Senaste nytt

Der er noget galt med BA's booking side

LarsCph

Medlem
Jeg skal til London i April - søgte sådan her fra København til Heathrow. Først tænkte jeg "orv - det var da godt nok en billig business class fare"... Men ruller man så ned slår den igen!!!

Venter lidt med at booke tror jeg :)

BAPriser.jpg

Ja, även när den funkar som den ska så är den jobbig tycker jag. Priserna på t ex Business beror på om man söker WT+ eller CW, priset på returen hoppar 4-5k upp/ned beroende på om man valt CW eller First på utresan... Blir ofta billigare att välja CW tur och retur än att köra ena benet i WT+ o s v...

Bokade nyss en resa ARN-MIA med British plus American Airlines. BA:s sida ville bara ge mig höga bokningsklasser i Business ca 33 000 t o r. ITA Matrix visade 17.300 t o r i I-klass vilket OTAs också kunde boka, samt Finnair också prissätta dock nån tusenlapp dyrare.

Även från Sverige är det minst sagt dyrt. Men där är det lika dyrt bägge vägarna (75370SEK + 75360SEK). Biljetterna bokas dessutom i bokningsklass U (är inte det bonusplatser?) enligt första sidan.

Klickar jag mig vidare går priset ner till fanstastiska fyndpriset 15452SEK (dvs nästan en tiondel) - vilket för övrigt är ungefär samma pris som expedia ger.

Och enligt Expertflyer är planen vidöppna i alla bokningsklasser... DOCK så finns det inga fares laddade för BA på sträckan Stockholm-London utan det är YY-fares enbart under den perioden.

Så ja, något är galt... ;) Men troligtvis beroende på något fel i uppladdningen av fares. Så här ser tabellen ut just nu om man söker på alla datum

all fares.png

och om man väljer enbart de fares som gäller för perioden 24-26 april så kvarstår enbart YY
validated fares.png

Troligen skit bakom spakarna hos någon på BA eller så har vi en ny dyrare värld framför oss (vem vet kanske är det regeringens flygskatt som börjar synas)

Notera dock att under peioden 25 maj till 11 september (sommaren) kan man flyga över dagen till London på betydligt billigare biljetter än tidigare om detta kvarstår.

Toppen