Senaste nytt

Cincinnati / Greensboro US Star Alliance / KLM

Hej.
Nästa år blir det antagligen ett antal resor till Cincinnati resp Greensboro.
Har aldrig varit i regionen innan så skulle vilja ha lite tips på bra resväg osv.
Vart flyger man bäst? via?
Värt att flyga nån annanstans och köra?

Spelar egentligen ingen roll vilket bolag det är så länge som det antingen är Star Alliance eller Flying Blue.

Klar fördel dock om resorna gynnar fortsatt EuroBonus Diamond resp FlyingBlue Platinum då jag avser att behålla båda.

Samtliga biljetter kommer vara köpebiljetter och inga bonus.
Åker gärna C om priset inte är helt tokigt, kunden betalar ekonomi biljetter men jag lägger gärna i mellan.
Tacksam för alla tips.

Några snabba frågor:
1. Jag antar Greensboro, NC?
2. Kommer du stanna helgerna?
3. Hur lång framförhållning har du gällande bokning?

Lite beroende av 2 och 3 har jag lite olika tips.'

Lite OT: Delta hade varit svaret tidigare till Cincinnati då det var en stor hub:
Delta Zaps Cincinnati as Focus City | Airways Magazine
Hej.
1 - Japp North Carolina, närmare precis Eden.
2 - åtminstone 1 helg. Kommer troligen göra 10-14 dagars vändor on site.
3 - Oklart. Några vändor ganska bra framförhållning och några kommer nog bli bokning på torsdag veckan innan avresa. Så blandat.

kunden betalar ekonomi biljetter men jag lägger gärna i mellan.
Tacksam för alla tips.[/QUOTE]
Det där gillar jag :) Så har jag också gjort av och till

Förlåt det dök upp en fråga till. Jag tycker minnas du har åkt en del Lufthansagruppen under pandemin. Har du ett AB där du har registrerat dig för PartnerPlus?

Nej, är det fördelaktigt att göra så? Har ingen intjäning mot Miles&More idagsläget.

Nu vill inte jag vara den som delar ut dåliga nyheter på en fredagskväll, men faktisk är PartnerPlus överlägset British Airways Onboard, Air France/KLM BlueBiz samt vad än SAS håller på med. Det är inte alls kopplat till M&M men ett rent företagsprogram där man kör ”dubbel dip” på affärsresor. I ditt fall EBD, i mitt fall M&M. Dock behöver man ett svenskt AB för att registrera sig.

Jag skall försöka ge dig lite mer konkreta tips för det du vill göra när jag hinner med, men fördelen med PartnerPlus är att det lite överraskande är fortfarande poängbaserat och inte revenuebaserat. Så en P-klass eller Z-klass på sisådär fyra segment inom Europa generar en del.

Någonstans runt 50% av mina Swiss First resor i tjänsten kommer från uppgraderade P- eller Z-klass med PartnerPlus poäng. Jag sitter på idag ca 10x uppgraderingar från P/Z till First i mån av plats.

Den dåliga nyheten är att jag tror du har haft en möjlighet att göra detta tidigare. Den goda nyheten är att jag tror jag fick göra ett antal retroaktiva claims när jag började 2013. Så Googla lite om programmet. Jag skall kolla lite mer när jag hinner. Jäkla VAB-vecka

Förlåt tiden går snabbt..

Låt mig börja med Greensboro, NC. Jag hade funderat också på att flyga till Raleigh/Durham eller Charlotte lite beroende av priser. Men eftersom du har AB och om du tänker lite längre finns det ett antal tankar.

Du utgår från GOT eller hur? Jag tog ner priserna för CLT, GSO och RDU

CLT.PNG

GSO.PNG

RDU.PNG

Det beror lite på vad som är viktigast. Pris, flexibilitet, långsiktighet.

Kort varsel (sju dagar), stanna längre än en vecka är det Lufthansa/Swiss/United/Air Canada/Austrian P-klass som är lämpligast tror jag. Det är inte så lysande för EuroBonus men kombinationen med PartnerPLus ger en skön (legitim) dubbel dipp för framtida uppgraderingar. Jag hade bara gjort detta med lite långsiktighet.

En annan strategi jag hade tittat lite på är GOT-ORD/NYC/BOS och sen köpa till inrikessegmenten. Inom Star Alliance hittar du ofta t.ex. LOT/TAP till 12.000 - 15.000kr dit, och t.ex. NYC-CLT ligger på 3.500kr i First med Delta.

Mina andra stalltips om det är bråttom är Lufthansagruppen Z-klass/D-klass till Karibien som ofta hamnar runt 23.000kr totalt, men där stopover ingår båda hållen. Så du kliver av i NYC, köper en separat biljett till CLT och när det är dags att åka hem tar du dig en kväll eller helg i Karibien.

Den deal som jag ofta använder på korta resor är ZFF42W eller ZFF02W till LAX som ligger från 25.000kr innan skatter/avgifter. 02W kan köpas dagen innan och har ingen minimum stay. Samma här som Karibien, stopover ingår i NYC/ORD/WAS/SFO.

SkyTeam har jag inte läst på ordentlig så jag har inga bra tips. Däremot är BlueBiz ganska värdelöst. SAS programmet ger 2% rabatt direkt, inga stora pengar. Så om du spelar "long game" och vill hitta ett sätt att åka Swiss/Lufthansa First för Businessclasspriser är PartnerPlus vägen att gå.

Men glöm inte SAS till hubbarna ORD/EWR/IAD/BOS nu med deras J-klass som är väldigt bra prisat. Om du har 90 dagar framförhållning eller åker jul/nyår, påsk nästa sommar är priserna svårslagna.

Ah of course! GOT-MIA med SAS:
Fare Basis Airline Booking Class Trip Type Fare Cabin Effective Date Expiration Date Min / Max Stay Adv Purchase Req J1SEBIZ SK J Round-Trip 17447(SEK) B V / -- 28
Samma här, stanna i ORD/EWR/IAD/BOS och sen köp en extra inrikesresa.

Som sagt, allt beror på prioriteringar. Jag lägger mitt krut på Lufthansagruppen med OneWorld som tvåa. Till stor del pga. kombo M&M och PartnerPlus.

Lycka till i djungeln!

Återkoppling till @Senator
Projekten i USA har blivit försenade till Juli och Sept i år så har inte kikat vidare på detta direkt.

Dock så kommer jag test flyga lite i USA nu i februari.
Bokat bonus resa till Cancun, vart lite snabbt påkommet så det vart en rolig routing, min sambo var väl dock iofs inte lika road, GOT - FRA - JFK sen vidare från EWR - IAH - CUN.
Hem vart det smidigare, CUN - EWR - FRA - GOT.

Toppen