Det här hedrar SAS

sk9269

New member
Tydligare än så här kan inte skillnaden mellan SAS och Ryanair beskrivas




Mellan 2005 och 2010 fick kunden rätt eller delvis rätt av Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i 84 fall i tvister mellan flygbolaget Ryanair och konsumenter. Tvisterna handlade bland annat om försenade flyg och förlorat bagage.I hela 49 av fallen struntade Ryanair i att ge kunden kompensation. Det visar en genomgång som Rapport har gjort av tidningen Råd & Röns så kallade svarta lista....Under den granskade perioden följde SAS samtliga beslut av ARN att kompensera kunder.– Det får stå för dem, det är idiotiskt av SAS att följa ARN:s rekommendationer, säger kommunikationschefen på Ryanair Stephen McNamara till Rapport.Klicka för att utvidga...



Visst händer det att SAS strular och det finns småsaker jag inte är nöjd med. Men det är en enorm skillnad i trygghet att resa med SAS jämfört med Ryanair. Jag har aldrig rest med dem och kommer aldrig göra det heller, inte ens om de skulle erbjuda mig att åka gratis på samma sträcka som det det skulle kosta mycket mer att åka med SAS. ALDRIG! Ett så oseriöst bolag som Ryanair vill jag aldrig ha något som helst att göra med! Punkt!
 
Jonny Andersson skrev:Tydligare än så här kan inte skillnaden mellan SAS och Ryanair beskrivasVisst händer det att SAS strular och det finns småsaker jag inte är nöjd med. Men det är en enorm skillnad i trygghet att resa med SAS jämfört med Ryanair. Jag har aldrig rest med dem och kommer aldrig göra det heller, inte ens om de skulle erbjuda mig att åka gratis på samma sträcka som det det skulle kosta mycket mer att åka med SAS. ALDRIG! Ett så oseriöst bolag som Ryanair vill jag aldrig ha något som helst att göra med! Punkt!Klicka för att utvidga...


det skulle inte förvåna mig om du däremot kan tänka dig att resa med Lufthansa,



Efter Ryanair i botten hamnar Lufthansa, som struntar i en tredjedel av ARN:s beslut. I elva fall av 36 har de valt att gå emot den svenska myndigheten.
 
Visst, det är skäl nog att välja bort Lufthansa också när det finns bättre alternativ som SAS och jag tycker att man ska välja seriösa bolag framför oseriösa som Ryanair och uppenbarligen Lufthansa också när det går för att visa att sånt spelar roll och för att det ska löna sig mer med god och ansvarsfull service. Men det finns inte något bolag som skryter så mycket om att de struntar i att följa beslut fattade av ARN som Ryanair gör, och därför är de ett av de värsta exempel på oseriösa bolag som finns.
 
Måste bara kommentera lufthansa här. Jag blev fast en vecka extra i SFO och de ordnade bra hotell och stod för våra kostnader. De som åkte med sas till USA fick ingen ersättning..

Varje gång jag har klagat på tex kortare förseningar hos lufthansa så har jag alltid kompenserats med bra med miles!
 
Min åsikt om Ryan-air överenstämmer till 100% med Jonny A


Trodde nästan att det var jag som hade skrivit den !




Stavfel
 
Här kommer lite roligt läsning om de gånger jag klagat på SAS. Det bästa kommer längst ned...



Jag har klagat på SAS vid ett flertal tillfällen, geting i maten gav mig till exempel 2500 kronor i checkar, en annan gång så var på väg till Johannesburg, SK till FRA och sedan LH. På något sätt satt min bokning fast i systemet så det gick inte att checka in mig. Vänligen bad incheckningen på SAS mig gå till biljettdisken för hjälp och det gjorde jag. Väl vid biljettdisken fick jag vänta en stund men inga problem. Det blev min tur och det var ännu 50 minuter innan avgång. Kvinnan bakom disken hade problem att få "loss" min bokning i systemet och blev att otåligare. Jag frågade vänligt, då det var 35 minuter kvar till avgång, hur det gick. (Kanske fel att fråga i stressens närvaro men jag behövde ju veta). Kvinnan svarade, "Stressa mig inte, då kan du flyga med något annat jävla flygbolag! Gissa om jag blev förvånad - och förbannad... Plötsligt fick kvinnan det att fungera och jag fick boardingkort. Väl på planet skrev jag omedelbart ett mail till SAS Customer relations... Skickade det från Frankfurt och redan då jag kom hem efter två veckor låg det presentkort på 5000 kronor i brevlådan. Bra jobbat SAS! Men nu till rekordet!



