Buss och tåg i USA - Någon som har erfarenheter

farewellfire

New member
Precis som lejonparten av alla flitiga skribenter här inne gillar jag att flyga. När jag till sommaren dock bokat en t/r med SAS till Chicago har jag planer på att göra något annorlunda. Istället för att flaxa runt inrikes i staterna ombord på United-metall (vilket annars är vad jag brukar välja) slog det mig att jag ska testa tåg eller buss.




Min plan är att frakts mig själv från Chicago till San Francisco och på vägen stanna och kolla in åtminstone ett par, tre städer. På vägen tillbaka blir det åter flyg. Tåg är charmigt men ganska dyrt då jag måste stiga av och då behöver ett "luffarpass" som gör processen dyrare än att flyga. Buss är vrålbilligt men samtidigt har jag en bild av Greyhound-nätet som livsfarligt.




En välberest vän skrattade dock åt mig när jag nämnde det och sa att Greyhound idag är bra och att det är ett intressant sätt att resa.




Så nu till de egentliga frågorna:




1) Har någon erfarenhet av längre resor med Amtrak (tåg), Greyhound eller annat bussbolag?


2) Finns bättre alternativ till Greyhound?
 
Jag har åkt Greyhoundbuss mellan Chicago och Minnesota. Nattbuss med galonsäten som inte gick att luta bakåt. Biljett fick man inte köpa av chauffören men det fanns heller inget kontor vid starthållplatsen så den köpte jag sedan vid ankomst. Klart andra människor som åkte buss jämfört med flyg. Det var för flera år sedan så jag vet inte om det är likadant idag.
 
Det där låter typ precis som alla mina fördomar mot Greyhound. Plus att jag ser framför mig hur någon knivhugger mig och stjäl mitt bagage som lök på laxen.



Dock har jag sett att deras nya bussar håller mycket hög nivå. Det är WiFI och strömuttag osv. Eller så blir det en sovhytt på Amtrak. Vore kul att för en gångs skull se staternas mäktiga landskap från marknivå och ej från 10 000 meters höjd.
 
Åkte Greyhound för ca 10 år sedan: NY - Washington - Baltimore - Atlanta - Nashwille - Littel Rock - Dallas - Albuquerque - Flagstaff (Gran Canyon) - Phoenix - Las Vegas - San Diego - LA - San Fransisco - Sacramento - Reno (fina sjöar att fiska foreller) - Salt Lake City - Denver - Kansas City - Chicago - Pittsburg - New York. Pris c:a 400$ per person (om jag mins rätt)

Det gäller att vara bland de första ombord. Då kan man ta den breda sittsraden längst bak och turas om att sova liggande.

Biljetten var inte så dyr då den förköptes i Sverige. Man kunde stanna kvar i varje stopp och ta en senare buss utan kostnad.

Chauffören körde 2 -3 timmar och stannade sen för fika/mat paus dygnet runt.

Vi hade aldrig problem med tjuvar eller annat pack. Berättade oftast att vi var från Sverige vilket höjde stämningen ombord.

Greyhound har fina bussar med bra komfort. Fantastiskt sätt att se USA som det är med all sin varierande natur.



Hansi
 
Jag har åkte Greyhound några gånger och tycker inte på något sätt att bussresorna känts livsfarliga. Snarare tvärtom. Däremot kan omgivningarna runt stationerna kännas livsfarliga och jag skulle till exempel inte vilja kliva av bussen i San Francisco på natten.
 
TjudöBoy skrev:Hade tänkt göra samma sak med familjen för några år sedan men då jag såg "prislappen" på en t/r SFO svalnade intresset, skulle ha gått på 3000 $ för 3 personer...Gjorde en snabbsökning och hittade följande, inte direkt gratis men...Visa bifogad bild 23948Accommondation: Superliner RoometteKlicka för att utvidga...


Exakt - priset är helt vansinnigt för en Roomette och det är väl det man behöver. För inte fasiken pallar man sitta två dygn i en stol, hur comfy den än må vara? Gör man det kommer man ner till ungefär 1500 spänn för en enkel Chicago - Portland. Men... Nä. Jag tror inte det. =)
 
Jag åkte Greyhound Chicago - Cincinatti t/r 2012 och Wilmington - New York förra året. Bekvämare bussar än i Sverige. Bättre utrymme. WiFi och eluttag.

