Senaste nytt

Byte 30min i Wien?

Åkte för en kort tid sedan via Wien (från icke-Schengen till Schengen) med Austrian. Bytestid 30 minuter, vilket även är MCT. Trots flygplatsens litenhet var det lång väg att gå, i smala irrgångar som t.o.m. slår Arlanda (!!). Oroande lång kö vid airside security, men efter att ha visat boardingkort till en i personalen och svarat jakande på frågan "business" togs vi åt sidan till en kontroll utan kö. Vi hann utan problem, även om det var stressigt. Väl på plats på planet uppsköts avgången i ungefär 15 minuter i väntan på sent ankommande passagerare. Det incheckade bagaget kom också med.

Så svaret på din fråga: Ja, det bör fungera, i vart fall om hela resan är med Austrian och om inkommande flyg inte är mer än obetydligt försenat. .

MCT Wien för byte med Austrian
Visa bifogad bild 135565
Egentligen är det inte så lång väg fågelvägen men jag håller med, massor med konstiga små gångar som går både ovan och under en fram och tillbaka. Fungerade mycket bättre innan den nya terminalen byggdes för 10 år sen :)
 
Har en resa i sommar med 40 min (bokades med 70min med ändring av flygschema) connection time Schengen - Non Schengen. Austrian.
Kollar alternativ men känns ju ändå som det borde gå. Austrian buisiness båda sträckorna.
Reste CPH-VIE-MSQ för ett antal år sedan och tyckte att det var relativt enkelt att ansluta, även om det inte var någon direkt stress då. Så länge flyget är i någorlunda tid, man har lite grundläggande koll i förväg var man ska så torde det inte vara några problem.
 

micke

Medlem
Min fru har ett byte Schengen-Non Schengen på 50 min.
Hon flyger business men har jag förstått saken rätt… att det är svårt att hitta Fasttrack i djungeln?
 

Sticktown

Medlem
Funderar på en resa i september Köpenhamn-Wien-Aten med 25 minuters byte på Wien och Austrian båda flighterna. Vad säger ni som har erfarenhet av byte på Wien, är det ofta problem med så korta byten?

Jag inbillar mig att andra flighten väntar in viss försening om det inte är alldeles för mycket. Wien-Aten är sista flighten för dagen (avgår vid 22-tiden). Skulle det skita sig så utgår jag från att man får övernattning på VIE och blir ombokad till morgonen efter.
 
Funderar på en resa i september Köpenhamn-Wien-Aten med 25 minuters byte på Wien och Austrian båda flighterna. Vad säger ni som har erfarenhet av byte på Wien, är det ofta problem med så korta byten?

Jag inbillar mig att andra flighten väntar in viss försening om det inte är alldeles för mycket. Wien-Aten är sista flighten för dagen (avgår vid 22-tiden). Skulle det skita sig så utgår jag från att man får övernattning på VIE och blir ombokad till morgonen efter.
Risky just bu pga problem på CPH med förseningar när det saknas flygledare och annan personal. Även om Austrian bokar om dig osv är det inte så skoj.
 
Funderar på en resa i september Köpenhamn-Wien-Aten med 25 minuters byte på Wien och Austrian båda flighterna. Vad säger ni som har erfarenhet av byte på Wien, är det ofta problem med så korta byten?

Jag inbillar mig att andra flighten väntar in viss försening om det inte är alldeles för mycket. Wien-Aten är sista flighten för dagen (avgår vid 22-tiden). Skulle det skita sig så utgår jag från att man får övernattning på VIE och blir ombokad till morgonen efter.
Tror det är lugnt.. flygtiden i ca 1h20min och har senaste veckan varit i god tid, förutom en försening till 21:47..

Flygplatsen är ju liten och i min erfarenhet är de ganska snälla. Har varit försenad två gånger och båda gångerna har väntande plan.. väntat:) en gång fick jag direkttransport med bil!

Onödig risk om du typ har spädbarn och/ eller är feg skulle jag säga.. men alla är olika :)
 

Sticktown

Medlem
Tack för inspel! Ja, såklart kommer det ner till hur riskbenägna vi är. Formellt skall det väl inte spela någon roll att det är Eurobonus awardbiljetter, men i praktiken kanske det gör det?

Spädbarnstiden är lyckligtvis över och 14-åringen jag nu reser med är väldigt tålig, men hustrun är nog lite mer lättstressad istället.

Hade själv funderat på hur stor påverkan flygledarproblematiken på CPH kan få. Vad säger den samlade panelen, i vilken utsträckning har det påverkat avgångar från CPH den senaste tiden? Kan inte påminna mig att jag sett någon tråd om det specifikt.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

palmen

Moderator
Formellt skall det väl inte spela någon roll att det är Eurobonus awardbiljetter, men i praktiken kanske det gör det?
Är det under flygbolagets kontroll, dvs under själva resan, spelar inte biljettyp roll.
Det enda som kan påverka är om säg 20 pers missar och det bara finns 5 platser på nästa flight så kommer prioritering göras. Oftast går status och kabinklass före bokningsklass, dvs påverkan är väldigt liten för bonusbiljetter om något händer under resan.
 

majoren

Medlem
Funderar på en resa i september Köpenhamn-Wien-Aten med 25 minuters byte på Wien och Austrian båda flighterna. Vad säger ni som har erfarenhet av byte på Wien, är det ofta problem med så korta byten?

Jag inbillar mig att andra flighten väntar in viss försening om det inte är alldeles för mycket. Wien-Aten är sista flighten för dagen (avgår vid 22-tiden). Skulle det skita sig så utgår jag från att man får övernattning på VIE och blir ombokad till morgonen efter.
Det har varit rätt många korta byten i Wien för mig. En del på nära nog negativ tid. Så länge du har bokat Austrian-Austrian skall det inte vara något problem. Men räkna med en mycket rask promenad. De brukar hålla sista flighten för dagen, så även lätt försenade anslutningar hinner med.
 

Sticktown

Medlem
Det har varit rätt många korta byten i Wien för mig. En del på nära nog negativ tid. Så länge du har bokat Austrian-Austrian skall det inte vara något problem. Men räkna med en mycket rask promenad. De brukar hålla sista flighten för dagen, så även lätt försenade anslutningar hinner med.

Tack för input från egna erfarenheter.

Lutar åt att vi vågar chansa, men trafikledarproblematiken på CPH kräver lite extra eftertanke.
 
Toppen