däremot lyckades jag precis på Lufthansas hemida.
Först valde jag "My bookings" i rutan mitt på startsidan efter att ha loggat in, och lade in bokningsreferens osv, den vägen gick det inte.
Däremot gick det om jag valde "My bookings" i bannern högst upp på sidan och sen gjorde samma sak...

Jonken

Medlem
Kanske en rookie-fråga. Men vad är anledningen till att ha Miles&More inlagt när det är en award-resa?

Toppen