Senaste nytt

DI: Finnair lanserar samarbete med FlyBe

Enligt ett pressmeddelande som precis kom ut är det 12 Embraer 190 som Flybe ska ta över från Finnair. Från oktober i år ska Flybe flyga dessa plan på en tredjedel av Finnairs Europarutter för Finnair.

Jag såg pressmeddelandet, men det är en sak jag inte riktigt förstått....:confused: Kommer dessa Flybe-flygningar också kunna bokas genom Flybe, eller är det bara "flybe for Finnair"?

Berörda piloter är i alla fall inte glada, inte heller berörd kabinpersonal. Tydligen innebär överflyttningen att piloterna måste jobba mer för att komma upp i samma inkomstnivå. Kabinpersonalen å andra sidan har som krav att överflyttning bara måste få ske på frivillig väg.
Förhandlingarna är brutna och fortsätter på fredagen.

Flybepiloterna måste jobba mer | svenska.yle.fi
Piloterna bestörta över Finnairs beslut | svenska.yle.fi
Ingen överenskommelse mellan Finnair och kabinpersonalen

Ja. Inget annat var väl att vänta. Undrar hur det kommer bli med Austrians transformering.....

Vet inte riktigt vilken sida jag ska stå på i "konflikten"... Synd om personalen, men vem ska täcka upp för förlusterna om man fortsätter som förut. Man måste ju kunna konkurrera med alla LCC i Europa.

Personalen får nog acceptera att flygbranchen inte ser ut / kommer se ut som den en gång gjorde...

Jag tror att både och. T.ex. HEL-KAJ/BMA-TLL route kan du boka både från Finnair och FlyBe.

Konstigt att det växt fram så många linjer till Tallin från Sverige... : Estonian, Avies, Ryanair & Flybe...
Läste nyss att Estonian var intresserade av att flyga från Sundsvall också.

Till sensommaren alltså:
Luleå, Pajala, Sveg, Sundsvall, Skavsta, Bromma, Arlanda...+ färjorna till Tallin. Det är ju inte så mycket matartrafik genom Tallin heller, så de flesta av resenärerna ska alltså stanna i Tallin. Det är förvånande att det finns sådant stor intresse för Tallin..

Tydligen vill flygplatsen sikta in sig på destinationer i norr som får en kortare väg till kontinenten genom TLL än genom CPH.. Men det kan väl inte vara många??:confused:

Toppen