Senaste nytt

Chargeback nekad - fick voucher

Mapa

Medlem
Har försökt söka i andra trådar i forumet här utan svar.

Fick en resa inställd i mars (dock kryssning), så hur som så gjorde vi en reklamation på köpet då det nu gått flera månader utan något spår från dem.

Testade då att gå via Bank Norwegian / VISA då det betalades med kreditkort. I reklamationen var jag tydlig med att vouchers är inte en återbetalning som utlovats och vi önskade pengarna krediterade åter.

God dag yxskaft-svar kom tillbaka när VISA undersökt saken och minsann ändå bifogat en voucher och typ säger att det är min återbetalning!

Nu ligger bollen hos Bank Norwegian som bollade tillbaka att jag kunde överklaga beslutet. Har någon annan här varit med om detsamma? Tycker många som gått via AMEX har fått sina reklamationer igenom utan problem?

Har du alltså fått en voucher? Det framgår inte riktigt... Och ispfsll, hur såg processen ut för det? Har du i något steg gjort något där du godkänt/accepterat att få en voucher, eller något som kan likställas med det?

Hej,

Nej någon voucher har jag inte fått, sorry var lite otydlig där.

Pratade med rederiet och först var det voucher som gällde och inget annat. Tillslut så gav de med sig och jag fick i ett mail bekräftat att de lagt in en återbetalning i SEK på samma kreditkort, alltså ingen voucher.

Nu verkar det helt enkelt som att VISA gått och hämtat vår original voucher, struntar i att jag blivit lovad återbetalning till kortet och nöjer sig med det...

Men tydlig var jag i reklamationen att någon voucher har jag varken fått eller uppenbarligen önskar då det är en återbetalning jag vill åt.

Amex var problemfritt för mig de visste vad som gäller.
SEB, pain in the ass. De försökte med att de skulle be om pengar tillbaka och skulle återkomma. När jag svarade tydligt att de skulle återbetala och hänvisade till Kortreklamation - Konsument Europa så ändrade de sig direkt och återbetalning kom ASAP.

Så har du varit tydlig nog att du vet vad som gäller och hänvisat till korrekta texter? För de försöker nog smita undan.

• Gilla
Reactions: hco
Amex var problemfritt för mig de visste vad som gäller.
SEB, pain in the ass. De försökte med att de skulle be om pengar tillbaka och skulle återkomma. När jag svarade tydligt att de skulle återbetala och hänvisade till Kortreklamation - Konsument Europa så ändrade de sig direkt och återbetalning kom ASAP.

Så har du varit tydlig nog att du vet vad som gäller och hänvisat till korrekta texter? För de försöker nog smita undan.

Tack för tipset angående Konsument Europa, bra förslag.

Jag hänvisade med detta:

NJA sida 978, §26 - "När en part gör gällande att han eller hon inte behöver prestera eftersom motprestation riskerar att utebli, syftar detta på vad som brukar benämnas stoppningsrätt. Denna rätt har för köprättens del lagfästs i 61 § första stycket köplagen (jfr artikel 71 Förenta nationernas konvention den 11 april 1980 angående avtal om internationella köp av varor, CISG). Av bestämmelsen framgår att om det efter köpet visar sig att en parts handlingssätt eller ekonomiska förhållanden är sådana, att det finns starka skäl att anta att han eller hon inte kommer att uppfylla en väsentlig del av sina förpliktelser, får motparten för sin del ställa in fullgörelsen och hålla inne sin prestation. Denna suspensionsrätt är som framgår dubbelriktad; såväl naturagäldenären som penninggäldenären kan använda sig av den.".

Tycker att den var rätt talande, så är konfunderad vad som egentligen gått snett här. Misstänker med att de försöker sig på en fuling.

Tack vare detta forumet visste jag innan att undvika att acceptera all form av vouchers och dra på rederiet till de accepterade en återbetalning. Märkligt bara att Bank Norwegian/VISA krånglar så pass när tjänsten uppenbarligen inte levererats och både jag och rederi accepterat en återbetalning...

Tack för tipset angående Konsument Europa, bra förslag.

Jag hänvisade med detta:

NJA sida 978, §26 - "När en part gör gällande att han eller hon inte behöver prestera eftersom motprestation riskerar att utebli, syftar detta på vad som brukar benämnas stoppningsrätt. Denna rätt har för köprättens del lagfästs i 61 § första stycket köplagen (jfr artikel 71 Förenta nationernas konvention den 11 april 1980 angående avtal om internationella köp av varor, CISG). Av bestämmelsen framgår att om det efter köpet visar sig att en parts handlingssätt eller ekonomiska förhållanden är sådana, att det finns starka skäl att anta att han eller hon inte kommer att uppfylla en väsentlig del av sina förpliktelser, får motparten för sin del ställa in fullgörelsen och hålla inne sin prestation. Denna suspensionsrätt är som framgår dubbelriktad; såväl naturagäldenären som penninggäldenären kan använda sig av den.".

Tycker att den var rätt talande, så är konfunderad vad som egentligen gått snett här. Misstänker med att de försöker sig på en fuling.

Tack vare detta forumet visste jag innan att undvika att acceptera all form av vouchers och dra på rederiet till de accepterade en återbetalning. Märkligt bara att Bank Norwegian/VISA krånglar så pass när tjänsten uppenbarligen inte levererats och både jag och rederi accepterat en återbetalning...
Bra där. Om det ska funka fullt ut, att du stoppar din prestation, dvs din betalning, så bör du säga upp kortet omedelbart och betala in allt utom det som rederiet/kortutgivaren är skyldig dig för den inställda resan på slutfakturan.

Bra där. Om det ska funka fullt ut, att du stoppar din prestation, dvs din betalning, så bör du säga upp kortet omedelbart och betala in allt utom det som rederiet/kortutgivaren är skyldig dig för den inställda resan på slutfakturan.

Tack för rådet, låter inte helt orimligt om de fortsätter strula :)

Får jag fråga vilket bolag du skulle resa med?

Vi fick en voucher av Royal Caribbean, men sedan begärde vi pengar istället. Det dröjde ganska lång tid innan vi fick tillbaka pengarna, och vi fick begära återbetalning två gånger innan pengarna faktiskt återbetalades.

Får jag fråga vilket bolag du skulle resa med?

Vi fick en voucher av Royal Caribbean, men sedan begärde vi pengar istället. Det dröjde ganska lång tid innan vi fick tillbaka pengarna, och vi fick begära återbetalning två gånger innan pengarna faktiskt återbetalades.

Absolut, det var med Costa.

Vi hade lite kommunikation med RCCL tidigare. Det löste det sig med en ändrad kryss vi hade i februari med dem och önskade återbetalning. Där var det inga problem och utbetalades i rimlig tid.

Toppen