Senaste nytt

Byte av flygplats Paris

klaluma

Medlem
Jag har nedan connection på samma PNR, med connection ORY till terminal 2B på CDG på 4h25m. Först tänkte jag att det var helt lugnt men när jag kollade runt lite blev jag åtminstone lite orolig. Jag måste ju vara över någon form av MCT när biljetten kom upp som bokningsbar, men vad gäller i praktiken. Det är en bonusresa, businessbiljett, så har skypriority och allt sånt.

Om allt flyter någorlunda ska det inte vara några större problem vad jag förstår, men vad händer om det är en jäkla trafik (morgonrusning) så min förbokade Uber tar superlång tid på sig pga trafikstockning, och att jag samtidigt fått vänta på incheckat bagage/passport control i timmar, eller annat som kan strula?
Antar att flygbolagen inte har någon skyldighet att boka om mig på senare flight gratis om varken SAS eller AF anser sig "skyldiga" till någon försening. Eller löser dom det åt en ändå i ett sånt här fall?

Hur hade ni resonerat kring detta?

1765272907817.png

Jag har nedan connection på samma PNR, med connection ORY till terminal 2B på CDG på 4h25m. Först tänkte jag att det var helt lugnt men när jag kollade runt lite blev jag åtminstone lite orolig. Jag måste ju vara över någon form av MCT när biljetten kom upp som bokningsbar, men vad gäller i praktiken. Det är en bonusresa, businessbiljett, så har skypriority och allt sånt.

Om allt flyter någorlunda ska det inte vara några större problem vad jag förstår, men vad händer om det är en jäkla trafik (morgonrusning) så min förbokade Uber tar superlång tid på sig pga trafikstockning, och att jag samtidigt fått vänta på incheckat bagage/passport control i timmar, eller annat som kan strula?
Antar att flygbolagen inte har någon skyldighet att boka om mig på senare flight gratis om varken SAS eller AF anser sig "skyldiga" till någon försening. Eller löser dom det åt en ändå i ett sånt här fall?

Hur hade ni resonerat kring detta?

Visa bifogad bild 170693
Jag skulle inte rekommendera Uber. Du kan hamna i trafik där taxi kan använda en fil som en vanlig bil (Uber) inte kan använda.

Tack för den infon mrestes, det visste jag inte.

UberX dock fast pris 57 euro och taxi verkar kunna hamna uppåt det dubbla. Så kanske får ha som reserv att hugga en riktig taxi om det börjar bli tight. Om det nu är så att detta i praktiken blir som att ha två olika biljetter.

Hade inte stört mig att bli ombokad vid försening, borde gå att få hem mig till ARN någon gång under dagen.

Om du skulle missa din connection kan du knappast vara den första. Fler lär ha råkat ut för det med just AF och jag skulle bli väldigt förvånad om de inte ombokar dig i ett sådant scenario, när allt är på en och samma biljett.

Finns säkert andra som är mer insatta i relevanta regelverk dock.

Tack för den infon mrestes, det visste jag inte.

UberX dock fast pris 57 euro och taxi verkar kunna hamna uppåt det dubbla. Så kanske får ha som reserv att hugga en riktig taxi om det börjar bli tight. Om det nu är så att detta i praktiken blir som att ha två olika biljetter.

Hade inte stört mig att bli ombokad vid försening, borde gå att få hem mig till ARN någon gång under dagen.
G7 taxi bör ha fast pris mellan flygplatserna

G7, Paris's main taxi company, offers fixed-price transfers between Orly (ORY) and Charles de Gaulle (CDG) airports, allowing you to control your budget, and you can book this service via their app or website, getting English-speaking drivers and reliable service. While official Paris airport sites confirm fixed rates for standard CDG-Paris journeys (€56-€65), G7 provides this flexibility for inter-airport travel, ensuring you pay a set price for your trip, unlike meter-based rides that can fluctuate.
How to book a G7 fixed-price transfer:
Use the App or Website: Download the G7 Taxi app or visit G7.fr, enter your pickup (Orly) and drop-off (CDG) locations.
Select "Fixed Rate": Choose the "Individual transfer" or flat-rate option for airports.
Confirm Price: The app or booking system will provide a fixed fare before you confirm.
Pay: Pay in-app or on board, with options for credit card or cash.
Key Benefits:
Budget Control: No surprises; the price is set.
Reliability: G7 is recommended by Paris airports and has a large fleet.
Convenience: Book in advance for peace of mind.

Jag antar att det inte finns direktbussar längre? Har ett starkt minne att Air France hade egna bussar (åtminstone var det målade i AFs färger) som gick mellan flygplatserna utan stopp.

Jag har inte gjort det själv, men jag skulle tro att bästa alternativet är Orlyval till Antony, och sedan RER B. Google Maps säger 1 timme på det.

Den snabbaste bilvägen, 49 min, inkluderar ett kvarts varv på Periphiquen. De yttre vägarna är samma tid som tåget eller långsammare.

Nej direktbussarna försvann under pandemin och har inte kommit tillbaka, har jag för mig att jag läste något om.

Men G7 verkar intressant, om jag bara kan hitta något med flat rate mellan flygplatserna. Jag hittar också texter om det men när jag försöker boka något blir det bara estimated price och taxameter och går inte välja något annat. Kan bli det ändå förstås.

Tåget har jag funderat på. Skulle kunna gå fortast, definitivt billigast, och jag brukar gilla att ta tåget. Dock drygt när vi är jag och tjejen med antagligen två stora resväskor och nog inte direkt folktomt på pendeltåget heller på morgonkvisten. Jag själv med handbagage hade hoppat på tåget direkt. Men har inte uteslutet det även om det varit skönast att lassa in allt i skuffen på en taxi och suttit i lugn och ro.

• Gilla
Reactions: hco
Jag har inte gjort det själv, men jag skulle tro att bästa alternativet är Orlyval till Antony, och sedan RER B. Google Maps säger 1 timme på det.

Den snabbaste bilvägen, 49 min, inkluderar ett kvarts varv på Periphiquen. De yttre vägarna är samma tid som tåget eller långsammare.
Jag har gjort det bytet och om allt flyter på för OP så är det en ocean av tid. Jag skulle dock vara införstådd med att tågen kan ha banarbete eller liknande.

• Gilla
Reactions: hco
Toppen