LSH skrev:Blev själv väldigt förvånad. Dock lät han övertygande när han redogjorde för skillnaderna mellan inrikes och utrikes. Har mejlat diamantsupporten för bekräftelse. Återkommer.Klicka för att utvidga...
LSH skrev:Jag har en resa nästa vecka med SAS: KLR-ARN-HEL, HEL-ARN-KLR. Måste åka till (svenska) huvudstaden tidigare och missar därför första benet. Ringde SAS och frågade vad vad som gällde. Förväntade mig att ARN-HEL skulle brinna inne men hoppades på att kunna använda hemresan. Till min stora förvåning fick jag svaret att det gick bra att hoppa på i Stockholm eftersom detta var en utlandsresa. Hade andra benet varit till en svensk destination hade det inte fungerat. Så jag fick rådet att inte peta på biljetten alls utan checka in och gå ombord på ARN. Helt nytt för mig.Om inlägget borde vara en ny tråd i SAS-forumet får mod gärna flytta den.Klicka för att utvidga...
Senator skrev:Om jag var dig skulle jag ringa igen, och be SAS emaila dig denna information eller spela in samtalet. Jag vill inte vara den som är den, men tyvärr hade inte jag förlitat mig på denna information då den går emot allt annat vi har lärt oss genom alla årDet skulle nämligen också vara bra för "alla" om denna information kom skriftligt.Klicka för att utvidga...
agehall skrev:Det låter jättekonstigt. Att du kan använda hemresan i det där fallet är inte så konstigt då SAS i många fall säljer två enkelbiljetter istället för en T/R, men att hoppa över första segmentet och sedan fortsätta utresan låter jättekonstigt.Klicka för att utvidga...
LSH skrev:Blev själv väldigt förvånad. Dock lät han övertygande när han redogjorde för skillnaderna mellan inrikes och utrikes. Har mejlat diamantsupporten för bekräftelse. Återkommer.Klicka för att utvidga...
Senator skrev:Tack.. Det är en så pass viktig fråga att vi tar gärna ett svar som alla kan dra nytta av.Klicka för att utvidga...
LSH skrev:Så jag fick rådet att inte peta på biljetten alls utan checka in och gå ombord på ARNKlicka för att utvidga...
NotRyan skrev:Det här är helt enligt reglerna och även något jag har skrivit om tidigare, ska söka rätt på inlägget nu...Här är det:Inte flyga första (inrikes) benet på award? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resorKlicka för att utvidga...
NotRyan skrev:Exampleassenger holding SK/117 document HAU SK OSL SK NYC
assenger calls and asks if he can board in OSL without any extra charge:No ticket reissue needed but flight HAU-OSL must be cancelled.Klicka för att utvidga...
När det gäller inrikes segment som första segmentet i biljetten, tror jag att det går att ÄNDRA till en annan avreseort i samma land så länge biljetten tillåter ombokning (oavsett mot avgift eller ej).LSH skrev:Jag har en resa nästa vecka med SAS: KLR-ARN-HEL, HEL-ARN-KLR. Måste åka till (svenska) huvudstaden tidigare och missar därför första benet. Ringde SAS och frågade vad vad som gällde. Förväntade mig att ARN-HEL skulle brinna inne men hoppades på att kunna använda hemresan. Till min stora förvåning fick jag svaret att det gick bra att hoppa på i Stockholm eftersom detta var en utlandsresa. Hade andra benet varit till en svensk destination hade det inte fungerat. Så jag fick rådet att inte peta på biljetten alls utan checka in och gå ombord på ARN. Helt nytt för mig.Om inlägget borde vara en ny tråd i SAS-forumet får mod gärna flytta den.Klicka för att utvidga...
Saken kompliceras av att det är två pax till på bokningen som kommer att åka enligt biljett. Ska ställa följdfråga till support när jag fått svar.Thornado skrev:Jag tolkar dock följande från den tråden:...som att rådet som@LSHfick inte är 100% korrekt, utan det första segmentet behöver avbokas.Klicka för att utvidga...
Då borde nog bokningen splittas.LSH skrev:Saken kompliceras av att det är två pax till på bokningen som kommer att åka enligt biljett. Ska ställa följdfråga till support när jag fått svar.Biljetten det gäller är Go-Light (O)Klicka för att utvidga...