Senaste nytt

CA868 JNB-(SZX)-PEK - Behöver jag visum?

Tonton

Medlem
Hej!

Grubblat lite på detta senaste tiden, och inte blivit klokare - så vänder mig till BC för råd!

Först och främst - Jag är svensk medborgare, med allt det innebär för Kina.

Jag har bokat följande rutt:
2024-12-18JNBPEKAir ChinaCA86810:1010:30 (+1)
2024-12-19PEKBKKThaiTG61517:0521:20

Flighten CA868 flyger Johannesburg (JNB) till Beijing (PEK) via Shenzhen (SZX). Allt på samma flightnummer. Således JNB-SZX-PEK. Det går även att boka JNB-SZX ifall man vill. Men vi har bokat resan som JNB-PEK, ingenting annat.

Planen är sedan att vi gör transit i PEK för vidare resa till Thailand, på en ny flight.

Såhär visar SAS-appen resan:

IMG_5A78C31CE7FA-1.jpeg

Mina frågor till BC:

1. Kommer vi behöva checka bagage på nytt i Shenzhen? Om ja, då antar jag att vi behöver gå landside?
2. Bör jag klara mig utan visum, eller kommer jag behöva något sorts visum?

Hade flighten bara varit JNB-PEK, och sen vidare PEK-BKK, så hade det inte varit några konstigheter. Men blivit osäker nu när det är en (teknisk?) mellanlandning i Shenzhen, vilket ju är mainland China.

Känner mig totalt som en rookie just nu - så humble me ifall det är en helt dum fråga :D

BKK när? Det som avgör.

Några timmar senare.

Som jag skrev, hade det varit JNB-PEK-BKK, så hade jag inte haft några frågor. Dä är det en klassisk transit i Kina, som jag gjort två gånger i år redan.

Men det just detta att flighten faktiskt hoppar via Shenzhen, som är det som ställer till det i mitt huvud. Det blir ju rent krasst - Country A - Country B - Country B - Country C.

Så frågan är hur det tekniska stoppet räknas.

Toppen