Senaste nytt

Byte av plan, vad har vi för rättigheter?

Ene

Ny medlem
Hej,

Vi flög den 2/2 med TG960 från BKK till ARN, i Royal Silk (BC).

Thai går utan förvarning in och ändrar planet från 777-300ER till 777-200, vilket gör en väldigt stor skillnad på Business. 1-2-1 med flatbeds till 2-2-2 angelflat och gamla kabiner med allt vad det innebär.

Vad har man för rättigheter gentemot flygbolagen, är det bara att acceptera eller kan man förvänta sig någon form av kompensation?

Biljetterna är inga bonusbiljetter eller liknande utan betalda.

Mvh

Redan genomförd, kom precis hem från den. Vi fick ingen info när vi checkade in utan märkte det när vi klev på planet.

Jag förstår inte vad det är för ”rättigheter” du syftar på att du skulle ha i det här fallet? Du har bokat business och du har fått business. Låt vara inte exakt den konfiguration som du väntat dig men byte av flygplan och modell förekommer på en daglig basis. Jag har aldrig sett något flygbolag, utom möjligtvis de med enhetsflotta, som garanterar en särskild modell.

Jag förstår inte vad det är för ”rättigheter” du syftar på att du skulle ha i det här fallet? Du har bokat business och du har fått business. Låt vara inte exakt den konfiguration som du väntat dig men byte av flygplan och modell förekommer på en daglig basis. Jag har aldrig sett något flygbolag, utom möjligtvis de med enhetsflotta, som garanterar en särskild modell.
Ett bra exempel är väl dock SAS och hur de "alltid" ger kompensation om du hamnar på LN-RKP. I det fallet handlar det naturligtvis om marknadsföring och vad du har rätt att förvänta dig. Ditt svar är med andra ord alltför förenklat. Nu vet jag inte hur Thai marknadsför sin affärsklassprodukt men om man köpt en produkt i tron om att den ska vara på ett visst sätt (efter att flygbolaget t.ex. marknadsfört sin produkt på detta sätt), är det fullständigt naturligt med kompensation i händelse av att produkten inte överensstämmer med marknadsföringen. Simple as that.

För svensk praxis hänvisas till Dreamlinercaset hos Allmänna Reklamationsnämnden.

Jag tycker definitivt att du skall lämna in en reklamation till Thai på att du inte fått den produkt som utlovats. Det är en himla skillnad på stolarna i dessa olika modeller av B777. Det är normalt B77W på Scandinavien och det är det Thai gör reklam för, då förväntar man sig den komforten.

SAS är föredömliga på att kompensera när man hamnar på deras A340 som inte har senaste kabilnstandarden i business, se refererad tråd.

Nu är Thai himla struliga och besvärliga när det gäller reklamationer, men så på dej och godta aldrig deras första förslag.

• Gilla
Reactions: Gus
Toppen