För tre år sedan skulle jag till Århus. Flög från ARN till CPH och flyget kom sent. jag fick springa från B piren på CPH till inrikes.. Det vet vi ju alla att det är en svettig bit. Väl där sprang jag fram till Århus gaten. Blev en av de sista som checkade in, fick min lapp i handen och började lunka mot planet. Ut genom dörren och där stod en SAS anställd och visade mig vägen till mitt flyg. Jag gick in och skulle sätta mig på min plats, 4F, men där satt redan en kille så jag satte mig på 4A. Strax efter kom en annan man in i planet och det visade sig att även han hade 4F, då flyttar sig killen som satt på "min" plats en rad bakåt och den sista mannen satte sig på 4F.

Dags att göra planet redo och för säkerhetsköret. Dom börjar räkna passagerarna, inte en gång utan flera. Något verkar vara fel. En röst kommer i högtalarna som säger att det är ett problem med passagerarantalet och att dom måste räkna en gång till.. vilket dom gör.. Rösten kommer tillbaka, och det här är enda gången jag varit med om detta, och säger att dom måste ROPA upp allas efternamn för igenkänning. Fint, dom börjar och jag kan säga att det tog ruskigt lång tid att gå igenom hela alfabetet och jag som har den sista bokstaven i det Engelska alfabetet fick naturligtvis vänta till sist.... krypa till korset och säga "mitt namn saknas". Jag berättade att mannen på 4F satt på min plats men att jag hade den här resan bokad. Dom bad om mitt boardingkort och fick det, pratade med kapten och vi satte fart mot start. Upp i luften och vidare mot målet, trodde jag... Under inflygningen undrade jag vad sjutton vi flög över.. Känner ju igen inflygningen så.. Hmmm. Vi landar och dags att gå ur planet, terminalen är under ombyggnad/renovering så jag tänker väl inte mer på det tills jag upptäcker att jag är i Ålborg och inte Århus... Hur sjutton gick det till???? Jag tittade på mitt boardingkort, där stod det ett helt annat namn som visserligen började på samma bokstav, den sista i det Engelska alfabetet.. Det var bara att gå till Hertz, fick deras sista hyrbil och köra hela vägen i skitväder till Århus. Fort gick det... När jag sedan skulle hem var 19 flyget från Billund inställt så det blev att ta in på hotell.. Det fanns inte många rum att få tag på så jag hamnade på Legoland i ett rum med en krokodil i taket... Så, första flyget från Billund på morgonen mot ARN. (Kommer ännu ihåg Cimbers torra fralla den morgonen).

Det blev ett brev till Customer relations, som jag skrev på flyget, vid ankomst till Arlanda ringde jag och pratade med dom - Anders tror jag han hette. Han sa åt mig att skicka in min historia och det hela slutade med att jag fick 12.500 kronor insatt på ett konto av SAS. Riktigt snyggt tycker jag.

Det man dock kan fundera över är ju hur jag kunde komma ombord ett plan jag inte skulle vara på, hur det går att starta med en passagerare ombord som inte skall vara där - hade vi haft en olycka hade det ju funnits en passagerare för mycket ombord och hur det kan komma sig att tre passagerare hade samma seatning på detta flyget...



När jag har klagat så har jag faktiskt alltid fått respons från SAS och det skall dom ha all heder för!
 
Visst är SAS värda beröm för att man tar hand om trogna kunder när det går snett, och för att man är bra på att möta klagomål. MEN: Du fick 12500:- av SAS för att du själv gick på fel plan? Som aktieägare tycker jag kanske inte att det var _så_ berömvärt...
 
tourist skrev:Visst är SAS värda beröm för att man tar hand om trogna kunder när det går snett, och för att man är bra på att möta klagomål. MEN: Du fick 12500:- av SAS för att du själv gick på fel plan? Som aktieägare tycker jag kanske inte att det var _så_ berömvärt...Klicka för att utvidga...


