Senaste nytt

DAT sista MD-83 (MadDog) flight event

Mackan-j

Medlem
Alarmet går klockan 03:00 i en av Stockholms södra förorter, in i bilen och börjar köra ner mot Köpenhamn, lugn och fin bilresa ner, det är något speciellt att köra genom natten ensam och lyssna på några härliga poddar.


Nåja, väl på plats var det bara att checka in i en av SAS diskarna och bege sig till säkerhetskontrollen. Vi hade fått ett mail där vi fick reda på att det var free seating och för att boarda i en av första grupperna skulle man köpa 5 lotter i gaten där pengarna gick till röda korset, 300st fanns det totalt.


Dom höll på info om gate onödigt länge tyckte jag och man såg några stressade personer stå och vänta otåligt vid infoskyltarna som man bara kan gissa på vad dom väntade på…


Det var länge sen jag bara stod och hängde framför en infoskylt, men idag var inte som vanliga resor och jag kände på mig att det var viktigt att vara snabbt på plats i gate för att kunna lägga vantarna på en fönsterplats.

Jag väntar och väntar men är tvungen att springa på toaletten, när jag kommer ut har såklart gaten kommit upp och de som hängde framför skylten är nu längre bort och tävlar gångstil i OS.


Kommer fram till gaten där alla samlas i en klunga framför disken för att få sina lotter, lyckas få mina fem och får sedan plocka en goodiebag innehållande en t-shirt, bagagetaggar samt ett safety onboard card (piloten sa i PA-systemet att vi absolut inte fick ta något inne i flygplanet då de inte hade några extra och att flyget hade några uppdrag kvar)


Nu var det dags för budgivning på några speciella säten i flygplanet, kommer inte ihåg summorna exakt så om någon annan kommer ihåg får ni gärna lägga till det. Iallafall, sätet framför en av motorerna gick hett i budgivningen och slutade på cirka 350€.

Sedan var det dags för boarding, som några runt mig så bra beskrev det så var det i klass med en ryanair boarding på en italiensk flygplats om man varit med om det någon gång, alla skulle fram först till varje pris som om det gällde ransoneringskort under krigstid.


Väl på planet lyckades jag få en av de sista fönsterplatserna och satte mig fint med ett leende på läpparna under munskyddet, i samma veva hörde jag att DAT tjuvstartade slopandet av munskydd på den här flygningen. När jag väl satt där och kollade runt så märker man tydligt vad som hänt med interiören på 30 år nu när man för det mesta flyger nya neos. Många lager färg på väggarna och taket och panelen med luftblåsen och serviceknapparna har samma layout som en kontroll till ett nintendo 64.


Upp i luften med öppen dörr till cockpit där man fick komma och ta bilder under flygningen, strax efter började vi rita MD texten där man kände G-krafterna ordentligt i några av svängarna. Dryck serverades och för mig blev det en tuborg i äkta dansk anda och sedan en god smörgås, önskar att den fanns som alternativ mot SAS lådor…


Därefter low pass över roskilde och sedan upp en aning över öresund för att sedan på nytt göra en low pass över Kastrup. Häftigt var det även när vi svängde runt för landning att vi var lägre än vanligt och fick en väldigt fin vy över öresundsbron.


Efter kanske en lite hård landning var det vatten salut från brandkåren och parkering i samma gate som vi åkte från, skillnaden nu var dock av avstigning skedde från den klassiska trappan bak och sedan fotografering av flyget från plattan.

Efteråt var det mingel i skybaren på comfort hotel.


Många boxar man kunde checka av på den här flygningen i form av speciella händelser när det kommer flygresor och värt pengarna flera gånger om, Ett speciellt stort tack till personalen och kaptenen tillika DATs VD Jesper Rungholm som bjöd på en fantastisk flygning samt historian han berättade om flygplanet i sig men också om hur han och hans fru startade upp DAT, sådana här bolag växer inte på träd nu för tiden.


Har säkert missat massor men fick med det mesta hoppas jag, bilder tog jag några stycken men hade bestämt mig innan att njuta av flygturen fick gå i första hand
 

Sir Lemon

Medlem
Alarmet går klockan 03:00 i en av Stockholms södra förorter, in i bilen och börjar köra ner mot Köpenhamn, lugn och fin bilresa ner, det är något speciellt att köra genom natten ensam och lyssna på några härliga poddar.


Nåja, väl på plats var det bara att checka in i en av SAS diskarna och bege sig till säkerhetskontrollen. Vi hade fått ett mail där vi fick reda på att det var free seating och för att boarda i en av första grupperna skulle man köpa 5 lotter i gaten där pengarna gick till röda korset, 300st fanns det totalt.


Dom höll på info om gate onödigt länge tyckte jag och man såg några stressade personer stå och vänta otåligt vid infoskyltarna som man bara kan gissa på vad dom väntade på…


Det var länge sen jag bara stod och hängde framför en infoskylt, men idag var inte som vanliga resor och jag kände på mig att det var viktigt att vara snabbt på plats i gate för att kunna lägga vantarna på en fönsterplats.