När jag åkte var passagerarna en blandning från "kostymnissar" till "collage kids". Inget som helst bråk på någon av resorna. Men som sagt. Stationerna kan ligga lite avsides ibland. I New York stannar de dock mitt på Manhattan så lätt att ta sig vidare.



/LinuxSam
 
Agö skrev:Stopover i Yellowstone?Klicka för att utvidga...


Tanken har slagit mig. Det finns ju så ofantligt mycket vacker natur där borta och tanken med trippen är att få ta del av den från marknivå istället för från 10 000 meters höjd den här gången. =)
 
gdaily skrev:Hyra bil kanske?Klicka för att utvidga...



Tror inte att det skulle vara ngn dålig idé.


Vi hyrde bil 2007 och körde längs Highway 1 från San José till San Diego, underbar resa skulle dock ha lagt till ngn dag så man kunde gjort lite fler avstickare.


Skall du åka själv så kanske det blir lite tråkigt dock.
 
TjudöBoy skrev:Tror inte att det skulle vara ngn dålig idé.Vi hyrde bil 2007 och körde längs Highway 1 från San José till San Diego, underbar resa skulle dock ha lagt till ngn dag så man kunde gjort lite fler avstickare.Skall du åka själv så kanske det blir lite tråkigt dock.Klicka för att utvidga...


Jag, rob74 och en polare bilade 21 dagar i USA i januari. Det var fint
 
Håller med. Jag kikade på att körafrån Chicago till San Francisco men backade lite när jag insåg att det var en veckas körning med drygt 60 mil. Om dagen. Man vill ju helst kunna se något också liksom och dessutom är det kanske inte så himla kul att göra den resan ensam. Nu är jag nog mest inne på att åka tåg i sovkabin till Portland och sedan bila längs kusten ner till San Francisco. Det verkar i mina ögon vara den ultimata kompromissen.



Kul att så många engagerat sig!
 
Har åkt mycket tåg i USA, Kan rekommendera det, gärna i kombination med hyrbil. Åker du själv så finns alternativet "Roomette", en mindre kupé utan toalett men f ö bekväm. När du kollar priser så kom ihåg att med sovvagns-biljett så ingår tre måltider/dag i restaurangvagnen. Ett trevligt tåg är Coast Starlight mellan LA och Seattle. Där hittar man The Parlour Car, en barvagn med fåtöljer och soffor och inte minst ost- och vinprovning. Endast för 1:a klasspassagerare som innebär alla med någon form av sovkupé.
 
hoss skrev:Har åkt mycket tåg i USA, Kan rekommendera det, gärna i kombination med hyrbil. Åker du själv så finns alternativet "Roomette", en mindre kupé utan toalett men f ö bekväm. När du kollar priser så kom ihåg att med sovvagns-biljett så ingår tre måltider/dag i restaurangvagnen. Ett trevligt tåg är Coast Starlight mellan LA och Seattle. Där hittar man The Parlour Car, en barvagn med fåtöljer och soffor och inte minst ost- och vinprovning. Endast för 1:a klasspassagerare som innebär alla med någon form av sovkupé.Klicka för att utvidga...


Där ser man! Vad tror du om min plan på att åka the Empire Builder mellan Chicago och Portland och sedan bila ner till San Francisco? Det är svindyrt med en Roomette men samtidigt är det olidligt att åka hela vägen i coach och samtidigt blir det minst lika durt om man ska hoppa av med jämna mellanrum och bo på hotell på vischan.



Men kul att höra om dina erfarenheter!
 
Tack till alla som varit behjälpliga i frågan. efter att ha tittat på alla möjliga kombinationer mellan himmel och jord fastnade jag för en relativt "billig" biljett (570 USD) i ensam sovhytt mellan San Francisco och Chicago (The California Zephyr). Det tar runt 55 timmar men jag ser verkligen fram mot att resa tvärs genom landet på marken denna gång!



Återkommer med rapport när det blir dags (mot hösten).
 
Bokade precis Pacific Surfliner från LA till San Diego. 39$ i economy eller 58$ i businessclass vilket var vad jag valde. Ska ingå soft drinks och säkert något annat. 3h tåg väntar, ska bli kul att se och förhoppningsvis lättar molnen lite. Billigaste flygen one way kostade 3000 kronor och inga award platser fanns att tillgå.



Priset på tåget har inte ändrats de senaste veckorna, skönt att kunna boka någon timme innan bara.
 
Back
Top