Tack för trevligt reportage, men någonstans är det väl dags för lite källkritik. <br />
<br />
<blockquote>"<strong>Aeroflot rankas idag som ett av världens mest lönsamma flygbolag</strong>, vilket har skett som ett resultat av den senaste tidens omstruktureringar." </blockquote>
<br />
Det första påståendet är ju inte direkt felaktigt, men hela meningen tar Aeroflot ur sitt sammanhang. Till detta hör att den enskilt största anledningen till deras lönsamhet är så kallade Siberian Over Flight (SOF) royalties/charges, där Europeiska och asiatiska flygbolag måste betala extra för att flyga över Sibirien till Asien/Europa - avgifter som inte alls är kostnadsrelaterade. Cirka 300 miljoner euro från EU-flygbolag allena betalas via SOF direkt ner till Aeroflots fickor, och ytterligare inkomster för SOF kommer från de asiatiska flygbolagen.<br />
<br />
Att Aeroflot går så bra ekonomiskt har såklart kopplingar till dess omstrukturering och modernisering, men vilken inte skulle varit möjlig utan SOF-avgifterna. Att Aeroflot således är ett billigt och prisvärt alternativ behöver ju på sitt sett inte vara negativt, men att vi betalar för subventionerade Aerolfot-priser via våra andra flygningar som vi gör med andra flygbolag - både intraeuropeiskt och över Sibiriens vidsträckta tundra till Asien - svider kanske lite mer,