Jag väntar och väntar men är tvungen att springa på toaletten, när jag kommer ut har såklart gaten kommit upp och de som hängde framför skylten är nu längre bort och tävlar gångstil i OS.


Kommer fram till gaten där alla samlas i en klunga framför disken för att få sina lotter, lyckas få mina fem och får sedan plocka en goodiebag innehållande en t-shirt, bagagetaggar samt ett safety onboard card (piloten sa i PA-systemet att vi absolut inte fick ta något inne i flygplanet då de inte hade några extra och att flyget hade några uppdrag kvar)


Nu var det dags för budgivning på några speciella säten i flygplanet, kommer inte ihåg summorna exakt så om någon annan kommer ihåg får ni gärna lägga till det. Iallafall, sätet framför en av motorerna gick hett i budgivningen och slutade på cirka 350€.

Sedan var det dags för boarding, som några runt mig så bra beskrev det så var det i klass med en ryanair boarding på en italiensk flygplats om man varit med om det någon gång, alla skulle fram först till varje pris som om det gällde ransoneringskort under krigstid.


Väl på planet lyckades jag få en av de sista fönsterplatserna och satte mig fint med ett leende på läpparna under munskyddet, i samma veva hörde jag att DAT tjuvstartade slopandet av munskydd på den här flygningen. När jag väl satt där och kollade runt så märker man tydligt vad som hänt med interiören på 30 år nu när man för det mesta flyger nya neos. Många lager färg på väggarna och taket och panelen med luftblåsen och serviceknapparna har samma layout som en kontroll till ett nintendo 64.


Upp i luften med öppen dörr till cockpit där man fick komma och ta bilder under flygningen, strax efter började vi rita MD texten där man kände G-krafterna ordentligt i några av svängarna. Dryck serverades och för mig blev det en tuborg i äkta dansk anda och sedan en god smörgås, önskar att den fanns som alternativ mot SAS lådor…


Därefter low pass över roskilde och sedan upp en aning över öresund för att sedan på nytt göra en low pass över Kastrup. Häftigt var det även när vi svängde runt för landning att vi var lägre än vanligt och fick en väldigt fin vy över öresundsbron.


Efter kanske en lite hård landning var det vatten salut från brandkåren och parkering i samma gate som vi åkte från, skillnaden nu var dock av avstigning skedde från den klassiska trappan bak och sedan fotografering av flyget från plattan.

Efteråt var det mingel i skybaren på comfort hotel.


Många boxar man kunde checka av på den här flygningen i form av speciella händelser när det kommer flygresor och värt pengarna flera gånger om, Ett speciellt stort tack till personalen och kaptenen tillika DATs VD Jesper Rungholm som bjöd på en fantastisk flygning samt historian han berättade om flygplanet i sig men också om hur han och hans fru startade upp DAT, sådana här bolag växer inte på träd nu för tiden.


Har säkert missat massor men fick med det mesta hoppas jag, bilder tog jag några stycken men hade bestämt mig innan att njuta av flygturen fick gå i första hand
Bjöds det på ngt på minglet eller fick man själv stå för ev inköp?
 

Mackan-j

Medlem
Bjöds det på ngt på minglet eller fick man själv stå för ev inköp?
Jag bodde även på hotellet så passade på att checka in när man kom dit och var en stund i rummet. När jag kom upp till baren hade alla varit där ett tag så köpte bara en öl så vet inte om det bjöds på något annat.
 

Mackan-j

Medlem
Några bilder från flygningen
 

Attachments

  • C31DB3AB-07CD-43AA-9E78-191DEA9A8488.jpeg
    C31DB3AB-07CD-43AA-9E78-191DEA9A8488.jpeg
    70 KB · Visningar: 100
  • D361371C-0268-4593-8100-F98F93C11EB7.jpeg
    D361371C-0268-4593-8100-F98F93C11EB7.jpeg
    36,2 KB · Visningar: 97
  • E6ADEEEF-A97E-4377-8362-A791E0368882.jpeg
    E6ADEEEF-A97E-4377-8362-A791E0368882.jpeg
    105,3 KB · Visningar: 101
  • DA0666DA-BD11-4B1D-87AB-3E41423259AE.jpeg
    DA0666DA-BD11-4B1D-87AB-3E41423259AE.jpeg
    120,3 KB · Visningar: 103
  • 8D99F090-C2E8-496E-9247-68123A86324C.png
    8D99F090-C2E8-496E-9247-68123A86324C.png
    274,8 KB · Visningar: 101
  • 1CEE9A43-97CA-4DE4-9C03-EFA2EA219969.png
    1CEE9A43-97CA-4DE4-9C03-EFA2EA219969.png
    327 KB · Visningar: 99
Toppen