Måste väl ändå vara fler än jag som reagerar på att man har en tävling för miljö och medvetet resande ungefär samtidigt som man kör "flyg 15 bolag och få en miljon poäng" - kampanj?
Det var väl ändå några som reagerade, typ någon miljöorganisation och liknande.
Greenwashing är ju lite av SAS paradgren!
Greenwashing handlar ju om att man antingen far med direkta osanningar eller är så pass otydliga i sitt budskap att man därigenom får folk att tro att man gör bra saker, som man kanske inte gör.
Den här kampanjen hade ju inga sådana element. Den handlade om att få hjälp med idéer om att bli bättre.
Hela Conscious Traveler-grejen handlar mer om att spelifiera ("gamify") och marknadsföring än något slags miljötänk, enligt mig. Det betyder inte att programmet är helt utan betydelse.
Dock -- jag gillade skarpt det gamla systemet där SAS utsläppskompenserade alla resor med EB-nummer inlagt(*). Det tror jag gjorde mer för att minska miljöpåverkan än det nya programmet gör, åtminstone i sin nuvarande form. Jag tycker att det är tråkigt att dom inte pushade på utsläppskompenseringen mer när det begav sig. Kanske blev det för dyrt?
------
(*) Disclaimer: hco har/haft finansiell exponering mot verksamhet(er) som delvis involverar/involverat inkomster från utsläppsrätter och kan ej anses besitta förmågan att uttala sig neutralt och objektivt om någonting relaterat till utsläppsrätter eller liknande instrument.
Däremot så skulle den kompensation man gjorde för Eurobonusmedlemmar kunna anses vara greenwashing, och jag tror att det bl a är därför man har slutat med den. Kompensationen handlade aldrig om att man köpte utsläppsrättigheter, utan om att man köpte andelar i projekt som påstods bidra med diverse olika typer av miljönytta. Många företag har gått i den fällan, bl a hamburgerkedjan MAX som ni säkert läst om. I praktiken är det här mer likt sponsring.
Det är bra att SAS slutat med detta. Man kan självklart ändå bidra, men inte uppge det som klimatkompensation.
Conscious Traveler (CT) handlar ju om marknadsföring och om att medvetandegöra problematiken för sina kunder. Man har ju dessutom kunnat visa att med rätt drivkrafter så är kunderna faktiskt villiga att betala en extra slant för t ex biobränsle eller andra miljöfrämjande åtgärder. Så länge man inte använder CT-programmet för att berätta hur bra man är eller att det i sig själv gjort SAS produkt grönare så är det svårt att kalla det greenwashing.
CT har ju en del svaga länkar, t ex att ett oproportionerligt stort inköp av diverse produkter ger fler steg. Så bör det självklart inte vara om man vill prata hållbarhet. Jag kan ju tänka mig att det första inköpet bör ge steg, men övriga kanske inte.