Jag hade då kallt räknat med att flygplatsanställda vet vägen till RÄTT flygplan!
 
Här är den totala listan:



2011 (januari-27 oktober):



Lufthansa 47 ärenden

Ryanair 42

KLM 25

Spanair 27

Norwegian 21

British Airways 17



2010:



Ryanair: 144 ärenden

KLM: 67

Spanair: 56

Lufthansa: 55

Air France: 38

Norwegian: 24

British Airways: 21

Easyjet: 18.
 
Mycket förvånad att höra att Lufthansa ligger så dåligt till. Jag har idel positiva erfarenheter av Lufthansa när det gått snett eller varit problem av olika slag, de brukar sköta allt föredömligt. Missar man en anslutning brukar ombokningen redan vara klar när man stiger av planet. När jag fastnat någonstans och tvingats övernatta har de utan en blinkning fixat hotell, taxi, mat osv.



SAS är också bra, aldrig några diskussioner, men Lufthansa är nästan snäppet vassare. Undrar verkligen vad de där tvisterna handlade om som de motsätter sig så hårt.
 
Jacob skrev:Undrar verkligen vad de där tvisterna handlade om som de motsätter sig så hårt.Klicka för att utvidga...



Kanske askmolnsrelaterat? En sådan exceptionell händelse skulle väl kunna förklara avvikelser i listan jämfört med ett normalår.
 
Nja, SAS och jag kom fram till att vi nog inte visste vart felet låg men att SAS rutiner hade falerat på alla sätt. Jag blev visad till det aktuella planet av de anställda, man går ju på plattan och blir anvisad vägen. Samtidig incheckning förelåg av Århus flighten och Ålborg flighten i gaterna bredvid varandra. Det som dock inte skall kunna hända är ju att man skall 1. kunna bli anvisad att gå till fel flight alternativt bli incheckad i annat namn än sitt eget/kunna passera en gate till fel flyg samt kunna starta med en passagerare mer än listan...




Även jag en stolt och glad aktieägare och dessutom en trogen SAS resenär om det finns en flight...
 
Jacob skrev:Men det går bra för Ryanair. Detta kom just ut.Vinsten för det tredje kvartalet förra året var 15 miljoner euro, medan analytiker i snitt hade väntat sig en förlust på 16 miljoner euro.Oväntad vinst för Ryanair - Nyheterna P4 Sörmland | Sveriges RadioBara synd att de inte vill ta ansvar när det går snett. Så många ärenden rör det sig inte om att det markant skulle påverkat det finansiella resultatet.Klicka för att utvidga...


Bevis för att god kundservice inte behövs





Ryanair – more than 150 new routes in 2012

January 26th, 2012

After having been busy expanding to the Spanish and Italian market, the Irish low-cost carrier Ryanair is ready to enter Eastern-Europe more vigorously.



Ryanair serves a significant number of airports in the eastern part of the continent but as Michael O’Leary reveals, this is only the foretaste of the airline’s East-European growth.
 
Homer skrev:Någon som vet hur det här slutade?2010-09-09Högsta domstolen beviljar Konsumentombudsmannen prövningstillstånd i fallet mot Ryanair. Det betyder att det nu kommer att klargöras vilka rättigheter passagerare som drabbas av inställda flyg verkligen har.Högsta domstolen tar upp KO:s fall mot Ryanair - KonsumentverketJag hittar ingenting härHögsta domstolenKlicka för att utvidga...




Ha!

Vilket sammanträffande, reportage om detta i akutellt 18:00, det ska upp i HD nu!

illa om Ryan vinner minst sagt.
 
Homer skrev:Ryanair – more than 150 new routes in 2012January 26th, 2012After having been busy expanding to the Spanish and Italian market, the Irish low-cost carrier Ryanair is ready to enter Eastern-Europe more vigorously.



Ryanair serves a significant number of airports in the eastern part of the continent but as Michael O’Leary reveals, this is only the foretaste of the airline’s East-European growth.
Klicka för att utvidga...
Lite OT, men klockan 11 idag bjuder Ryanair in till presskonferens på Radisson Blu i Malmö för att presentera om satsningen i södra Sverige och nya linjer från Sturup.



Malmö Airport - Pressinbjudan: Ryanair utökar på Malmö Airport - Mynewsdesk
 
Back
Top