Senaste nytt

Datorskärm som handbagage

Doctor-X

Medlem
Jag ska flyga ARN-CPH med A320neo och CPH-ORD med A330 (PLUS och Business) och skulle vilja ta med mig en datorskärm som handbagage. Skärmen är 75x45 cm (självklart kommer benet vara avskruvat). Tror ni det skulle gå? Jag förstår riskerna med att transportera en datorskärm och går den sönder så går den sönder. Får en skärm av denna storlek plats i hatthyllan? Kan såklart vara knökfullt på ARN-CPH, men har inga problem att då ha skärmen mellan benen och på long-haul har man ju sin egna del av hatthyllan.

Såg ett inlägg på X förra veckan om en kille som flög ARN-AMS (SAS) med sin 27" skärm 70x40cm som handbagage och det hade inte varit några konstigheter.

Osäker om detta är rätt forumdel, men då resan ska utföras med SAS tänkte jag att den passade här. Om någon moderator tycker den kanske passar bättre någon annanstans får ni gärna flytta tråden.

Formellt sett får du väl inte ha den mellan benen på en flygning - den måste helt ligga under stolen framför eller i hyllan. Sedan hur hårt det faktiskt efterlevs är ju en annan sak, men det finns de cc som är rätt hårda med det.

Du kommer inte få lov att ha den mellan benen på business eller short haul, den är för stor.

Maxmåtten för handbagage är: 55 x 40 x 23. Att överskrida ett av måtten kanske går, båda inte. Du får nog kolla efter hur du bäst emballerar den och checkar in den.

Man kan chansa såklart, men tänk på att den åtminstone på första flyget kommer ligga tillsammans med en massa andra väskor. Är det värt att konsult-Nisse kommer med sin Rimowa och smackar in sin väska mot din skärm?

Du får nog kolla efter hur du bäst emballerar den och checkar in den.
Mycket bubbelplast runt om, och sedan ner med den i en resväska som fylls med mer bubbelplast eller annat mjukt utfyllnadsmaterial som gör att skärmen ligger still i väskan. Ett tips, tejpa fast en tjockare kartongskiva framför bildytan av skärmen. Väskan går att byta ut mot en kartong också, om man är snäppet mer äventyrligt lagd.

Checka in i originalförpackning. Den har säkert fått mer smällar på vägen till dig än vad den kommer att få som incheckat bagage.

Jag hade gärna checkat in skärmen - problemet är att ingen av de resväskor jag har (eller som vänner/kollegor) är tillräckligt stora, det är typ 3 cm som saknas på längden av innermåtten för att få ner den. Att konka runt på den är inga problem, jag är helt medveten om vilket jobb det kommer bli.

Checka in i originalförpackning. Den har säkert fått mer smällar på vägen till dig än vad den kommer att få som incheckat bagage.
Jag var dum nog att slänga kartongen för 2år sedan, innan jag kom på att den nog skulle behöva följa med över Atlanten.

Har köpt en barnvagnsväska: https://www.bugaboo.com/sv-se/tillb...LEmcwpYUAy6FnW8y8KhoCMJQQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
som kommer i veckan. När jag mätte i butik ska innermåttet för denna räcka för att få i skärmen. Frågan är bara om detta är "OK" att checka in eller om det kommer räknas som specialbagage.

Om vi bortser från att den kan skadas etc. så borde väl 45 cm på höjden gå in i overhead bin?

För två somrar sedan köpte jag enorma överdimensionerade lådor och klippte ner dem för att göra skräddarsydda lådor till lite stationär datorutrustning och bildskärmar. Transporterade elektroniken som incheckat bagage på två inrikes USA-flyg + SAS-flyg från IAD till CPH. Köpte ett gäng packningsfrigolitnudlar och lite bubbelplast att använda inuti lådorna. Om flygbolagen fick frågan om vad som finns i rutorna vid incheckningen skulle mitt svar ha varit fasta komponenter. Elektroniken kom oskadd men lådorna var avsedda för återvinningsstationen.

We carried as cabin baggage the collapsible hand truck dolly after checking in the boxes. Something like this:

För två somrar sedan köpte jag enorma överdimensionerade lådor och klippte ner dem för att göra skräddarsydda lådor till lite stationär datorutrustning och bildskärmar. Transporterade elektroniken som incheckat bagage på två inrikes USA-flyg + SAS-flyg från IAD till CPH. Köpte ett gäng packningsfrigolitnudlar och lite bubbelplast att använda inuti lådorna. Om flygbolagen fick frågan om vad som finns i rutorna vid incheckningen skulle mitt svar ha varit fasta komponenter. Elektroniken kom oskadd men lådorna var avsedda för återvinningsstationen.

We carried as cabin baggage the collapsible hand truck dolly after checking in the boxes. Something like this:

Denna iden har slagit mig också! Jag har tillgång till massa pappkartonger via mitt jobb som ändå går till återvinningen så det skulle vara enkelt att "bygga" en egen låda. Har även gott om tillgång till bubbelplast / frigolit.
Säg att man packar en låda som är 85 x 55 x 15 då borde man vara inom ramen för vad SAS godkänner gällande dimensioner (158 cm (längd + bredd + höjd).)

+1 på den. Skärmen är känsligare än man tror, och det är svårt att skydda den med en plan skiva som stöder sig mot den. Originalförpackningarna har alltid luft framför bildytan, och skärmen hålls stadigt i frigolit eller kartong.

Om man verkligen måste skulle jag satsa på en 6-7 mm plywoodskiva. Bauhaus/Beijer kan kapa till rätt storlek. Bättre vore nog att bygga ett lock med en kantlist och ett trappsteg i kanten så att skärmytan inte berörs, och därmed inte utsätts för tryck.

Sälja den här och köpa ny på andra sidan är ju också ett alternativ.

Last edited:
Toppen