Senaste nytt

Destinationer Nordica (Nordic Aviation Group AS)

Plus

Medlem
Jag kommer nog mest troligt inte ha någon nytta av just dessa linjer, men generellt anser jag att tips kring nya inrikeslinjer/aktörer är högst relevant med tanke på vilket forum vi befinner oss i.

De är väl ändå inte nya? Den upphandlade trafiken till dessa destinationer har ju ändå funnits i flera år.
 

ulagun

Medlem
Ingen fara om du reser på sommaren då det är midnattssol, bara att veckla ut
den hopfällbara mountainbiken direkt efter ankomst och försöka cykla ifrån myggen.
Jovisst,
Vi är två pensionärer med barn, barnbarn i Storuman. OK om du lovar vara följebil
 

011430121

Medlem
Tidigare flygs linjen med en CRJ-900, under vintern har det varit en ATR från Gullivair ett Bulgariskt bolag
Från den första April har jag noterat att de flyger med en Rumänsk Fokker 100 från Carpatair som är 30 år, ha det varit någon ny upphandling på linjen

7C7DFFEB-8166-4F2A-B6CA-47F09C8AC4EC.png


Tydligen är det ny upphandling från oktober 2023
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1630153/FULLTEXT01.pdf
 

ulagun

Medlem
Utmärkt nu med både morgon och kvällsavgångar till AJR till hyfsat pris ca 2.000kr tor.
Läste i tidigare inlägg att man känade EB poäng. Lusläst hemsidan men finner ingen info om någon poängintjäning.
Vad gäller?
Lite OT, inte alltid bästa svenskan, t.ex en bit (!) handbaggage 8 kg tillåtet..
Allvarligt menad fråga.
En 30 år gammal Fokker 1000 från ett okänt rumänskt flygbolag.
Har en hustru som är starkt skeptisk till okända bolag, speciellt från östeuropa.
Är det säkert att flyga med dem ?
T.ex Hur är tillgången på Fokker reservdelar?
Flög (alltför) ofta med Fokkrarna på Linjeflygstiden. Upplevde då planen som extremt trånga och bullriga.
 

apknug

Medlem
Utmärkt nu med både morgon och kvällsavgångar till AJR till hyfsat pris ca 2.000kr tor.
Läste i tidigare inlägg att man känade EB poäng. Lusläst hemsidan men finner ingen info om någon poängintjäning.
Vad gäller?
Lite OT, inte alltid bästa svenskan, t.ex en bit (!) handbaggage 8 kg tillåtet..
Allvarligt menad fråga.
En 30 år gammal Fokker 1000 från ett okänt rumänskt flygbolag.
Har en hustru som är starkt skeptisk till okända bolag, speciellt från östeuropa.
Är det säkert att flyga med dem ?
T.ex Hur är tillgången på Fokker reservdelar?
Flög (alltför) ofta med Fokkrarna på Linjeflygstiden. Upplevde då planen som extremt trånga och bullriga.
Hehe, du tänker kanske på den härliga Fokker F28 som Linjeflyg hade? (Trots min icke ringa ålder hann jag endast flyga den n gång vad jag kan minnas)

F28 hade turbojet motorer och var riktigt bullrig. F100 har tubofan som är betydligt tystare.

Men vare kul att testa denna 30 åriga gamla darling!
 

011430121

Medlem
Hehe, du tänker kanske på den härliga Fokker F28 som Linjeflyg hade? (Trots min icke ringa ålder hann jag endast flyga den n gång vad jag kan minnas)

F28 hade turbojet motorer och var riktigt bullrig. F100 har tubofan som är betydligt tystare.

Men vare kul att testa denna 30 åriga gamla darling!
Det blev som jag en nolla förmycket Fokker 100 naturligt vis
 

Morgan

Medlem
Enligt tidtabellen ska de byta till CRJ900 på onsdag, får se om det stämmer.

De gjorde om sommartidtabellen lite förra veckan - lite längre flygtid och senarelagd avgång från Stockholm. Antyder långsammare flygplan, Fokker 100 är den lite långsammare än CRJ900?
 
Toppen