Diplomatpass - för och nackdelar? Hur får man ett?

• Thread starter Thread starter Jonas C
  • Start date Start date
J

Jonas C

Guest
Är det någon på forumet som reser på ett sådant pass? Vilka för och nackdelar har det, och hur bär man sig åt för att få ett?

Du får bli diplomat, medlem av kungafamiljen, betydande i riksdagen eller make till någon av dem. Vet inte vilka fördelar du får dock

Har inte ett diplomatpass men har rest till USA på A1 eller A2 visum. (Måste dubbelkolla).

Det som ingick var fast track i Imigration, inga fingeravtryck, ingen ESTA och ett trevligt bemötande.

Bryant skrev:Har inte ett diplomatpass men har rest till USA på A1 eller A2 visum. (Måste dubbelkolla).Det som ingick var fast track i Imigration, inga fingeravtryck, ingen ESTA och ett trevligt bemötande.Klicka för att utvidga...

Inget av ovanstående ingår för en resenär på diplomatpass med undantag för ESTA - du behöver

istället skaffa visum. Nackdelen med passet är att du behöver visum till de flesta länder utanför EU

(utom Ryssland) enär du reser som en representant för Sverige. @Timotey har helt

rätt när det gäller vilka som har möjlighet att få dip.pass men det är inte en rättighet ens för de

uppräknade (utom möjligen för kungafamiljen). Du slipper inte heller säkerhetskontroller.

Privata resor är i princip inte tillåtna på dip.pass. Det finns ytterligare en kategori som heter

Tjänstepass som är ett mellanting mellan vanligt pass och dip.pass men som är ännu sämre

då det krävs visum till många länder där ett vanligt pass fungerar utan visum, pass- och

tulltjänstemän vet inte vad ett tjänstepass är etc.

nilsson skrev:Vad är vitsen med ett tjänstepass?Klicka för att utvidga...

Bra fråga! Utgår ifrån att det är en slags markering för att du arbetar utomlands i

statens tjänst. Tidigare hade Sida's personal utomlands tjänstepass men om det

är så fortfarande vet jag inte. Man slipper ju kostnaden för att skaffa ett vanligt pass.

Bryant skrev:Har inte ett diplomatpass men har rest till USA på A1 eller A2 visum. (Måste dubbelkolla).Det som ingick var fast track i Imigration, inga fingeravtryck, ingen ESTA och ett trevligt bemötande.Klicka för att utvidga...
A1 har statsministern ;-), annars kan jag bara hålla med, väldigt smidigt när man åker på A2-visum.

Kricka skrev:Bra fråga! Utgår ifrån att det är en slags markering för att du arbetar utomlands istatens tjänst. Tidigare hade Sida's personal utomlands tjänstepass men om detär så fortfarande vet jag inte. Man slipper ju kostnaden för att skaffa ett vanligt pass.Klicka för att utvidga...

Slipper t.ex visum till vissa länder som normalt kräver det, kostnaden för

tjänste- diplomatpass är fö högre än för vanliga pass.

Passförordningen

30 §10 För prövning av ansökan enligt denna förordning ska den sökande

betala en ansökningsavgift enligt följande:

Ärendeslag Ansökningsavgift

Vanligt pass 400 kronor

Provisoriskt pass 980 kronor

Extra pass 400 kronor

Tjänstepass eller diplomatpass för andra än anställda i

Regeringskansliet och vid Styrelsen för internationellt

utvecklingsarbete (Sida) samt deras familjemedlemmar 2 300 kronor

Jag tolkar texten som att det högre priset gäller för de som INTE är anställda på Regeringskansliet eller Sid. Men det är lite luddigt formulerat.

AABack2ARN skrev:Jag tolkar texten som att det högre priset gäller för de som INTE är anställda på Regeringskansliet eller Sid. Men det är lite luddigt formulerat.Klicka för att utvidga...

Nej det är inte alls luddigt, det är jag som läst fel

FNs tjänstemän har sina egna blåa "United Nations Laissez-Passer". Inklippt nedan från Wikipedia, tydligen finns det också en röd variant som har likheter med ett diplomatpass.

Most officials hold a blue UNLP (up to D-1 level), which is similar in legal status to aservice passport(however, diplomatic status may be conferred on the holder if the visa issued in the UNLP is adiplomatic visa). A red UNLP is issued to particularly high officials (D-2 and above), and depending on their rank, this may confer diplomatic privileges and the red UNLP may therefore be similar to adiplomatic passport.Klicka för att utvidga...

De som har tjänsepass betalar naturligtvis inte passet utan det står myndigheten för. Förutsättning att kunna använda det är förstås att resan sker i tjänsten. Således har man alltså dubbla pass om man nu reser privat.

Kricka skrev:Tror inte vare sig Regeringskansliet, Sida eller Polisen är intresserade avnågon samkörning av registrenKlicka för att utvidga...

Du menar att de passen utfärdas av en annan myndighet (eller i alla fall inte ligger i samma databas som vanliga pass)?

Jag antar att den största fördelen med Diplomatpass måste vara diplomatisk immunitet? Dvs att man i princip kan göra vilka dumheter som helst och komma undan med det, bara man visar upp passet.

Agö skrev:Det är en sanning med klar modifikation. Får mig att tänka på detta ärende som nyss hanterats i Sverige:Därför döms diplomaten – trots diplomatiskt passKlicka för att utvidga...

Även ambassadörer har i vissa fall fått sin immunitet återkallad av sina hemländer, USA, Ryssland och Kina vägrar men annars finns det flera fall. Ryssland dömde en diplomat för dråp som berusad kört på en Kanadensisk 16-årig tjej för ett par år sedan.

Man behöver inte eg diplomatpass för att kunna slinka undan åtal. Ett A2-tjänstevisum i USA räcker t.ex. för det.

What privileges do I enjoy on A-2 visa?

The privileges that you are entitled to on A-2 visa are:

You cannot be tried by the U.S. laws for any crime
You can travel throughout the U.S. and in and out of the U.S. unlimited times
Fast processing of the visa
Note: The above rules are subject to a host of exceptions and additional privileges pursuant to a plethora of tax treaties between the U.S. and individual foreign governments.

Back